Державна податкова служба України розглянула звернення підприємства про надання індивідуальної податкової консультації щодо застосування положень статті 57.1 прим. 1 Розділу І, пункту 52.1 прим. 1 та пункту 69 Розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 Кодексу, в межах своїх повноважень повідомляє наступне.
У своєму зверненні підприємство повідомило, що є державним унітарним підприємством, яке сплачує до державного бюджету частину чистого прибутку (доходу) відповідно до положень Закону України від 02 лютого 2011 року № 185-V «Про управління об’єктами державної власності» та постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138 «Про затвердження Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями».
У підприємства виникли наступні запитання:
В якому із звітів слід відображати зобов’язання з авансового внеску з податку на прибуток підприємств, сплачений у І кварталі 2023 року, при оплаті донарахованої частини чистого прибутку за 2019 рік:
- у декларації з податку на прибуток підприємств за І квартал 2023 року (відповідно до положень статті 57 прим. 1 Кодексу, оскільки оплата відбудеться у І кварталі 2023 року)?
- чи в уточнюючій декларації з податку на прибуток підприємств за І квартал 2020 року (в рядку 20АВ Декларації з податку на прибуток підприємств та додатку АВ до Декларації з податку на прибуток підприємств) (строк подачі звіту – 11.05.2020, строк сплати – 20.05.2020, діяв карантин) та, відповідно в уточнюючих деклараціях з податку на прибуток підприємств та у додатках ЗП до уточнюючих декларацій з податку на прибуток підприємств за І півріччя 2020 року – 9 місяців 2022 року, та чи дає право пункт 52 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу не нараховувати та не сплачувати штраф у розмірі трьох відсотків та пеню?
Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) були внесені зміни до Кодексу щодо адміністрування контролюючими органами частини чистого прибутку (доходу) та дивідендів на державну частку, які набрали чинності 23 травня 2020 року.
Пунктом 52 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу встановлено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, передбачених цим пунктом, а також платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 383 «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236» (далі – постанова № 383) дію карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), спричинений коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – карантин), продовжено до 30 червня 2023 року.
Абзацом чотирнадцятим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу (у редакції Закону України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України») встановлено, що у разі самостійного виправлення платником податків, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, та пені (редакція діє з 27.05.2022).
Відповідно до пункту 50.1 статті 50 Кодексу платник податків, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний, за винятком випадків, установлених пунктом 50.2 статті 50 Кодексу:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п’яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з цього податку.
Також слід відмітити, що згідно з підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 Кодексу нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов’язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 Кодексу, – після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов’язання.
Нарахування пені закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на відповідний рахунок платника податків, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов’язань (підпункт 129.3.1 пункт 129.3 статті 129 Кодексу).
Щодо питання 1
Положення Закону № 466 стосовно внесення змін до Кодексу щодо адміністрування контролюючими органами частини чистого прибутку (доходу) та дивідендів на державну частку набрали чинності 23 травня 2020 року.
Частиною другою статті 58 Конституції України встановлено, що ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавались законом як правопорушення.
Враховуючи викладене, за порушення порядку сплати (перерахування) грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу), вчинені до 23.05.2020, тобто до набрання чинності змін до Кодексу, внесених Законом № 466, штрафні санкції та пеня не застосовуються.
Отже, у разі самостійного виявлення платником заниження суми частини чистого прибутку (доходу) за підсумками 2019 року, при поданні у І кварталі 2023 року уточнюючого розрахунку з частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (далі – Розрахунок) за звітний (податковий) період 2019 рік штрафні санкції та пеня не нараховуються.
Щодо питання 2 та 3
Пунктом 52 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу встановлено, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, передбачених цим пунктом, а також платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Таким чином, у разі самостійного виявлення платником заниження суми частини чистого прибутку (доходу) що підлягає сплаті до бюджету за звітні (податкові) періоди 2020 та 2021 роки, при поданні уточнюючого Розрахунку за такі звітні (податкові) періоди штрафні санкції та пеня не застосовуються.
Щодо положень абзацу чотирнадцятого підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу щодо звільнення від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, та пені у разі самостійного виправлення платником податків помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, то зазначене положення застосовується до випадків виправлення помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання виключно у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану.
Воєнний стан в України введено з 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Отже, для декларування частини чистого прибутку (доходу) початок періоду дії воєнного стану припадає на звітний (податковий) період – І квартал 2022 року.
Враховуючи зазначене, положення абзацу чотирнадцятого підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Кодексу до звітних (податкових) періодів 2020-2021 роки не застосовуються.
Щодо питання 4
Відповідно до підпункту 57.1 прим. 1. 2 пункту 57.1 прим. 1 статті 57 Кодексу крім випадків, передбачених підпунктом 57.1 прим. 1.3 цього пункту, емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток.
Авансовий внесок розраховується з суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, над значенням об’єкта оподаткування за відповідний податковий (звітний) рік, за результатами якого виплачуються дивіденди, грошове зобов’язання щодо якого погашене. У разі наявності непогашеного грошового зобов’язання авансовий внесок розраховується зі всієї суми дивідендів, що підлягають виплаті. Авансовий внесок обчислюється за ставкою, встановленою пунктом 136.1 статті 136 Кодексу. Сума дивідендів, що підлягає виплаті, не зменшується на суму авансового внеску.
Сума попередньо сплачених протягом податкового (звітного) періоду авансових внесків з податку на прибуток під час виплати дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за такий податковий (звітний) період.
Це положення поширюється також на державні некорпоратизовані, казенні або комунальні підприємства, які зараховують суми дивідендів у розмірі, встановленому органом виконавчої влади, до сфери управління якого належать такі підприємства, відповідно до державного або місцевого бюджету.
Враховуючи наведене та положення пункту 50.1 статті 50 Кодексу, у разі виплати платником дивідендів за підсумками 2019 року у І кварталі 2023 року, такий платник зобов’язаний відобразити суму сплаченого у цьому кварталі авансового внеску з податку на прибуток підприємств в декларації з цього податку за звітний (податковий) період – І квартал 2023 року.
Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупинявся перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, до 01 серпня 2023 року зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
___________________________
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |