Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, та в порядку статті 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію
з наступних питань:
Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом, Законом України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин що використовується в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), Постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2010 року № 1251 Про затвердження положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових
виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі –
Положення № 1251) та Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів затвердженого Наказом міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13).
Щодо питання 1 та 2.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 № 329
«Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», який набув чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом – «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої», який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).
Законом України від 30 листопада 2021 № 1914-ІХ «Про внесення змін
до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914) з 1 січня 2022 набрали чинності зміни до пункту 11 статті 3 розділу ІІ Закону № 265, згідно з якими суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:
проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО та/або ПРРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 1 розділу I Положення № 13 визначено форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання
для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг.
Пунктом 2 розділу ІІ Положення № 13 визначено перелік обов’язкових реквізитів, які має містити фіскальний чек, зокрема:
цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9).
Крім того, відповідно до абзацу другого пункту 3 розділу І Положення № 13 у разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Відповідно до пункту 1 статті 17 Закону № 265 у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з РРО, ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання:
У разі, роздрібної торгівлі платником податків алкогольними напоями
на розлив відображення реквізитів марки акцизного податку (серія та номер)
у фіскальному чеку відбувається лише при першому відкорковуванні пляшки/тари. При подальшому продажу алкогольного напою на розлив
з пляшки/тари, яка була відкоркована при продажу першої порції такого напою, у платника податків відсутня необхідність відображати реквізити марки акцизного податку (серія та номер) у фіскальному чеку до закінчення такого напою у відкоркованій пляшці/тарі.
Таким чином, у суб’єкта господарювання наразі відсутня необхідність повторно відображати у чекові цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при подальшому продажу алкогольних напоїв на розлив.
Відсутність у фіскальному чеку інформації щодо цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при продажу алкогольних напоїв на розлив, при першому відкупорюванні пляшки/тари алкогольного напою буде вважатись порушенням діючого законодавства.
Враховуючи викладене, відображення у фіскальному чеку цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) лише при першому відкритті пляшки/тари для продажу алкогольного напою на розлив для платника податків не буде порушенням норм діючого законодавства.
Щодо питання 3.
Відповідно до пункту 226.9 статті 226 Кодексу вважаються такими, що немарковані, зокрема, алкогольні напої, марковані з відхиленням від вимог Положення № 1251, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв.
Разом з тим, вважаються такими, що немарковані, зокрема, алкогольні напої з марками, що мають пошкодження, які унеможливлюють встановлення реквізитів, передбачених абзацом сьомим пункту 5 Положення № 1251 (абзац п’ятий пункту 20 Положення № 1251).
Згідно з пунктом 228.9 статті 228 Кодексу відповідальність за недодержання порядку маркування, продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, несплату чи несвоєчасну сплату податку несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів та їх посадові особи відповідно до закону.
Крім того, відповідно до статті 17 Закону № 481 до суб'єктів господарювання (у тому числі іноземних суб'єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема за виробництва та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку - 200 відсотків вартості товару (продукції), але не менше 17000 гривень.
Таким чином, у разі зберігання суб’єктом господарювання на господарському об’єкті алкогольних напоїв маркованих марками акцизного податку з відхиленням від вимог Положення № 1251 органами контролю за торгівлею алкогольними напоями під час проведення перевірок може трактуватись як порушення вимог діючого законодавства.
Водночас, наразі діючим законодавством не заборонено зберігання в торговій точці алкогольного напою, який знаходиться в тарі, з якої він реалізується на розлив, на якій пошкоджена марка акцизного податку при першому відкорковуванні тари та реквізити якої були відображені у фіскальному чеку.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |