Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення фізичної особи – підприємця щодо класифікації (встановлення виду) податкiв з доходiв фізичної особи, яка до повномасштабного військового вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року проживала у ….., має в цій країні центр життевих інтересів, на початку 2022 року отримала доходи із польських джерел та з травня 2022 року зареєстрована в Україні як фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи, що сплачує в Україні єдиний податок за ставкою 5 відс. (2 відс. на період воєнних дій в Україні) згідно з українсько-….договором про уникнення подвiйного оподаткування та застосування відповідних положень цього договору при відображенні у податковій декларації у ….. податку на прибуток (доходи), який звільняється вiд оподаткування у …., i у межах компетенції повідомляє.
Порядок оподаткування доходiв фізичних ociб (резидентів та нерезидентів) встановлено відповідними положеннями Кодексу.
Згідно зі ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила мiжнародного договору.
Положения Конвенції між Урядом України i Урядом Республіки … проуникнення подвiйного оподаткування доходiв i майна та попередженняподаткових ухилень (далi–Конвенцiя), яка є чинною в українсько-…. податкових відносинах з 11.03.1994, застосовуються «до ociб, якiє резидентами однiєї або обох Договірних Держав» (ст. 1 Конвенції).
У розумінні Конвенції термін «особа» включає фізичну особу, компанію i будь-яке інше об'єднання ociб ( п. 1 ст. 3 Конвенції).
Відповідно до п. 1 ст. 2 (Податки, на якi поширюється Конвенцiя) «ця Конвенцiя застосовується до податкiв на доходи i на майно, що стягуються вiдімені Договірної Держави або її політико-адміністративного підрозділу, або місцевоi влади, незалежно вiд способу їх стягнення».
У п. 3 ст. 2 Конвенції зазначено, що податками, на якi поширюється Конвенцiя, зокрема, є:
(а) в Україні:
(і) податок на прибуток (доходи) підприємств; i
(іі) прибутковий податок з громадян України, іноземних громадян та ociб без громадянства (надалі «український податок»);
b) у …..:
(і) прибутковий податок з юридичних ociб;
(іі) прибутковий податок з фiзичнихociб;
(ііі) сільськогосподарський податок (надалі «…. податок»)».
«Ця Конвенція застосовується також до будь-яких ідентичних або подібнихпо суті податкiв, якi стягуються одною з Договірних Держав після дати пiдписання цієї Конвенції, в доповнення до або замість існуючих податкiвцієi Договірної Держави» (п. 4 ст. 2 Конвенції).
3 огляду на зазначенi у п. 3 ст. 2 Конвенції види податкiв, є очевидним, що стосовно фiзичнихociб в Україні – це «прибутковий податок з громадян України, iноземних громадян та ociб без громадянства», у ….– «прибутковий податок з фiзичнихосiб».
Слід зазначити, що податок, вказаний у п. 3 ст. 2 Конвенції, як «прибутковий податок з громадян України, iноземних громадян та ociб без громадянства», мав таку назву вiдповiдно до податкового законодавства України, чинного на момент пiдписання Конвенції. На сьогодні цей податок визначений Кодексом як «податок на доходи фiзичнихосiб», тобто обидва зазначенi податки є ідентичними (подібними по суті).
Таким чином, положення Конвенції щодо фiзичнихociб в Україні застосовуються саме до «податку на доходи фiзичнихосiб» (або до iдентичного чи подiбного йому по суті податку), у …. – до «прибуткового податку з фiзичнихociб» (або iдентичного чи подiбного йому по суті податку).
Резиденцiяociб, на яких поширюються положення Конвенції, визначається за критеріями, встановленими ст. 4 (Резиденцiя) Конвенції. Ці критерії використовуються виключно з метою застосування відповідних положень Конвенції під регулювання якими підпадають доходи, отримані такими особами, а не для визначення податкового (резидентського) статусу певної особи як такої, оскільки такий статус визначається кожною з Договірних Держав (Україною та ….) згідно з національним податковим законодавством цих держав.
Правила врахування Договірними Державами – учасницями Конвенції податкiв, на якi поширюються її положення, при визначенні податкових зобов'язань ociб – резидентів кожної з цих Держав (України та ….) встановлено ст. 24 (Усунення подвійного оподаткування) Конвенцiї, якою, зокрема, передбачено:
«1. 3 урахуванням положень законодавства України, що стосуються звільнення податку, сплаченого на території за межами України (якi не будуть суперечити головним принципам цього пункту), на …. податок, сплачуваний за законодавством …. та вiдповiдно до цієї Конвенції прямо або шляхом вирахування з прибутку, доходів або майна, що підлягає оподаткуванню, із джерел в ….., буде робитись знижка у виглядi кредиту проти будь-якого українського податку, обчислюваного стосовно того ж прибутку, доходу або майна, стосовно яких обчислюється український податок.
2. 3 урахуванням положень законодавства …., якi стосуються звільнення податку, сплаченого на території за межами …. (якi не будуть суперечити головним принципам цього пункту), на український податок буде робитися знижка у виглядi кредиту проти ….. податку таким чином:
а) якщо резидент …… одержує доход або майно, якiвiдповiдно до положень цієї Конвенції можуть оподатковуватись в Україні, тодi….. звільнить цей доход або майно вiд податку вiдповiдно до пунктів 3 i 4;
b) якщо резидент …. одержує доходи, якiвiдповiдно до статей 10, 11 та 12 можуть підлягати оподаткуванню в Україні, тодi…. дозволить відрахування з прибуткового податку свого резидента суми, яка дорівнює податку, сплаченому в Україні.
Водночас Ваше звернення не містить інформації резидентом якої Договірної Держави (України чи ….) Ви є чи були на момент отримання доходiв, зокрема із ….. джерел, а також у зверненні не повідомляється про вид таких доходiв та податкiв, якi були утримані/ мають стягуватись з цих доходiв. Тобто відсутність цих даних унеможливлює надання чіткої відповіді на поставлені у Вашому зверненні питання щодо застосування відповідних положень Конвенції, зокрема щодо порядку зарахування сплачених податкiв.
3 огляду на це, у загальному порядку,згiдно зі ст. 24 Конвенції при визначенні податкових зобов'язань в Україні щодо оподаткування українським податком (зазначеним у ст. 2 Конвенції), доходів фізичної особи, яка у розумінні ст. 4 Конвенції є резидентом України i отримує дохід, право на оподаткування якого згiдно з вiдповiдними положеннями Конвенції має ….., має враховуватись відповідний …. податок (зазначений у ст. 2 Конвенції), утриманий з цього доходу.
Якщо йдеться про визначення податкових зобов'язань фізичної особи, яка у розумінні ст. 4 Конвенції є резидентом …., тобто при оподаткуванні цієї особи ….. податком (зазначеним у ст. 2 Конвенції), то вiдповiдно до
ст. 24 Конвенції має враховуватись аналогічний український податок (зазначений у ст. 2 Конвенції), утриманий з доходу такої особи, право на оподаткування якого згiдно з вiдповiднимиположениями Конвенції має Україна.
При цьому вiдповiдно до п. 3 ст. 24 Конвенції при зарахуванні особi, яка є резидентом відповідноi Договірної Держави, іноземного податку сума цього податку не повинна перевищувати суму податку, нарахованого такому резиденту вiдповiдно до законодавства Держави його резиденції.
Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |