X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.08.2023 р. № 2479/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
на отримання індивідуальної податкової консультації щодо оподаткування доходів суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері організації азартних ігор в залах гральних автоматів та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс),повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, Товариствоздійснює господарську діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в залах гральних автоматів.

Товариства просить надати роз’яснення з наступних питань:

1. Як визначається дохід, отриманий від впровадження азартних ігор з використанням гральних автоматів?

2. Який документ буде достатнім Товариству для підтвердження повернення коштів гравцю, раніше отриманих як попередня оплата?

3. Який документ буде достатнім Товариству для підтвердження  виплати виграшу гравцю?

Щодо питання 1.

Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор визначені Законом України від 14 липня 2020 року № 768-ІХ «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

Згідно з п. 16 частини першої ст. 1 Закону № 768 гра на гральному автоматі – азартна гра, що проводиться з використанням грального автомата і в якій імовірність виграшу (призу) та його величина визначаються генератором випадкових чисел.

Відповідно до п. 18 частини першої ст. 1 Закону № 768 гральне обладнання онлайн-система організатора азартних ігор, гральний стіл (у тому числі з кільцем рулетки), гральний автомат, інше спеціальне механічне, електричне, електронне чи інше технічне обладнання або пристрій, що призначені та/або використовуються для організації та/або проведення азартних ігор.

При цьому п. 19 частини першої ст. 1 Закону № 768 визначено, що гральний автомат – спеціальне технічне обладнання, що призначене та/або використовується для проведення азартних ігор, результат яких визначається без участі працівників організатора азартних ігор або інших осіб виключно шляхом використання генератора випадкових чисел. У разі якщо гральний автомат передбачає можливість одночасного проведення гри на ньому двох або більше гравців, для цілей ліцензування такий гральний автомат вважається відповідно двома або більше гральними автоматами, залежно від кількості гравців, які одночасно можуть грати на ньому в азартні ігри.

Згідно з частиною першою ст. 2 Закону № 768 на території України дозволяється організовувати та проводити виключно такі види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор:

1) організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино;

2) організація та проведення азартних ігор казино в мережі «Інтернет»;

3) організація та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах та в мережі «Інтернет»;

4) організація та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів;

5) організація та проведення азартних ігор в покер в мережі «Інтернет».

Виграш (приз) – кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри (п. 8 частина перша ст. 1 Закону № 768).

Відповідно до п. 9 частини першої ст. 1 Закону № 768 виплата – фінансова операція з виплати (повернення) гравцю зробленої ним ставки у парі у випадках, передбачених правилами проведення парі (букмекерського парі чи парі тоталізатора).

Ігровим замінником гривні вважається матеріальний засіб гри в азартних іграх, зокрема монетоподібний значок, фішка, жетон або електронна картка, а також електронний грошовий замінник, що містить інформацію про його номінал, дає можливість зробити ставку в азартній грі та придбавається в обмін на грошові кошти у касі організатора азартних ігор, а після завершення азартної гри підлягає поверненню в касу для обміну його на відповідний грошовий еквівалент (п. 28 ст. 1 Закону № 768).

Ставка – грошові кошти або ігровий замінник гривні, що передаються гравцем організатору азартної гри, є умовою участі в азартній грі та виходячи з розміру якої відповідно до правил такої азартної гри визначається розмір виграшу (призу) (п. 58 ст. 1 Закону № 768).

Об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств у сфері грального бізнесу визначено п. 134.1 ст. 134 Кодексу.

Відповідно до п.п. 134.1.6 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є дохід, отриманий від азартних ігор з використанням гральних автоматів, що підлягає оподаткуванню згідно з п. 141.5 ст. 141 Кодексу.

Згідно з п.п. 141.5.1 п. 141.5 ст. 141 Кодексу суб’єкти, що здійснюють букмекерську діяльність, організацію та проведення азартних ігор (у тому числі казино) одночасно з податком на прибуток за ставкою, визначеною у п. 136.1 ст. 136 Кодексу, сплачують податок на дохід за ставками, визначеними у підпунктах 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу.

Нарахований суб’єктом, що здійснює букмекерську діяльність, організацію та проведення азартних ігор (у тому числі казино), податок на дохід за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу, не є різницею та не зменшує фінансовий результат до оподаткування такого суб’єкта.

Під час провадження букмекерської діяльності, азартних ігор (у тому числі казино) одночасно зі ставкою податку на прибуток, визначеною у п. 136.1 цієї статті, ставка податку на дохід встановлюється у розмірі10 відсотків від доходу, отриманого від азартних ігор з використанням гральних автоматів (п.п. 136.4.1 п. 136.1 ст. 136 Кодексу).

При цьому п. 136.5 ст. 136 Кодексу визначено, що податок на дохід, визначений як об’єкт оподаткування у підпунктах 134.1.4, 134.1.5 п. 134.1 ст. 134 Кодексу, є частиною податку на прибуток.

У Податковій декларації з податку на прибуток підприємств, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.11.2015 за №1415/27860 (далі – Декларація), для суб’єктів, які проводять діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, призначені рядки 11-15 Декларації.

