X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.09.2023 р. № 2861/ІПК/99-00-04-02-03-05

Державна податкова служба України розглянула звернення
Публічної установищодоотримання бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (далі – ПДВ) внаслідок здійснення операцій з придбання товарів/послуг з ПДВза коштиЄвропейських Співтовариств в рамках міжнародно технічної допомоги (далі – МТД), та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні Публічна установає платником податків у Республіці Литва, яка не перебуває на обліку якплатник податків утериторіальних органах ДПС, водночас є виконавцем «Програми підтримки управління державними фінансами України (EU4PFM): компоненти 1,3 і 4» (далі – проєкт), який зареєстровано платником податківу територіальних органах ДПС, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру та до Реєстру платників ПДВ.

Реалізаціяпроєкту передбачає виконання процедур закупівлі і присудження грантів, укладання та управління отримання контрактами, у тому числі здійснення відповідних платежів, заходів, спрямованих на підтримку конкретних цілей стратегії реформування управління державними фінансами, який може реалізовуватись в рамках непрямого управління з Публічною установою.

Фінансування даного проєкту здійснюєтьсяна підставіУгоди про фінансування «Програми підтримки управління державними фінансами України (EU4PFM)» між Урядом України, якийпредставлений Міністерством економіки України та Європейською Комісією, що діє від імені Європейського

Союзу, укладеної у відповідності до Рамкової Угоди між Урядом України та Комісією ЄвропейськихСпівтовариств, яка була ратифікована Законом України «Про ратифікацію Рамкової Угоди між Урядом України і Комісією Європейських Співтовариств» від 03 вересня 2008 року № 360-IV (далі – Рамкова Угода), якою передбачено, зокрема, що заходи, які фінансуються в цілому або частково коштом Європейських Співтовариств, не обкладаються податками, митними зборами або іншими стягненнями аналогічного характеру.

Вперше проєкт було зареєстровано без подання плану закупівель товарів/ послуг, таким чином виконавцем проєктуПублічною установоюне було заявленоправа на реалізацію податкових пільг.Після першої реєстрації проєкту було неодноразово здійснено його перереєстрацію, з різних причин, в тому числі у зв’язку з поданням на реєстрацію плану закупівель, подання якого є підставою для реалізації права на податкові пільги.

До моменту отримання права на податкові пільги, передбачені  законодавством та міжнародними договорами України (після проведення всіх необхідних процедур передбачених для реєстрації проєкту),придбання товарів та послугза кошти МТДза період з грудня 2019 року по червень 2020 року та з грудня 2022 року по лютий 2023в рамках проєкту, виконавцем якого єПублічна установаздійснювалось з урахуванням ПДВ.

Враховуючи викладене, Публічна установа просить надати відповідь на наступні запитання:

  1. Чи передбачає податкове законодавство України процедуру повернення або відшкодування ПДВ сплаченого при придбанні товарів/ послуг за кошти МТД, до вартості яких було включено суму ПДВ?;
  2. Чи має Публічна установа право на відшкодування ПДВ внаслідок придбання товарів/послугза кошти МТД, враховуючи, що проєкт не зареєстровано платником ПДВ?;
  3. Який порядок повернення або відшкодування ПДВ сплаченого при  придбанні товарів/послугза кошти МТДдо вартості придбання яких було включено суму ПДВ?

З огляду на зазначене, та виходячи із аналізу норм Кодексу, положень нормативно правових актів, що регламентують порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проєктів МТД та опису питань і фактичних обставин викладених в зверненні Публічної установи, ДПС повідомляє таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування (пункт 3.1 статті 3 розділу I Кодексу).

Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору (пункт 3.2 статті 3 розділу I Кодексу).

Бюджетне відшкодування – відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника (підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14розділу IКодексу).

Податкова пільга – передбаченеподатковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу I Кодексу (пункт 30.1 статті 30 розділу I Кодексу).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Відповідно до пункту 180.1 статті 180 розділу V Кодексу для цілей оподаткування платником ПДВ є будь-яка особа що зареєстрована або підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку.

Згідно з підпунктом «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V Кодексу.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).

Пунктом 197.11 статті 197 розділу V Кодексу визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ, зокрема, операції з:

постачання товарів/послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів/послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Правила визначення дати виникнення податкових зобов’язань з ПДВ встановлено статтею 187 розділу V Кодексу.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V Кодексу датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

На дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений Кодексомтермін (пункт 201.1 статті 201 розділу V Кодексу).

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.

Правила складання податкової накладної (у тому числі заповнення її обов’язкових реквізитів) регулюються статтею 201 розділу V Кодексу та регламентуються Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267 (зі змінами) (далі – Порядок № 1307).

