X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.09.2023 р. № 2947/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду зверненняПідприємства  щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства стосовно порядку погашення податкових векселівта, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Підприємство повідомляє, що єімпортером палива для реактивних двигунів (код УКТ ЗЕД 2710 19 21 00) та здійснює діяльність з авіапаливозабезпечення в аеропортах України згідно з чинним сертифікатом на відповідність авіаційних правил України, а саме здійснює постачання авіаційного палива з заправкою палива в бак повітряного судна авіакомпаній – резидентів та нерезидентів України.

Підприємство має діючі сертифікати відповідності Державної авіаційної служби України, згідно з якими має право надавати послуги із забезпечення заправлення повітряних суден на території Міжнародних аеропортів.

Для забезпечення діяльності Міжнародного аеропорту в Україні Підприємством було імпортовано паливо для реактивних двигунів з оформленням податкових векселів від 07.02.2022 з терміном погашення 90 календарних днів, яке було передано на зберігання іншому підприємству (далі – Підприємство 2).

Підприємством укладено договір про надання послуг з приймання, зберігання та видачі палива з Підприємством 2. Кількість нереалізованого пального для реактивних двигунів по векселях складає 225661 кг.

Підприємство 2 своїм листом офіційно повідомило Підприємство про вибуття місць зберігання з – під його контролю у зв’язку з пошкодженням складів Підприємства 2, яке засвідчено відповідними актами, які підписані представниками Підприємства 2.

З метою збереження Підприємство перемістило більшу частину залишків власного пального для реактивних двигунів (207953 кг) на акцизний склад Підприємства 3, з яким має договір на послуги з приймання, зберігання та видачуавіапалива.

На момент видачі Підприємству палива для реактивних двигунів зі складу Підприємства 2 для переміщення на інший акцизний склад Підприємство 2 не змогло виконати свої податкові обов’язки – скласти та зареєструвати акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) в день видачі пального із складу внаслідок дії форс мажорних обставин. Переміщення пального відбувалося відповідно до п.п. 69.4 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу за складеними товарно-транспортними накладними.

Прийом 207953 кг палива для реактивних двигунів на акцизний склад Підприємства 3 на зберігання без зареєстрованих акцизних накладних в ЄРАН підтверджується прибутковими ордерами.

Підприємство 2 отримало рішення ГУ ДПС в області щодо неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов’язків. На теперішній час акцизні накладні на переміщення пального з акцизного складу Підприємства 2 до акцизного складу Підприємства 3 не складені та не зареєстровані.

Як зазначено у зверненні, у Підприємства відсутня можливість використання палива для реактивних двигунів за його цільовим призначенням до відновлення повітряного сполучення в Україні.

Враховуючи зазначене Підприємство запитує:

  1. Чи може в період дії воєнного стану розпорядник акцизного складу, який має можливість виконувати свої податкові обов’язки (Підприємство 3), що раніше прийняв на зберігання паливо для реактивних двигунів без зареєстрованих акцизних накладних від контрагента (Підприємство 2), який не має можливості виконувати свої податкові обов’язки (за умови, що на переміщення пального були оформлені тільки товарно-транспортні накладні) відпустити/повернути власнику (Підприємству) зі свого акцизного складу (фактичного місця знаходження) таке пальне без складання та реєстрації акцизних накладних в ЄРАН, оформивши відпуск тільки по товарно-транспортних накладних, які будуть містити всю інформацію, що має міститися у відповідних акцизних накладних? Якщо дії такого розпорядника акцизного складу підпадають під порушення податкового законодавства, згідно якої норми настає відповідальність?
  2. Чи має право Підприємство здійснювати погашення податкового векселя без сплати коштами в разі цільового використання пального для реактивних двигунів без реєстрації акцизних накладних на таку кількість пального у зв’язку з тим, що зберігач – розпорядник акцизного складу Підприємство 2 не має можливості зареєструвати акцизні накладні на адресу Підприємства та має рішення щодо неможливості своєчасного виконанням платником податків своїх податкових обов’язків від 13.10.2022?
  3. Який термін погашення податкових векселів, які оформлені                       до 24.02.2022 та термін погашення яких припав на дату після 24.02.2022 (у період дії воєнного стану)?
  4. Чи розповсюджується на податкові векселі, які оформлені до 24.02.2022 та термін погашення яких припав на дату після 24.02.2022, зупинення термінів позовної давності, що передбачені п. 69.9 підрозділу 10 розділу XX Кодексу у період воєнного стану?
  5. Чи зупиняється на період дії воєнного стану перебіг строків для реєстрації акцизних накладних з урахуванням п. 102.9 Кодексу та п. 69.9 підрозділу 10 розділу XX Кодексу?
  6. Чи необхідно Підприємству звертатись до органів ДПС щодо отримання рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку (в частині погашення податкових векселів), враховуючи те, що повітряний простір України закрито для цивільних користувачів, та як наслідок неможливе використання авіаційного палива за його цільовим призначенням?
  7. Чи діють у період дії воєнного стану штрафні (фінансові) санкції за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних?

До запитання 1.

Згідно із п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Кодексу, реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального, та зареєструвати її в ЄРАН з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.

Разом з цим, відповідно до підпункту 69.4 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН, протягом строків, визначених у цьому пункті.

Норма підпункту 69.4 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не містить жодних інших причин, які дозволили б здійснювати переміщення пального або спирту етилового на митній території Україниза наявності товарно-транспортної накладної та без складання акцизної накладної, крім неможливості зареєструвати в ЄРАН акцизної накладної саме суб’єктом господарювання, який повинен складати таку накладну, а не його контрагентами.

Отже, враховуючи, зазначене зберігач пального (Підприємство 3) може тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території Україниздійснювати відвантаження пального із свого акцизного складу власнику пального (Підприємству), без реєстрації акцизної накладної за наявності товарно-транспортної накладної (яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН протягом строків, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу), тільки у разі неможливості Підприємства 3 виконувати свої податкові обов’язки щодо складання та реєстрації в ЄРАНакцизних накладних.

Поряд з цим погашення податкових векселів здійснюється відповідно до п.п. 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу на підставі документів, що підтверджують цільове використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів пального (зокрема, акцизних накладних, зареєстрованих в ЄРАН).

Звертаємо увагу, що Законом України від 09.08.2023 № 3303-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» (далі – Закон № 3303) відновлено, зокрема, порядок та терміни реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування та відповідальність за їх несвоєчасну реєстрацію, передбачену статтею 1202 Кодексу.

До запитань 2 – 7

Згідно з п.п. 14.1.22 п. 14.1 ст. 14 Кодексу векселедавець для цілей розділу VI  Кодексу – це, зокрема, суб’єкт господарювання - виробник, який одержує з нафтопереробного підприємства або ввозить на митну територію України нафтопродукти, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, для їх використання залежно від напряму, визначеного підпунктами 229.2 – 229.8 статті 229 розділу VI Кодексу.

Відповідно до п.п. 14.1.176 п. 14.1 ст. 141 Кодексу податковий вексель, авальований банком (податкова розписка) (далі - податковий вексель для цілей розділу VI цього Кодексу), - простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем, зокрема, до отримання з нафтопереробного підприємства нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, або до ввезення нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, на митну територію України і є забезпеченням виконання ним зобов’язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтею 229 цього Кодексу.

Згідно з п.п. 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку погашається у разі підтвердження факту цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів протягом строку, на який виданий такий вексель, шляхом реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних на операції з:

1) заправлення повітряних суден бензинами авіаційними або паливом для реактивних двигунів, складених суб’єктами господарювання, які здійснюють авіапаливозабезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, виданим уповноваженим органом з питань цивільної авіації, або суб’єктами господарювання, які мають посвідчення про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика, видане уповноваженим органом з питань цивільної авіації відповідно до вимог авіаційних правил України;

2) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб'єктам літакобудування, на яких поширюється дія норм статті 2 Закону України «Про розвиток літакобудівної промисловості», складених платником податку, який здійснює таку реалізацію;

3) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів замовникам, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», складених платником податку, який здійснює таку реалізацію;

4) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, складених платником податку, який здійснює таку реалізацію.