Враховуючи наведене вище, у рядку 11 «Сума доходу, отриманого від діяльності з проведення азартних ігор з використанням гральних автоматів» Декларації відображається сума прийнятих у звітному періоді ставок від учасників азартних ігор, а такожсума придбаних гравцем у цьому звітному періоді ігрових замінників гривні, які не взяли участі у здійснених гравцем у цьому звітному періоді ставках.

Щодо питань 2, 3.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік тафінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи – це документи, які містятьвідомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни вструктурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства).

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електроннійформі та повинні мати такі обов’язкові реквізити: назва документа (форми); датаскладання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяггосподарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади іпрізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарськоїоперації і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що даютьзмогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарськоїоперації.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробкиоблікової інформації до первинних документів можуть включатися додатковіреквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Згідно з пунктами 2.6, 2.7 Положення про документальне забезпеченнязаписів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансівУкраїни від 24.05.1995 № 88, первинні документи складаються на бланкахтипових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державноївлади. Документування господарських операцій може здійснюватись ізвикористанням виготовлених самостійно бланків, які повинні міститиобов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Додаткові вимоги до порядку створення первинних документів про касовіі банківські операції, рух цінних паперів, товарно-матеріальних цінностей таінших об’єктів майна можуть передбачатися іншими нормативно-правовимиактами.

Відповідно до ст. 1 Закону № 768-IX державна система онлайн-моніторингу – це спеціалізований програмно-апаратний комплекс, призначенийдля забезпечення здійснення моніторингу господарської діяльності організаторівазартних ігор, забезпечення відповідності ліцензійним умовам та технічнимстандартам; отримання або передачі інформації в режимі реального часу від (до)відповідного грального обладнання через мережу Інтернет або інші канализв’язку, збору, обробки, накопичення та реєстрації інформації про прийнятіставки, виплачені виграші (призи), здійснені виплати та інші операції, пов’язаніз організацією та проведенням азартних ігор.

Каса – це місце, в якому здійснюються продаж (видача) та обмін ігровихзамінників гривні, електронних грошових замінників, поповнення ігровихрахунків, прийняття ставок від гравців, виплата (видача) виграшів (призів) зарезультатами проведення азартної гри та інші дії.

Згідно зі ст. 6 Закону № 768-IX державне регулювання у сферіорганізації та проведення азартних ігор здійснюється Верховною Радою України,Кабінетом Міністрів України, Комісією з регулювання азартних ігор та лотерейта іншими органами державної влади в межах їх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Органом державного регулювання у сфері організації та проведенняазартних ігор є Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей.

Відповідно до ст. 15 Закону № 768-IX у своїй діяльності організаторазартних ігор зобов’язаний, зокрема своєчасно та в повному обсязі здійснювативиплату (видачу) виграшу (призу), виплату відповідно до правил проведенняазартних ігор упродовж строку, встановленого цим Законом, крім випадків,визначених Законом України від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання тапротидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом,фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масовогознищення» (далі – Закон № 361-IX), а також на вимогу гравця здійснити виплатувиграшу (призу) у грошовій безготівковій формі.

Згідно зі ст. 24 Закону № 768-IX оплата ставок, повернення коштів,внесених гравцями для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, виплатавиграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі через онлайн-системуорганізатора азартних ігор в мережі Інтернет з урахуванням положень Закону № 768-IX та Закону № 361-IX.

Відповідно до ст. 29 Закону № 768-IX прийняття коштів, поверненнякоштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх у гральних закладахказино, обмін коштів на ігрові замінники гривні та виплата (видача) виграшів(призів) у розмірі граничних сум розрахунків готівкою, встановлених Національним банком України, здійснюються виключно через каси із дотриманням вимог законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Згідно зі ст. 30 Закону № 768-IX оплата ставок, повернення коштів,внесених гравцями для участі в азартних іграх казино в мережі Інтернет, тавиплата виграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі з урахуваннямположень цього Закону.

Відповідно до ст. 41 Закону № 768-IX прийняття і повернення коштів,внесених гравцями для участі в азартних іграх у залах гральних автоматів,виплата виграшів (призів) здійснюються виключно у касах грального закладу зобов’язковим дотриманням вимог законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та ведення касових операцій унаціональній валюті.

Проведення розрахунково-касових операцій здійснюється з урахуваннямвимог наказу Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 «Прозатвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій такниг обліку розрахункових операцій».

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділаминезалежно від організаційно-правової форми та форми власності, визначеноПоложенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від29.12.2017 № 148.

Роз’яснення нормативно-правових актів можуть надаватися органами, щоїх видали, або за погодженням з ними іншим органом, якщо інше не встановленобезпосередньо органом, що видав нормативно-правовий акт.

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про Національний банк України»для забезпечення організації готівкового грошового обігу Національний банк здійснює, зокрема, визначення порядку ведення касових операцій для банків,інших фінансових установ, підприємств і організацій.

Згідно зі ст. 40 цього Закону Національний банк встановлює правила,форми і стандарти розрахунків банків та інших юридичних і фізичних осіб векономічному обігу України із застосуванням паперових та електроннихдокументів, платіжних інструментів та готівки, а також координує організацію розрахунків.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу у період воєнного стану на території України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).