Державна податкова служба України за результатами розгляду зверненнящодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосуванняокремих норм статті 39розділу І Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, щоє учасником міжнародної групи компаній (далі – МГК), консолідований дохід якої протягом 2020-2022 років перевищує еквівалент 750 млн. євро. Материнська компанія МГК подає звіт в розрізі країн міжнародної групи компаній ( далі –ЗвітCbC) від імені МГК в країні своєї реєстрації, а саме в США. В той же час, платник податків щорічно подає Повідомлення про участь у міжнародній групі компанійзгідно вимог Кодексу. Платник податків не є материнською компанією, материнська компанія не уповноважувала платника податків на подачу ЗвітуCbC, подання ЗвітуCbC в юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК, тобто в США, вимагається законодавством.
Враховуючи вищезазначене та з метою правильного застосування норм податкового законодавства України, керуючись пунктом 52.1 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1.Чи подання ЗвітуCbC за 2022 рік від платника податків не вимагається, оскільки станом на кінець цього звітного року (31.12.2022) Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreementonthe Exchange ofCountry-by-CountryReports)(далі – Багатостороння угода CbC) для України ще не набула чинності?
2. Яким чином платник податків повинен або може дізнатися, що Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією?
3. Чи Конвенція між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капітал, від 04.03.1994, є міжнародним договором, який відповідає підпункту г) підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу?
4. Яким чином платник податків повинен або може дізнатися чи є чинною станом на дату написання даного звернення, або коли набуде чинності відповідна угода QCAA (Qualifyingcompetentauthorityagreement) між компетентними органами України та США?
Щодо питання 1
28 квітня 2023 року набрав чинності Закону України від 20.03.2023
№ 2970-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» (далі – Закон
№ 2970-ІХ), яким, зокрема були внесені зміни до норм підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу щодо визначення груп (категорій) платників податків, що подаватимуть ЗвітCbC та пункту 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу щодо строків першого подання ЗвітуCbC.
Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, зі змінами внесеними Законом № 2970-ІХ,платник податків – резидент України, що належить до міжнародної групи компаній, у випадках, визначених цим підпунктом, зобов’язаний подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Звіт CbCподається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4статті 39 розділу I Кодексу, та за наявності однієї з таких обставин:
платник податків є материнською компанією МГК;
материнська компанія МГК уповноважує платника податків – резидента України на подання Звіту CbC до контролюючого органу;
відповідно до вимог законодавства юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК подання Звіту CbC від такої МГК не вимагається;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу має бути поданий Звіт CbCщодо такої МГК;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але наявні факти системного невиконання відповідної угоди QCAA. Про наявність таких фактів (у тому числі виявлених на підставі повідомлення іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника МГК про системне невиконання відповідної угоди QCAA, наданого компетентному органу України) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків – резидента України, який належить до МГК, материнська компанія якої є податковим резидентом такої іноземної юрисдикції. Зазначене повідомлення надсилається протягом 10 робочих днів з дня встановлення передбачених цим абзацом фактів у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Якщо більше ніж один учасник такої МГК є платником податків – резидентом України, зазначене повідомлення надсилається одному з них за вибором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Згідно з підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, для цілей подання Звіту CbC застосовуються такі показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків:
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацом третім підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацами четвертим - сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, але якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК або уповноваженого учасника материнської компанії (у разі його призначення материнською компанією) визначено інший розмір сукупного консолідованого доходу МГК, деномінований не в євро, який згідно із законодавством такої іноземної юрисдикції застосовується для цілей подання Звіту CbC (за наявності такого законодавства), граничним розміром для обставин подання Звіту CbC, визначених абзацами четвертим - сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, вважається такий інший розмір.
