Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті 392 розділу І Податкового кодексу України(далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягаєв необхідності формування чіткого розуміння щодо обсягу податкових обов’язків платника податків.
Як зазначено у зверненні платник податків має за межами території України структурні підрозділи у формі агентства тапредставництва, які не мають статусу юридичної особи. Майно таких підрозділів знаходиться на балансі платника податків, відповідно доходи та витрати цих підрозділів враховуються в фінансовому результаті діяльності платника податків, який оподатковується відповідно до норм Кодексу. По кожному підрозділу (перелік яких наведений у зверненні) платником податків затверджено окремі Положення, які регулюють їх діяльність як відокремлених підрозділів.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
Щодо питання 1
Відповідно до підпункту392.1.1 пункту 39.21 статті 392 розділу I Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрованав іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.
Проте, у випадках, передбачених статтею392 розділу I Кодексу, до контрольованої іноземної компанії може прирівнюватися іноземне утворення без статусу юридичної особи.
Утворенням без статусу юридичної особи визнається утворення, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, яке відповідно до законодавства та/або документів, що регулюють її діяльність (особистого закону), має право здійснювати діяльність, спрямовану на отримання доходу (прибутку) в інтересах своїх учасників, партнерів, засновників, довірителів або інших вигодоотримувачів.
Утворення без статусу юридичної особи можуть включати, зокрема, але не виключно, партнерства, трасти, фонди, інші установи та організації, створені на підставі правочину або закону іноземної держави (території). До утворень без статусу юридичної особи також прирівнюються особи – нерезиденти, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, які відповідно до особистого закону не є юридичними особами.
Отже, відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу кожен із зазначених у переліку підрозділів платника податків, зокрема агентства та представництва, як види утворень без статусу юридичної особи,можуть прирівнюватися до контрольованої іноземної компанії.
Разом з тим кожен конкретний випадок застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу фактів і обставин окремо взятого підрозділу.
Щодо питання 2
Згідно з підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
До звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу).
Підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу передбачено, що у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» – «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
Контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Таким чином, у разі наявності у платника податків контрольованих іноземних компаній, такий платник зобов’язаний складати та подавати звіти про контрольовані іноземні компанії.
Форми звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченого звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 25 серпня 2022 року № 254.
Водночас кожен конкретний випадок застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу фактів і обставин окремої контрольованої іноземної компанії.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |