X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.09.2023 р. № 2843/ІПК/99-00-09-04-03-06

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення  платника податків щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства стосовно можливості складання акцизних накладних в паперовому вигляді, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, внаслідок військових дій, виходу з ладу і втрати даних облікової системи, яка містила дані бухгалтерського і податкового обліку, Товариство втратило можливість вести повноцінний бухгалтерський і податковий облік та відображати господарські операції в обліку.

Втрата Товариством можливості своєчасного виконання податкових обов’язків підтверджена рішенням територіального органу ДПС, прийнятим 28.10.2022.

Як зазначено у зверненні, Товариство має проблеми через необхідність відновлення обліку та податкової звітності за минулі періоди.

 

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань

1. Чи має право Товариство складати паперові акцизні накладні і передавати їх суб’єктам господарювання, які отримують паливо з акцизних складів, розпорядником яких Товариство?

2. Чи має право Товариствоскладати паперові акцизні накладні і передавати їх суб’єктам господарювання за умови, що станом на дату надання паперової акцизної накладної сума на електронному рахунку, яку Товариство може використати для реєстрації акцизної накладної, від’ємна (мінус 573 млн. грн.), та за умови, що Товариство в момент відвантаження підакцизних товарів поповнить рахунок в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в розмірі, який зазначено в наданих паперових акцизних накладних?

3.Чи матимуть право суб’єкти господарювання, які отримають паперові акцизні накладні від Товариства, включати такі акцизні накладні в декларації з акцизного податку? Чи має право суб’єкт господарювання, який отримає паперову акцизну накладну,скласти паперову акцизну накладну на іншого суб’єкта господарювання без додаткової сплати акцизу за умови подальшої реалізації нафтопродуктів та за умови, що виробник підакцизних товарів, сплатив суму цього податку на акцизний рахунок?

4. В який термін Товариство зобов’язано зареєструвати акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН)  за умови відновлення можливості ведення бухгалтерського і податкового обліку, враховуючи той факт, що Товариство надавало контрагентам паперові акцизні накладні?

         5. Чи повинні суб’єкти господарювання, які отримуватимуть від Товариства паперові акцизні накладні, подавати уточнюючі декларації з акцизного податку після реєстрації в ЄРАН акцизних накладних Товариством? 

         В які терміни мають відбутися такі дії ?

         6. Чи повинні суб’єкти господарювання зареєструвати в ЄРАН акцизні накладні на заміну тим паперовим накладним, які вони надавали своїм контрагентами (чи складали на кінцевого споживача) в разі якщо суб’єкти господарювання отримають електронні акцизні накладні зі сторони Товариства?

         В які терміни мають відбутися такі дії ?

 

Щодо запитання 1

 

При реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в ЄРАН, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового (пункт 231.5 статті 231 Кодексу).

Згідно з підпунктом 69.4 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних, протягом строків, визначених у цьому пункті.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок № 225).

Складання паперового примірника акцизної накладної передбачено пунктом 231.6 статті 231 Кодексу тільки у період проведення технічного обслуговування (при виявленні технічної помилки у програмному забезпеченні або програмних складових, програмно-апаратному устаткуванні, каналах зв'язку, функціонуванні електронного цифрового підпису), у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН, як один з документів, на підставі яких дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами (дозволяється здійснювати таке переміщення за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити інформацію з відповідної акцизної накладної, та паперового примірника акцизної накладної, підписаної особою, уповноваженою на її складання).

Таким чином, у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН платник акцизного податку з реалізації пального зобов’язаний в товарно-транспортній накладній зазначити інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН, протягом строків, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, і відповідно переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами може здійснюватися за наявності такої товарно-транспортної накладної.

 

Щодо запитання 2

 

При реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в ЄРАН, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового (пункт 231.5 статті 231 Кодексу).

Платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в ЄРАН, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу (пункт 231.6 статті 231 Кодексу).

Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в ЄРАН, платник податку зобов'язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального або спирту етилового, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктами 215.3.1 або 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Одночасно згідно з пунктом 10 підрозділу 5 розділу XX  Кодексу платникам акцизного податку, які є виробниками пального, якими задекларовані до сплати до бюджету та погашені зобов’язання з акцизного податку на реалізацію пального у 12-місячному періоді починаючи з березня 2015 року, контролюючий орган відкриває на обліковій картці овердрафт у сумі, що дорівнює середньомісячному розміру сум податку, які за останні відповідних 12 звітних (податкових) місяців (березень 2015 року - лютий 2016 року) задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені.

За рахунок сум такого овердрафту платник податку має право зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального без наявності на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку.

Такий овердрафт щокварталу (протягом першого числа відповідного кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців/чотири квартали, станом на дату такого перерахунку, задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього розрахунку та додавання суми згідно з поточним перерахунком.

Таким чином, оскільки платник має право на реєстрацію акцизної накладної в ЄРАН, лише якщо загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, то платник податків, в тому числі  щодо якого контролюючим органом прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання податкового обов'язку, зобов’язаний при реалізації пального за обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини):

зазначити в товарно-транспортній накладній інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН, протягом строків, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу і відповідно переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами може здійснюватися за наявності такої товарно-транспортної накладної;

оскільки в такій товарно-транспортній накладній зазначається інформація, що має міститися у відповідній акцизній накладній, та здійснюється передача (відвантаження) отримувачу пального або спирту етилового, то така передача можлива за наявності достатнього обсягу пального або спирту, обчисленого відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, який може бути забезпечений, зокрема, після реєстрації заявки на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, попередньо перерахувавши до бюджету відповідну суми акцизного податку.

З урахуванням цього виконання таких зобов’язань зі сплати податку можливе лише після погашення заборгованості, яка виникла внаслідок несплати податкового зобов’язання після використання овердрафту.       

        

Щодо запитань 3 – 6

 

Стосовно складання акцизних накладних

При реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в ЄРАН, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового (пункт 231.5 статті 231 Кодексу).

Відповідно до пункту 231.6 статті 231 Кодексу платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в ЄРАН, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 Кодексу.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо, зокрема, реєстрації у відповідних реєстрах акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Таким чином, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів реєстрації акцизних накладних, розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків не пізніше закінчення перебігу строку шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Законом України від 09.08.2023 № 3303-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» (далі – Закон № 3303) внесено зміни, зокрема, до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з якими платники податків, у тому числі щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Крім того, відповідно до змін, внесених до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків щодо, зокрема, реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних платниками акцизного податку акцизних накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції», або зведених акцизних накладних/розрахунків коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками), за умови забезпечення їх реєстрації протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції».

Звертаємо увагу, що відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок визначається відповідно до Порядку № 225 (дія якого поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування, та на яких покладено обов'язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов'язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи) окремо по кожному платнику за наявності відповідних підстав та за процедурою, які встановлені вказаним порядком.

 

Стосовно заповнення декларації акцизного податку

Відповідно до п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу особа, яка виробляє підакцизні товари (продукцію) на митній території України, є платником акцизного податку. Згідно з п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об’єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції).

Датою виникнення податкових зобов'язань щодо підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, є дата їх реалізації особою, яка їх виробляє, незалежно від цілей і напрямів подальшого використання таких товарів (продукції), крім випадків, зазначених у статтях 225 та 229 цього Кодексу (п. 216.1 ст. 216 Кодексу).

Підпунктом 16.1.3 п. 16.3 ст. 16 Кодексу встановлено обов'язок платників податків подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджено наказом Міністерства фінансів України 23 січня 2015 року № 14 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 26 вересня 2016 року № 841), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 105/26550 (далі – Порядок № 14).

Згідно з Порядком № 14 виробники заповнюють додаток 1 «Розрахунок суми акцизного податку з підакцизних товарів (продукції) (крім транспортних засобів), на які встановлено специфічні ставки акцизного податку (крім операцій, визначених підпунктами 213.1.9, 213.1.11, 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу)» до Декларації акцизного податку.

У графах 4 та 5 додатку 1 1 до Декларації акцизного податку відображаються обсяги пального відповідно отриманого та реалізованого суб'єктом господарювання у звітному періоді, зазначені у  акцизних накладних, зареєстрованих у ЄРАН, у графах 11 - 15 «Поповнення залишків пального згідно із заявками на поповнення (коригування) залишків пального, зареєстрованими в ЄРАН» зазначаються дані за заявками на поповнення (коригування) залишків пального, які було занесено до системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, тобто в тих звітних місяцях, протягом яких буде відбуватися їх реєстрація.

Слід зазначити, що висновки, надані у даній індивідуальній податковій консультації, ґрунтуються виключно на інформації, наданій у зверненні. При цьому кожен конкретний випадок податкових правовідносин потребує аналізу документів та матеріалів, що дозволяють детально ідентифікувати предмет запиту.

Керуючись нормами чинного законодавства України, суб’єкти господарювання та інші учасники відносин провинні провадити свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, було зупинено перебіг строків, зокрема, щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.