Акцизні накладні на такі операції складаються на підставі первинних документів.

Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку за операціями, визначеними:

у підпункті 1 цього підпункту, – погашається на підставі акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, суб'єктами господарювання, визначеними у підпункті 1 цього підпункту, виходячи з обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних;

у підпунктах 2 - 4 цього підпункту, – погашається на підставі копій первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб'єктів, визначених у підпунктах 2 - 4 цього підпункту, поданих до контролюючого органу, та акцизних накладних, складених на такі операції та зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Тобто підставою для погашення податкового векселя без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку є:

акцизні накладні, якіна дату звернення платника про погашення векселя зареєстровані в ЄРАН;

копії первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб’єктів, визначених у п.п. 2 – 4 п.п. 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу – при здійсненні операцій, визначених у цих підпунктах.

Отже, акцизні накладні, складені на операції, зазначені у п.п. 1 – 4 п.п. 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу, та зареєстровані в ЄРАН, є обов’язковими документами для підтвердження цільового використання бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів та підставою для погашення податкових векселів.Кодексом не передбачено будь-яких виключень, які дозволили б здійснювати погашення податкового векселя, виданого відповідно до п. 229.8 ст. 229 Кодексу, без акцизних накладних, зареєстрованих в ЄРАН.

Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219), внесено зміни, зокрема, але не виключно, до норм Кодексу, якими було зупинено перебіг строків, визначених Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме:

виключено пункт 102.9 статті 102 Кодексу, яким таке зупинення встановлено на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні;

обмежено (до 1 серпня 2023 року) термін дії підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, яким таке зупинення встановлено на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно з 01.08.2023 для платників податків та контролюючих органів відновлено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, відлік граничного терміну погашення податкових векселів, виданих у період дії воєнного стану та непогашених до 1 серпня 2023 року, починається з 1 серпня 2023 року. Граничний термін погашення податкових векселів, виданих до 24.02.2022 та непогашених до 1 серпня 2023 року, визначається з урахуванням зупинки перебігу строків, визначеної підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Водночас під час погашення податкових векселів з акцизного податку слід враховувати положення підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зі змінами, внесеними Законом № 3303, яким, зокрема, передбачено:

у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;

платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків щодо реєстрації в ЄРАН платниками акцизного податку акцизних накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон № 3303, або зведених акцизних накладних/розрахунків коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками), за умови забезпечення їх реєстрації протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України № 3303.

З урахуванням зазначеного, для платників, які мають можливість своєчасно виконувати свій податковий обов'язок стосовно сплати суми акцизного податку, з урахуванням поновлення з 1 серпня 2023 року перебігу строків,визначених податковим законодавством, відновлюється перебіг строків погашення податкових векселів з акцизного податку, термін сплати яких настав у період дії воєнного стану на території України, шляхом підтвердження цільового використання(на підставі зареєстрованих акцизних накладних в ЄРАН, а при здійсненні операцій, визначених підпунктами 2 – 4 підпункту 229.8.10 пункту 229.8 статті 229 Кодексу – також копій первинних документів), або  сплати акцизного податку на обсяги пального, цільове використання якого не підтверджено, до закінчення строку, на який виданий вексель.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок № 225).

Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 встановлено перелік підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов'язків (у тому числі обов'язків податкових агентів), в якому відсутня така підстава, як закриття повітряного простору України для цивільних користувачів повітряного простору.

Відповідальність за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в ЄРАН встановлена ст. 1202 Кодексу.

Отже, штрафні (фінансові санкції) за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон № 3303, не застосовуються за умови реєстрації таких накладних до настання граничного терміну, визначеного Законом №3303.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово до 1 серпня 2023 року було зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).