X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.08.2023 р. № 2356/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Агентства щодо надання роз’яснення з питання справляння земельного податку (далі – Податок), та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні Агентство повідомило, що відповідно до положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна» з відділенням Фонду державного майна України (далі – Орендодавець) уклало договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності (далі – Договір). Згідно з умовами Договору балансоутримувачем об’єктів оренди є державне підприємство […] (далі – Балансоутримувач). Копія Договору додана до звернення. У зверненні зазначено, що земельна ділянка, на якій розміщено орендоване нерухоме майно, знаходиться у користуванні Балансоутримувача на підставі акту на постійне користування, Балансоутримувач є платником Податку. Між Агентством та Балансоутримувачем укладено договір про відшкодування витрат Балансоутримувача на сплату Податку.

Агентство, посилаючись на те, що є бюджетною установою, а Балансоутримувач є державним комерційним підприємством, яке засновано на державній власності та належить до сфери управління Агентства, просить надати роз’яснення, чи може за наведених умов застосовуватися пільга з Податку, передбачена рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 з урахуванням п. 284.3 ст. 284 Кодексу.

Рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 «Про встановлення місцевих  податків  і  зборів  у   м. Києві»  зі  змінами (далі – Рішення) встановлено пільгу у розмірі […] відсотків суми податкового зобов’язання за рік для […] у частині площ, що використовуються для […].

Згідно з п. 284.3 ст. 284 Кодексу якщо платник Податку, який користується пільгами з цього Податку, надає в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, Податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.

Ця норма не поширюється на бюджетні установи у разі надання ними будівель, споруд (їх частин) в тимчасове користування (оренду) іншим бюджетним установам, дошкільним, загальноосвітнім навчальним закладам незалежно від форм власності і джерел фінансування.

Платниками Податку є власники земельних ділянок та постійні землекористувачі (п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 та ст. 269 Кодексу), у яких обов’язок зі сплати або право на звільнення від його сплати настає з дня виникнення прав власності або постійного користування земельною ділянкою (п. 287.1 ст. 287 Кодексу).

Згідно з п. 1.1 Договору майно передається у оренду Агентству одночасно Орендодавцем та Балансоутримувачем. Тобто у контексті Договору Агентство бере в оренду, а Балансоутримувач надає в оренду нерухоме майно, що позбавляє Балансоутримувача від права користування пільгою з Податку, встановленою Рішенням з урахуванням п. 284.3 ст. 284 Кодексу.

Стосовно абзацу другого п. 284.3 ст. 284 Кодексу, зазначаємо, що Бюджетним кодексом України визначено, що до бюджетних установ належать організації, які створені у встановленому порядку органами державної влади та органами місцевого самоврядування, повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджетів. Бюджетні установи є неприбутковими (п. 12 частини першої ст. 2 Бюджетного кодексу України).

Як зазначено у зверненні, Балансоутримувач є державним комерційним підприємством. Згідно зі ст. 74 Господарського кодексу України  державне комерційне підприємство є суб’єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту або модельного статуту і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном згідно з цим Кодексом та іншими законами, прийнятими відповідно до цього Кодексу. Майно державного комерційного підприємства закріплюється за ним на праві господарського відання.

Оскільки Балансоутримувач є державним комерційним підприємством (тобто суб’єктом підприємницької діяльності), то не може вважатися бюджетною установою і абзац другий п. 284.3 ст. 284 Кодексу на нього не поширюється.

Враховуючи зазначене, Агентство не може при відшкодуванні витрат на сплату Податку застосовувати пільгу з Податку, передбачену Рішенням з урахуванням п. 284.3 ст. 284 Кодексу.

Звертаємо увагу, що п. 102.9 ст. 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених Кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 гл. 3 розд. ІІ Кодексу).