X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.08.2023 р. № 2242/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, підприємство є оператором державних лотерей (далі – Оператор) та діє на підставі ліцензії Міністерства фінансів України. Від імені Оператора діє …, яке уклало договір доручення на розповсюдження державних лотерей Оператора із ….

… має намір здійснювати свою господарську діяльність з розповсюдження державних лотерей Оператора, уклало із Оператором договір субдоручення, отримало посвідчення розповсюджувача білетів державних лотерей та здійснює всі операції пов’язані з розповсюдженням державних лотерей виключно через електронну систему прийняття ставок.

Відповідно до договору субдоручення … як розповсюджувач державних лотерей діє від імені, в інтересах, за дорученням, та за рахунок Оператора здійснює діяльність щодо прийняття сплати участі у державних лотереях (продажу лотерейних білетів), виплату виграшів (призів) гравцям у лотерею. Всі операції реєструються через електронну систему прийняття ставок Оператора.

Відповідно до частини першої ст. 9 Закону України від 06 вересня
2012 року № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні» (далі – Закон № 5204) розповсюджувач державної лотереї виконує такі функції, зокрема, здійснює прийом ставок від учасників і передає їх оператору державних лотерей,  видає (виплачує) призи переможцям державних лотерей, веде облік і надає оператору державних лотерей звітність про рух лотерейних білетів і виручки.

Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Роз’яснити порядок оподаткування виграшів розповсюджувачами у державні лотереї України, які виплачуються розповсюджувачем державних лотерей за договором доручення з Оператором.

2. Чи являється розповсюджувач … державних лотерей Оператора податковим агентом під час виплати (перерахування) виграшів у державні лотереї фізичним особам за дорученням Оператора?

3. Чи зобов’язаний розповсюджувач … державних лотерей, під час виплати виграшів державних лотерей, нараховувати податок з доходів фізичних осіб та військовий збір, подавати звітність із вказаного податку (збору)?

4. Чи зобов’язаний розповсюджувач …, під час виплати виграшів у державні лотереї, одночасно сплачувати (перераховувати) до бюджету податок на доходи фізичних осіб та військовий збір?

Відповідно до п. 3 частини першої ст. 1 Закону № 5204 визначено, що державна лотерея – це лотерея, що проводиться оператором лотерей відповідно до Закону № 5204.

Оператор державних лотерей – юридична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, що одержала право на проведення державних лотерей у порядку, визначеному Законом № 5204 (п. 11 частини першої ст. 1 Закону № 5204). 

Оператор державних лотерей укладає письмові договори з розповсюджувачами державної лотереї – юридичними чи фізичними особами (частина друга ст. 9 Закону № 5204).

Розповсюджувач державної лотереї – це юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у учасників, виплату призів, а також інші операції, пов’язані з розповсюдженням державних лотерей (п. 12 частини першої ст. 1 Закону № 5204).

Слід зазначити, що відповідно до частини першої ст. 1000 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором доручення одна сторона (повірений) зобов’язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов’язки довірителя.

У договорі доручення або у виданій на підставі договору довіреності мають бути чітко визначені юридичні дії, які належить вчинити повіреному. Дії, які належить вчинити повіреному, мають бути правомірними, конкретними та здійсненними (частина перша ст. 1003 ЦКУ).

Виплата призів здійснюється за рахунок коштів призового (виграшного) фонду, накопиченого оператором державних лотерей (частина перша ст. 12 Закону № 5204).        

При цьому виплата призів здійснюється через каси операторів державних лотерей (їх відокремлених підрозділів чи уповноважених ними осіб), а у випадках, передбачених умовами проведення державної лотереї, – через розповсюджувачів державних лотерей у готівковому вигляді або за бажанням переможця у безготівковому вигляді на його рахунок за рахунок суми призу (частина шоста ст. 12 Закону № 5204).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є фізичні особи – резиденти, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються доходи у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Оподаткування виграшів та призів регулюється п. 170.6 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.6.1 якого податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдному спорті, є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату).

Згідно з п.п. 170.6.2 п. 170.6 ст. 170 Кодексу податковим агентом – оператором лотереї у строки, визначені Кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею.

Податкові агенти – оператори лотереї у податковому розрахунку, подання якого передбачено п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу, відображають загальну суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді виграшів (призів) та загальну суму утриманого з них податку. При цьому у податковому розрахунку не зазначається інформація про суми окремого виграшу, суми нарахованого на нього податку, а також відомості про фізичну особу – платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу).

Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, оскільки розповсюджувач державної лотереї  … діє від імені і за рахунок Оператора державної лотереї, то Оператор, який нараховує  платнику податку – фізичній особі доходи у вигляді виграшу в державну грошову лотерею, має виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом. Тобто нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються виключно Оператором державної лотереї.

Слід зазначити, що згідно з п. 87.7 ст. 87 Кодексу забороняється будь-яка уступка грошового зобов’язання або податкового боргу платника податків третім особам. Положення п. 87.7 ст. 87 Кодексу не поширюються на випадки, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов’язань платника податків є інші особи, якщо таке право передбачено Кодексом.

Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування доходів, отриманих від операцій з надання благодійної допомоги, можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Зауважуємо, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.