Для операцій, що оподатковуються або звільнені від оподаткування, складаються окремі податкові накладні, тобто при одночасному постачанні одному отримувачу (покупцю) як оподатковуваних товарів/послуг, так і таких, що звільнені від оподаткування, постачальник (продавець) складає окремі податкові накладні. У податковій накладній, складеній на операції з постачання товарів/послуг, які звільняються від оподаткування ПДВ, у графі «Складена на операції, звільнені від оподаткування» верхньої лівої частини робиться помітка «Без ПДВ» (пункт 17 Порядку № 1307).

Правові відносини між суб’єктами господарювання регулюються Господарським кодексом України, Кодексомта іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 67 Господарського кодексу України визначено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов’язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України.

Таким чином, якщо виконавцем для реалізації проєкту необхідно здійснювати придбання товарів/послуг за коштиЄвропейських Співтовариств в рамках МТД, такі операції повинні бути оформлені відповідними договорами з постачальниками таких товарів/послуг,у яких відповідно повинні бути зазначені умови такого постачання, в тому числі вартість товарів/послуг, зокрема зазначено чи будуть такі товари/послуги постачатися у урахуванням сум ПДВ або без урахування сум ПДВ.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).

Виконавцем проекту єбудь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі.

Проекти (програми), які включені до щорічних програм в рамках МТД, підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.

Державна реєстрація проекту (програми) підтверджується реєстраційною карткою, складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153, яка підписується заступником Державного секретаря Кабінету Міністрів України чи іншою уповноваженою особою Секретаріату Кабінету Міністрів України, засвідчується печаткою Секретаріату Кабінету Міністрів України та видається заявникові з надсиланням копії бенефінціарові протягом п’яти робочих днів від дати прийняття рішення про проведення державної реєстрації проекту (програми).

Одночасно з видачею реєстраційної картки проекту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проектів (програм) міжнародної технічної допомоги та розміщується план закупівлі на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).

У разі виникнення потреби в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України, для державної реєстрації проектів (програм) реципієнт (реципієнти) та партнер з розвитку або уповноважена партнером з розвитку особа подають до Секретаріату Кабінету Міністрів України в електронному та паперовому вигляді, зокрема засвідчений партнером з розвитку або виконавцем план закупівлі, що складається за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 153.

Порядок визначення суми податку, зокрема що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків передбачено статтею 200 розділу V Кодексу.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 розділу V Кодексу сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1     статті 200 розділу V Кодексу, така сума, зокрема підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3      статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (підпункт 200.7 статті 200 розділу V Кодексу).

До податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону (підпункт 200.8 статті 200 розділу V Кодексу).

Таким чином, платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 розділу V Кодексу та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 розділу V Кодексу, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до Кодексу (абзац другий пункту 200.10 статті 200 розділу V Кодексу).

Щодо питань 1-3

Норми Кодексу передбачають звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема, операцій зпостачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку, за умови дотримання порядку державної реєстрації,в тому числі за умови подання засвідченого партнером плану закупівлі, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.

У випадку якщо придбання товарів та послуг, зазначених у плані закупівлі проєкту, здійснюється виконавцем проєкту у межах граничної суми, передбаченої у плані закупівлі, то операції з постачання таких товарів та послуг звільняються від оподаткування ПДВ, а в договорі на таке постачання ціна таких товарів та послуг має бути «Без ПДВ».

Неподання виконавцем проєкту плану закупівлі може розглядатися, як відсутність необхідності в реалізації права на податкові пільги. Таким чином, в рамках такого проєкту товари/послуги, придбання яких здійснюється за коштиЄвропейських Співтовариств в рамках МТД, для реалізації проєкту, виконавцем проєкту, буде здійснюватись за ціною таких товарів/послуг з урахуванням ПДВ.

Платник податків до бюджетного відшкодування має право віднести від’ємне значення, сформоване за рахунок сум ПДВ, нарахованих та фактично сплачених отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному (податковому)періоді постачальником таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації з ПДВ.

Право на отримання бюджетного відшкодування сум ПДВ має виключно платник ПДВ, який задекларував таку суму у податковій декларації з ПДВ та подав до контролюючого органу відповідну заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, за умови дотримання інших вимог, визначених Кодексом.

Що стосується строків, встановлених статтею 52 Кодексу для розгляду звернень на отримання індивідуальних податкових консультацій, повідомляємо, що на підставі пункту 528 тимчасово до 30.06.2023 (включно)  підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 для контролюючих органів зупинявсяперебіг строків, зокрема для надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.