X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.09.2023 р. № 2810/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, що 16 квітня 2015 року звернувся до відділу соціального захисту Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики міської ради із заявою про призначення йому субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, при цьому надавши декларацію про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

За результатами розгляду вказаного звернення йому було призначено та виплачено зазначену субсидію з 01.05.2015 року до 30.04.2016 року.

В подальшому структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно, без повторного звернення платника податків самі збирали необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом14 «Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу та рідкого пічного побутового палива», затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», і приймали рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії.

Таким чином, відділ соціального захисту в період з 2017року по 2019 рік призначав субсидію платнику податків на оплату послуг за центральне опалення (в тому числі).

Комунальнепідприємствощомісяцявпродовжлипня 2017 року – травня2019 року, надсилалоплатникуподатківповідомлення на оплату послуг, в яких повідомляло про необхідність сплати суми зазначеної в графі «Разом до сплати», а саме «0,00».

Однак у травні 2019 року платником податків отримано повідомлення комунального підприємства на оплату послуг.

Постановою Львівського апеляційного суду за позовом платника податків до комунального підприємства встановлено, що зазначений борг є не оспоренням правильності нарахування послуг з центрального опалення та даними бухгалтерського обліку, а є боргом, що виник внаслідок протиправної бездіяльності посадових осіб відділу соціального захисту департаменту гуманітарної політики міської ради щодо вчасного виявлення технічної помилки у нарахуванні надлишкової суми субсидії, яка в подальшому потягнула за собою необгрунтоване та незаконне нарахування комунальним підприємством такого боргу.

Крім того, зазначеною постановою суду також встановлено,
що комунальне підприємство щомісяця впродовж липня 2017року – травня 2019року, надсилало платнику податків листи на оплату послуг, в яких повідомляло про необхідність сплати суми в графі «Разом до сплати – 0,00грн».

Відтак судом вирішено визнати необґрунтованими та незаконними нарахування комунального підприємства заборгованості та зобов’язано комунальне підприємство списати заборгованість з особового рахунку позивача.

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1.Чи виникають у платника податків податкові зобов’язання?

2.Якщо виникають податкові зобов’язання, то у зв’язку з чим,
з врахуванням наведених рішень судів?

3.Якщо виникають податкові зобов’язання, то які саме?

4.Чи потрібно платнику податків подавати податкову декларацію про майновий стан і доходи?

Умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій визначені Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, із змінами (далі – Положення).

Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком (п. 3 Положення).

Відповідно до п. 18 Положення (у редакція, яка діяла до 1 січня 2019 року) житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг надається шляхом перерахування коштів на рахунки управителів багатоквартирного будинку, а також на рахунки виконавців комунальних послуг.

Разом з тим постановою Кабінету Міністрів Українивід 27 грудня 2018 року№ 1176, яка набрала чинності з 1 січня 2019 року, були внесені зміни до п. 18 Положення, а саме:

«Житлова субсидія на оплату витрат на комунальні послуги, управління багатоквартирним будинком, в якому створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, надається:

громадянам, які звернулися за призначенням житлової субсидії
до 31 грудня 2018 року, - зарахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам шляхом перерахування коштів за мешканців, які проживають у будинку, де створене об'єднання, і яким призначено субсидію, на рахунок об'єднання в банківській установі, яке зараховує такі кошти на особові рахунки мешканців, зменшуючи розмір їх внесків/платежів при цьому на суму житлової субсидії;

громадянам, які звернулися за призначенням житлової субсидії з 1 січня 2019 року, - зарахунок коштів, передбачених Мінсоцполітики у державному бюджеті для виплати житлової субсидії у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на рахунок для виплати житлових субсидій».

Відповідно до п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід з джерелом їх походження з України –це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 Кодексу якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено ст. 165 Кодексу.

Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.

Відповідно до п.п. 1.7 п. 16 1підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 пункту 170.13 1 ст. 170 Кодексу та пункті 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Водночасдоходи, які включаються до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20п. 164.2 ст.164 Кодексу).

Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, а також зважаючи на рішення, приняте(… судом), якщо житлова субсидія нараховувалася Вам у грошовій формі, шляхом перерахування коштів на рахунок для виплати житлових субсидій, то сума списаної заборгованості включається до Вашого загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.

Разом з тим, якщо сума нарахованої Вам житлової субсидії, перераховувалася на рахунки управителів багатоквартирного будинку, а також на рахунки виконавців комунальних послуг, то у розумінні Кодексу доходу у вигляді списаної суми заборгованості у Вас не виникає.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) врегульовано ст. 179 Кодексу, відповідно до п. 179.2 якої обов'язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, крім випадків, коли подання податкової декларації прямо передбачено Кодексом, якщо такий платник податку отримував, зокрема доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу.

Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

______________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.