Пунктом 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, в редакції Закону № 2970-ІХ,встановлено, зокрема що норми абзацу третього підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звітів CbC– вперше застосовуються щодо фінансового року, встановленого материнською компанією МГК, який закінчується у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року, з дотриманням строку подання Звіту CbC, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу щодо подання платниками податків Звіту CbC– вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією. Відповідні звіти за наявності підстав, визначених абзацами четвертим - сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, подаються з дотриманням строку подання Звіту CbC, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Враховуючи той факт, що платник податків – резидент України не є материнською компанією МГК, а відповідна угода QCAA станом на 31.12.2022 рокуне набула чинності,подання Звіту CbC за звітний період, який закінчується у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року від платника податків не вимагається.
Щодо питань 2 та 4
Відповідно до підпункту 14.1.102 пункту 14.1статті 14 розділу І Кодексу Багатостороння угода CbC (для цілей статті 39 Кодексу), це багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (MultilateralCompetentAuthorityAgreementonthe Exchange ofCountry-by-CountryReports), укладена відповідно до статті 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.
Стаття 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах передбачає, що дві або більше Сторони можуть за взаємною згодою здійснювати автоматичний обмін інформацією, однак фактичний обмін інформацією здійснюватиметься на двосторонній основі між Компетентними органами.
За повідомлення на вебсайті ОЕСР (https://www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/action13/allcontent.htm) Україна входить до переліку 96 підписантів (сторін) Багатосторонньої угоди компетентних органів щодо обміну звітами між країнами із датою її підписання 03.11.2022 року (https://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/about-automatic-exchange/cbc-mcaa-signatories.pdf ).
Для цілей Багатосторонньої угоди CbC визначено терміни(Розділ 1), зокрема термін «Чинна угода», що означає, щодо будь-яких двох Компетентних органів, що обидва Компетентні органи заявили про свій намір здійснювати автоматичний обмін інформацією один з одним та виконали інші умови, викладені в пункті 2 розділу 8. Перелік Компетентних органів, між якими діє ця Угода, має бути опублікований на вебсайті ОЕСР.
Пунктом 2 Розділу 8 Багатосторонньої угоди CbCвизначено, що Угода між двома Компетентними органами набере чинності на пізнішу з наступних дат: (i) дату, на яку другий із двох Компетентних органів направив повідомлення Секретаріату координаційного органу згідно з пунктом 1, що включає Юрисдикцію іншого Компетентного органу відповідно до підпункту 1e) та (ii) дату, коли Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності та стала чинною для обох Юрисдикцій.
Згідно з підпункту 14.1.103 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Угода QCAA (для цілей статті 39 Кодексу) – угода, укладена між компетентними органами України та іноземної юрисдикції, які є сторонами чинного міжнародного договору, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, яка передбачає автоматичний обмін звітами у розрізі країн міжнародної групи компаній між Україною і такою іноземною юрисдикцією (QualifyingCompetentAuthorityAgreement), у тому числі Багатостороння угода CbC.
Інформаційне повідомлення щодо набрання чинності Двосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін міждержавними звітами між Україною та США (BilateralCompetentAuthorityAgreementonthe Exchange ofCountry-by-CountryReports) (BCAACbC)буде розміщене на вебсайті ОЕСРта вебпорталі ДПС за посиланням: Головна/Прес-центр/Новини (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/#).
Щодо питання 3
Конвенція між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капітал підписана 04.03.1994 танабула чинності з 05.06.2000, є міжнародним договором.Стаття 27 цього договору визначає, що Компетентні органи Договірних Держав будуть обмінюватися такою інформацією, яка необхідна для виконання положень цієї Конвенції або внутрішніх законодавств Договірних Держав, що стосується податків, на які поширюється Конвенція, в тій мірі, у якій оподаткування не суперечить цій Конвенції.
Таким чином, Конвенція між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капіталє міжнародним договором, що містить положення про обмін інформацією, для цілей застосуванняабзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу.
Разом з тим, відповідно до пункту 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зокрема норма абзацушостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу щодо подання платниками податків звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній –вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією –стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією, тобто відповідна угода QCAA.
Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів, уперіод воєнного стану на території України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |