Державна податкова служба України розглянула звернення щодо складання податкової накладної за щоденними підсумками операцій та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство має намір здійснювати операції з роздрібного продажу товарів через реєстратори розрахункових операцій. Постачання Товариством товарів кінцевим споживачам буде здійснюватися через оператора поштового зв’язку, при цьому грошові кошти від споживача за поставлений товар надходитимуть на поточний рахунок Товариства від фінансової установи, яка діє на підставі відповідного свідоцтва та має ліцензію Національного банку України на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків. Згідно з умовами договору, фінансова установа зобов’язана приймати платежі від платників на користь отримувача (Товариства) з використанням програмного забезпечення, що здійснює облік та реєстрацію трансакцій.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо можливості складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної за щоденними підсумками операцій при здійсненні операцій, описаних у зверненні.
Разом з тим надана у зверненні інформація не дає змоги чітко ідентифікувати порядок (механізм) проведення розрахунків між кінцевими споживачами, Товариством та іншими учасниками договірних відносин. У зв’язку з цим ДПС надає роз’яснення загальних норм податкового законодавства щодо порушених у зверненні питань.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 ПКУ.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Відповідно до підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУ термін (пункти 201.1 та 201.10 статті 201 ПКУ).
Згідно з пунктом 201.4 статті 201 ПКУ податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі:
здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу / реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій (безпосередньо на рахунок постачальника);
виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;
надання платнику податку касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).
Тобто, згідно з абзацом 2 пункту 201.4 статті 201 ПКУ для складання податкових накладних за щоденними підсумками операцій такі операції з постачання товарів/послуг повинні здійснюватися кінцевому споживачеві, а розрахунки за такі товари/послуги мають проводитись за готівку в один із способів, визначених цим абзацом (через касу / реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій безпосередньо на рахунок постачальника).
Таким чином, податкова накладна за щоденними підсумками операцій може бути складена платником податку, зокрема, при здійсненні ним операцій з постачання товарів/послуг кінцевим споживачам (які не є платниками податку) за готівку у випадках, якщо розрахунки за такі товари/послуги проводяться:
через касу,
через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій,
через банківську установу (безпосередньо на поточний рахунок постачальника),
через небанківського надавача платіжних послуг (безпосередньо на поточний рахунок постачальника),
через платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника).
Згідно з нормами чинного законодавства (стаття 36 ПКУ) платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Крім того, ДПС інформує, що правомірність складання податкових накладних за кожною конкретною господарською операцією може бути досліджена виключно в межах перевірок, що проводяться відповідно до ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |