Державна податкова служба України розглянула зверненнящодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року №178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178),та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Установою були укладені та вважаються, що були виконані, договори щодо закупівлі запасних частин до транспортних засобів, у тому числі до засобів спеціального військового призначення (танки, бронетранспортери і т. д.). В результаті укладання таких договорів та виконання фінансових зобов’язань Установою був сплачений ПДВ, закладений до загальної суми договору (щодо закупівлі запасних частин до транспортних засобів військового призначення).
Враховуючивикладене, Установазвертається з наступнимипитаннями:
1) – 2) чи застосовується нульова ставка податку на додану вартість до операцій з постачання запасних частин для транспортних засобів спеціального призначення (танки, БМП, БТР, самохідні гаубиці та інше озброєння)?;
3)чи необхідно вимагати від Постачальника запасних частин здійснити повернення суми ПДВ, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних запасних частин та відображена в податкових накладних, складених щодо таких операцій?;
4) чи визначено нормами ПКУ (іншими нормативними актами) перелік товарів для забезпечення транспорту (перелік кодів з Єдиного закупівельного словника), де застосовується нульова ставка податку на додану вартість?;
5) чи передбачено нормами ПКУ можливість для платників податків – постачальнику здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключнодля регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно допункту 20частини першої статті 106 Конституції України,Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану»(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого
2022 року 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу Україні з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1-2
Постановою № 178 не визначено обмежень чи критеріїв щодо видів транспорту, для якого здійснюється постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.
Нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови
№ 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (наприклад, інші паливно-мастильні матеріали, оливи, охолоджуючі рідини, фільтри, запасні частини, комплектуючі, автомобільні шини, амортизатори, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами, тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178 та таке постачання відповідає умовам, визначеним Постановою № 178.
Щодо питання 3
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.
Отже, у разі, якщо Постачальником були складені та зареєстрованів ЄРПН податкові накладні, в яких неправильно застосовано ставку податку, то з метою виправлення допущеної помилки у таких податкових накладнихПостачальник повинен скласти розрахунки коригування до таких податкових накладних, в якому вивести в нуль їх показники, та скласти нові податкові накладні, датою виникнення податкових зобов’язань із застосуванням правильної ставки податку (у даному випадку 0 відсотків).
При цьому у разі встановлення факта неправильного застосування ставки податку Постачальник та Установа мають провести перерахунки, згідно з якими сума ПДВ, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних запасних частин та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута Установі, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.
Щодо питання 4
Нормами підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 не визначено відповідного переліку товарів із зазначенням кодів з Єдиного закупівельного словника, чи кодів УКТ ЗЕД.
Щодо питання 5
Норми ПКУ не передбачають можливості для платників податку - постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановленої діючим законодавством ставки податку є обов’язком, а не правом платника податку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |