X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.09.2023 р. № 2922/ІПК/99-00-21-01-01-06

Державна податкова служба Україниза результатом розгляду звернення Фонду щодо окремих питань оподаткування операцій з надання Фондом безповоротної фінансової допомоги суб’єктам господарюванняу формі грантіву межах компетенції повідомляє.  

У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає в необхідності правильного застосування окремих положень податкового законодавства та ведення бухгалтерського обліку щодо оподаткування коштів безповоротної фінансової допомоги, які надаються Фондом суб’єктам господарювання.

У зверненнізазначено, що згідно зі Статутом Фонд створено з метою розвитку та стимулювання інноваційної діяльності, діяльності із створення технологій, у тому числі технологій подвійного призначення та/або діяльності, яка належить до креативних індустрій, та/або науково (науково-технічної) діяльності, сприяння створенню та розвитку стартапів та суб’єктів господарювання, що провадять зазначену діяльність, формування та підтримання іміджу України як інноваційної та технологічної держави на національному та міжнародному рівнях.

Враховуючи вищевикладене, Фонд просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Яким є порядок оподаткування, зокрема, податком на прибуток, єдиним податком, податком на доходи фізичних осіб, військовим збором та іншими
податками та зборами безповоротної фінансової допомоги, яка надається Фондом суб’єктам господарювання – резидентам України, а саме:

1.1. фізичним особам – підприємцям на загальній системі оподаткування;

1.2. фізичним особам – підприємцям на спрощеній системі оподаткування;

1.3. іншим юридичним особам на загальній та спрощеній системах оподаткування.

2. Чи має Фонд відображати у податковій звітності надання безповоротної фінансової допомоги суб’єктам господарювання, зокрема фізичним особам –підприємцям (у якій саме та за яким кодом доходу)?

3. Роз’яснення норми пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», яким передбачено, що зміни до пункту 18 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня 2021 року. Чи виступав Фонд податковим агентом щодо отримувачів безповоротної фінансової допомоги фізичних осіб – підприємців у 2021 році?

4. У разі використання коштів безповоротної фінансової допомоги з порушенням умов договору або їхнього неповного використання такі кошти підлягають поверненню. Які податкові наслідки виникають під час такої операції для Фонду та для отримувачів безповоротної фінансової допомоги? Як відображати такі операції у податковій звітності та яким кодом доходу? Який механізм повернення Фонду сум переплати ПДФО та військового збору, які виникли внаслідок повернення коштів безповоротної фінансової допомоги отримувачами фізичними особами – підприємцями у 2020-2022 роках?

Державна цільова програма – комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів, спрямованих на розв’язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.

Згідно зі статтею 5 Закону України від 18 березня 2004 року № 1621-IV «Про державні цільові програми» постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 106 затверджено Порядок розроблення та виконання державних цільових програм.

Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України (далі – БКУ).

Відповідно до пункту 11 частини першої статті 2 БКУ бюджетні кошти (кошти бюджету) – належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету.

Одержувачем бюджетних коштів є суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету (пункт 38 частини першої статті 2 БКУ).

Так, у частині першій статті 119 БК передбачено, що нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

бюджетним призначенням, що встановлені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет). Такий закон та рішення унікальні для кожного року;

напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми або в порядку використання бюджетних коштів (включаючи порядок та умови надання субвенцій);

бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Тобто, за своєю суттю, нецільове використання бюджетних коштів є випадком, коли замовник спрямовує виділені йому кошти на закупівлю, яка не передбачена у планах держави/місцевої громади.

Відповідно до підпункту 14.1.2771 пункту 14.1 статті 14 Кодексу бюджетний грант – цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

Фонд не включено до переліку надавачів бюджетних грандів,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867.

Щодо оподаткування безповоротної фінансової допомоги, яка надається Фондом юридичним особам, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (питання 1)

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.

Порядок визначення доходів та їх склад, зокрема, для платників єдиного податку третьої групи визначено статтею 292 Кодексу.

Доходом платника єдиного податку для юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.

Відповідно по підпунктів 4 та 12 пункту 292.11 статті 292 Кодексу до складу доходу визначеного статтею 292 Кодексу не включаються:

суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм;

суми коштів та вартість майна, отриманих платником податку - юридичною особою у вигляді бюджетного гранту, за умови його цільового використання.

Таким чином, юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи мають право не включати до складу доходу суми коштів цільового призначення, що надійшли з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм, за умови їх цільового використання.

Щодо оподаткування безповоротної фінансової допомоги, яка надається Фондом фізичним особам – підприємцям (питання 1 – 4)

Відповідно до пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній
пунктом 292.3 статті 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Крім того, до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку також не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (підпункт 4 пункту 292.11 статті 292 Кодексу).

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, визначено статтею 177 Кодексу.

Об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця (пункту 177.2 статті 172 Кодексу).

Відповідно до підпункту 177.3.2 пункту 177.3 статті 177 Кодексу не включаються до доходу фізичної особи – підприємця суми доходу у вигляді бюджетного гранту.

Таким чином, у разі якщо умовами договору про надання гранту, укладеного між фізичною особою – підприємцем та Фондом, не передбачається виробництво (виготовлення) та/або реалізація товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь зазначеного фонду, а лише надання фінансової підтримки суб’єктам інноваційної діяльності, тобто дохід у вигляді гранту не пов’язаний з результатом від здійснення господарської діяльності фізичної особи – підприємця, то такий дохід не включається до доходу фізичної особи – підприємця, але оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Оподаткування доходів фізичних осіб регулюються розділом IV Кодексу, відповідно до пункту 162.1 статті 162 якого платниками податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерел їх походження в Україні.

Об'єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (підпункт 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 Кодексу).

Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.

Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон
№ 1914) внесено зміни до пункту 18 підрозділу 1 розділу ХХ Кодексу, які застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня
2021 року.

Так, відповідно до пункту 18 підрозділу 1 розділу ХХ Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються суми доходів, отриманих платником податку у вигляді часткової або повної компенсації відсоткових (процентних) ставок, яка виплачується в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» та державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України, а також суми коштів, отриманих платником податку на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій.

При цьому пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 1914 передбачено, що зміни до пункту 18 підрозділу 1 розділу XX Кодексу застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня
2021 року.

Відповідно до підпункту 1.7 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 пункту 170.13¹ статті 170 Кодексу та підпунктом 14 підрозділу 1 розділу XX Кодексу.

Водночас відповідно до підпункту 164.2.20 пункту 164.2 статті 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема інші доходи, крім зазначених у статті 165 Кодексу.

Згідно з пунктом 167.1 статті 167 Кодексу ставка податку становить
18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 цієї статті).

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором
(підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотки об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (підпункт 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу.

Податковий агент, поняття якого наведено у підпункту 14.1.180
пункту 14.1 статті 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відсотків, визначену статтею 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відсотки, визначену в підпункті 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Кодексу).

Таким чином, у разі якщо сума коштів, яка отримується фізичною
особою – платником податків, виплачується Фондом на безповоротній основі, то така сума коштів з 01 січня 2021 року може бути віднесена до пункту 18 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Водночас, якщо зазначеною фізичною особою порушуються умови грантової угоди внаслідок чого сума виплаченої допомоги підлягає поверненню до Фонду, але не повертається таким платником податків, то сума неповернутої виплати включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.

При цьому Фонд як юридична особа при нарахуванні (виплаті) доходу фізичній особі, зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.

Так, особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається (підпункт «б» пункту 176.2 статті 176 Кодексу).

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556, із змінами (далі – Порядок).

Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеним у додатку до Порядку, дохід у вигляді виплати Фондом, відображається податковим агентом під ознакою «194», інші доходи, крім зазначених у статті 165 Кодексу, під ознакою доходу «127».

Крім того, відповідно до підпункту 169.4.3 пункту 169.4 статті 169 Кодексу роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені визначено статтею 43 Кодексу.

Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств отримувачів безповоротної фінансової допомоги, яка надається Фондом(питання 1, 2, 4)

Згідно з абзацом першим підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

У випадку отримання платником податку на прибуток підприємств коштів у вигляді безповоротної фінансової допомоги у формі грантів, що надійшли від Фонду, та повернення Фонду коштів безповоротної фінансової допомоги у разі порушення умов договору або їх неповного використання, що не підпадають під визначення бюджетних грантів, Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями. 

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями).

Питання бухгалтерського обліку операцій з отримання, використання та повернення безповоротної фінансової допомоги у формі грантів належать до компетенції Міністерства фінансів України.

За даними інформаційних систем ДПС Фонд внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) з присвоєнням коду ознаки неприбутковості (0048) – інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пункту 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Пунктом 133.4 статті 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4  статті 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший підпункту 133.4.2 пункту 133.4
статті 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 статті 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень пункту 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.    

Отже, обов’язковими умовами перебування організації у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої неприбуткової організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб, як це передбачено абзацом третім підпункту 133.4.1 пункту 133.4
статті 133 Кодексу, та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11 частини І Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469) (далі – Звіт), а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини І Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації в залежності від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.

Отже, операції Фонду з надання безповоротної фінансової допомоги у формі грантів та повернення таких грантів отримувачами у встановленому порядку відображаються Фондом у Звіті згідно з правилами бухгалтерського обліку. За такими операціями податкових зобов’язань з податку на прибуток у Фонду не виникає за умови цільового використання коштів у вигляді грантів та нездійснення розподілу таких коштів або їх частини серед засновників (учасників), працівників, членів органів управління Фонду та інших пов’язаних з ними осіб.

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу (з урахуванням положень пункту 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.

Щодо оподаткування податком на додану вартість безповоротної фінансової допомоги, яка надається Фондом суб’єктам господарювання (питання 1)

Згідно з інформаційними базами даних ДПС станом на 22.08.2023 Фонд не зареєстрований як платник ПДВ.

Відповідно до підпунктів «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 Кодексу розташоване на митній території України.

Постачання товарів – це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Постачання послуг – це будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Враховуючи викладене, операція з надання/отримання поворотної/безповоротної фінансової допомоги не підпадає під визначення операцій з постачання товарів/послуг і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, яким суб’єктам господарювання надається така допомога (фізичним або юридичним особам).

Таким чином при перерахуванні