X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.08.2023 р. № 2250/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно змішування пального, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомляє, що є орендарем нафтобази та на підставі отриманих в користування технічних умов має намір здійснювати покращення якості автомобільного бензину та дизельного пального покращеної якості торгової марки для потреб своїх партнерів.

На думку Товариства Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) дає право Товариству здійснювати діяльність з покращення якості автомобільного бензину та дизельного пального покращеної якості торгової марки без отримання ліцензії на виробництво пального.

Враховуючи вищезазначене, Товариство запитує:

1. Чи відноситься до виробництва нафтопродуктів діяльність зі змішування низькооктанових сортів автомобільних бензинів, дизельного пального з відповідними присадками, добавками та іншими компонентами та чи оподатковуються виготовлені таким способом нафтопродукти акцизним податком.

2. Чи вважається правомірною операція з покращення якості пального (бензину автомобільного та/або дизельного пального) шляхом додавання присадок до пального операцією з виробництва пального.

3. Чи потребує здійснення господарської операції з покращення якості пального отримання ліцензії на виробництво пального відповідно до  Закону № 481.

До запитання 1.

Акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції) (п.п. 14.1.4 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Згідно із п.п. 14.1.1411 п. 14.1 ст. 14 Кодексу пальне – нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п.  215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.

Відповідно до п. 215.1 ст. 215 Кодексу, пальне належить до підакцизних товарів.

Згідно з ст. 212 Кодексу платниками акцизного податку, зокрема, є:

особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу);

особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне (п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Виробництво підакцизних товарів (продукції) - технологічний процес, в тому числі змішування, здійснення якого внаслідок зміни форми, властивостей або складу сировини, напівфабрикатів або готової продукції призводить до отримання підакцизних товарів (продукції, у тому числі сировини), надання таким товарам інших властивостей, що призводить або не призводить до збільшення обсягів таких товарів (п.п. 14.1.28 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Кодексу, реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Згідно з п.п. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об’єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації з акцизного складу / акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального понад обсяги, що:

отримані з інших акцизних складів / акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних;

ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;

вироблені в Україні, реалізація яких є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 213.1.1 цього пункту, або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Отже, у платників акцизного податку з реалізації пального при перевищенні обсягів реалізації пального понад обсяги отриманого або ввезеного чи виробленого пального виникає податкове зобов’язання з акцизного податку.

Також на всіх осіб, які здійснюють реалізацію (фізичний відпуск) пального поширюються положення Кодексу, зокрема, щодо реєстрації відповідно до п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу такої особи платником акцизного податку, реєстрації акцизних складів, резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників відповідно до п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, складання акцизних накладних та їх реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних згідно із ст. 231 Кодексу, а пальне повинно обліковуватися в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Згідно із пунктом 231.6 статті 231 Кодексу платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 Кодексу.

Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 Кодексу, є меншим за обсяг пального в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, платник податку зобов’язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Відповідно до п.п. 232.4.3 п. 232.4 ст. 232 Кодексу у разі якщо у платника акцизного податку в результаті зміни фізико-хімічних показників пального є необхідність провести збільшення обсягів пального за певним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД і при цьому одночасно зменшити обсяги пального за іншим кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, такий платник податку може оформити заявку на поповнення обсягу залишку пального, в якій зазначаються обсяги пального, що збільшуються та що зменшуються.

При цьому якщо суми акцизного податку на таке пальне є рівними, то така заявка оформляється з нульовою сумою акцизного податку і реєструється без списання з облікової картки грошових коштів сплаченого акцизного податку.

У разі якщо сума акцизного податку на пальне обсяг залишків якого збільшується, є більшою, ніж сума акцизного податку на пальне обсяг залишків якого зменшується у зв’язку із зміною їх фізико-хімічних показників, заявка на поповнення обсягу залишку пального оформляється на суму різниці сум акцизного податку, розрахованих за відповідними ставками з відповідних обсягів залишку пального, що збільшуються та зменшуються, та реєструється із списанням з облікової картки грошових коштів в розмірі такої різниці.

У разі якщо сума акцизного податку на пальне, обсяги залишків якого збільшуються, є меншою, ніж сума акцизного податку на пальне обсяги залишків якого зменшуються у зв’язку із зміною їх фізико-хімічних показників, заявка на поповнення обсягу залишку пального оформляється з нульовою сумою акцизного податку і реєструється без повернення на облікову картку грошових коштів сплаченого акцизного податку.

Також на особу, яка є платником акцизного податку з реалізації пального, поширюються норми п. 49.21 ст. 49 Кодексу щодо обов’язку подання декларацій з акцизного податку (в якій платник самостійно обчислює суму податкових зобов’язань з акцизного податку) за кожний встановлений Кодексом звітний період незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.

До запитання 2.

Відповідно до п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну податкову службу України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Питання щодо покращення якості пального не відноситься до податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, відповідно зазначене питання не належить до компетенції Державної податкової служби України.

До запитання 3.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним визначено Законом № 481.

Відповідно до ст. 1 Закону № 481 у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

ліцензія (спеціальний дозвіл) – документ, що засвідчує право суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку (абзац двадцять п’ятий ст. 1 Закону № 481);

виробництво пального – діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки (абзац п’ятдесят дев’ятий ст. 1 Закону № 481);

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам (абзац шістдесят перший ст. 1 Закону № 481).

У ст. 1 Закону № 481 також зазначено, що термін «пальне» вживається в цьому Законі у значенні, наведеному у Кодексі.

Виробництво пального здійснюється суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) незалежно від форми власності за умови наявності ліцензії на право виробництва пального (частина двадцять друга ст. 2 Закону № 481).

Оптова торгівля пальним здійснюється суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії (частина перша статті 15 Закону № 481).

Отже, діяльність зі змішування готової продукції (бензину) та компонентів (присадок, додатків) в резервуарах не є діяльністю з виробництва пального в розумінні Закону № 481 (тобто діяльністю з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші) та, відповідно, не потребує отримання ліцензії на виробництво пального.

Водночас діяльність із придбання та подальшої реалізації суб’єктам господарювання пального, в тому числі із зміною його фізико-хімічних характеристик, є діяльністю з оптової торгівлі пальним, яка ліцензується відповідно до Закону № 481 та яка може здійснюватися за наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово до 1 серпня 2023 року було зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).