Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо права на бюджетне відшкодування податку на додану вартість (далі – ПДВ) та керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
У своєму зверненні, Благодійна організація повідомила, що вона є неприбутковою організацією, метою діяльності якої зокрема, є надання гуманітарної допомоги. Благодійна допомога надається громадянам України в не грошовій (товарній) формі (придбання товарів на території України з метою передачі їх в якості благодійної допомоги).
Враховуючи вищевикладене, Благодійна організація просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи може Благодійна організація отримати бюджетне відшкодування ПДВ з вартості товарів, які призначені як благодійна допомога?
2.Чи буде мати право на бюджетне відшкодування ПДВ Благодійна організація, у разі її добровільної реєстрації платником ПДВ, по раніше сплаченому постачальникам ПДВ по придбаним товарам, які призначені для подальшої безкоштоної роздачі в якості благодійної допомоги?
3. Чи буде мати право на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, по придбаним Благодійною організацією товарам у постачальників резидентів на території України?
4.Які законодавчі норми звільняють від сплати ПДВ, у випадку коли товари, роботи, послуги в подальшому будуть передаватися Благодійною організацією в якості благодійної допомоги?
За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, Благодійна організація не зареєстрована платником ПДВ.
Правові основи благодійної діяльності в Україні визначено у Законі України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05 липня 2012 року № 5073-VI (далі – Закон № 5073).
Згідно з підпунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна діяльність - це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 5073 суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари.
Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996–XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Статтями 181 та 182 розділу V Кодексу визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов’язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
Відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу під обов’язкову реєстрацію як платника ПДВ підпадає особа, у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі(зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн гривень (без урахування ПДВ).
До загальногообсягуоперацій з постачаннятоварів/послуг для цілейреєстрації особи як платника ПДВ належать операції, щопідлягаютьоподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 14 відсотків, ставкою 7 відсотків, нульовоюставкою ПДВ та звільнені(умовно звільнені) відоподаткування ПДВ.
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентовано статтею 200 розділу V Кодексу.
Відповідно до пункту 200.1 статті 200 розділу V Кодексу сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.4 статті 200 розділу V Кодексу визначено, що при від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 розділу V Кодексу, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а вразі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послугабо до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Платник податку, якиймає право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення уми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (пункт 200.7 статті 200 розділу V Кодексу).
Щодо питань 1 – 3:
Ні, не матиме оскільки, враховуючи положення статей 198, 200 та 201 розділу V Кодексу, обов’язок щодо включення сум податку, сплачених/нарахованих у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг до складу податкового кредиту, а також право на отримання сум податку, що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України, виникає виключно у зареєстрованих платників ПДВ.
Право на декларування та відповідно отримання бюджетного відшкодування сум податку з Державного бюджету України діє здати реєстрації особи платником ПДВ.
Щодо питання 4
Операції звільнені від оподаткування ПДВ визначено статтею 197 розділу V Кодексу.
Так, відповідно до підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, операції звільняються від оподаткування ПДВ, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, такі операції оподатковуються на загальних підставах.
Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI Кодексу підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV Кодексу), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.
Правильність оподаткування платником податку операцій, у тому числі здійснених відповідно до 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, може буде встановлено за результатами документальної перевірки.
Слід зазначити, що на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |