X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.09.2023 р. № 2912/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «______» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з безоплатного перерахування коштів для закупівлі товарів під час воєнного стану у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариства, яке здійснює діяльність з роздрібної та оптової торгівлі одягом і взуттям, повідомляється про розгляд можливості надання таким Товариством допомоги військовослужбовцям у вигляді безоплатного перерахування коштів та оплати необхідних товарів для потреб забезпечення оборони держави.

Так, до Товариства звертаються військові частини з проханням отримати допомогу у вигляді товарів для задоволення потреб армії. Представники Товариства готові надати таку допомогу, проте оскільки необхідні товари не є профільними для такого підприємства, Товариством може бути надана грошова допомога у вигляді оплати вартості необхідних товарів третій особі, яку зазначають у своїх листах військові, що звертаються з безпосереднім запитом, вказуючи перелік товарів та юридичну (або фізичну) особу, яка після оплати їх вартості відвантажить військовим частинам зазначений товар. Такими особами можуть бути юридичні особи, які є платниками податку на прибуток підприємств або перебувають на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, а також фізичні особи-підприємці.

У зв’язку із викладеним вище Товариство як платник податку на прибуток підприємств просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого запитання:

чи необхідно платнику податку на прибуток підприємств збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму перерахованих коштів юридичним особам, що не є платниками податку на прибуток підприємств, враховуючи що перерахування таких коштів здійснюється в оплату вартості товарів для Збройних Сил України в якості надання допомоги для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України?

 

Перш за все зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1  ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання вчинення та оформлення правочинів  між суб’єктами господарювання не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами цивільного законодавства, інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.

Водночас повідомляємо, що умови виконання зобов’язання, поняття та умови договору встановлено відповідно главою 48 та главою 52 Цивільного кодексу України.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Як встановлено п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку на прибуток (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), платникам податку, які є пов’язаними особами (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення підпункту 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу у редакції, чинній з 01 серпня 2023 року, коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

Зауважимо, що змінами, внесеними Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ  Кодексу, скасовано делегування повноважень  Кабінету Міністрів України на визначення переліку інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг на потреби оборони держави.

Тож, починаючи з 1 серпня 2023 року, передача товарів (виконання робіт, надання послуг) для потреб забезпечення оборони держави Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, не обмежується переліком, який мав визначати Кабінет Міністрів України, для незастосування коригуючої різниці згідно з п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.

Разом з тим повідомляємо, що наданої заявником інформації недостатньо для надання відповіді щодо оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з добровільного перерахування коштів іншим юридичним особам в оплату вартості товарів для Збройних Сил України в якості надання допомоги для потреб забезпечення оборони держави, оскільки необхідним є вивчення умов відповідних договорів, первинних та інших документів, якими мають бути підтверджені зазначені операції.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).