X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.09.2023 р. № 3045/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
Товаристващодо окремих питань, пов’язаних із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, що був встановленийпунктом 71підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), враховуючи зміни, що були внесені окремими постановамиКабінету Міністрів України до відповідного переліку товарів, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, повідомляє.

Як зазначено у зверненні,Товариствоуклало з Покупцем договір про виконання робіт по об’єкту «Будівництво резервної електростанції компресорного цеху № 1 підземного сховища». В рамках виконання договору Товариство зобов’язалось здійснити постачання, змонтувати та налагодити газопоршневу електростанцію (код згідно з УКТ ЗЕД 8502 20 80 90), трансформатор у контейнері (код згідно з УКТ ЗЕД 8504 34 00 00) та комплектуючі розподільчі щити (код згідно з УКТ ЗЕД 8537 20). На дату отримання авансу Товариство склало податкову накладну без ПДВ та зареєструвало її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН). Наведена газопоршнева електростанція була ввезена Товариством на митну територію України, та 21.06.2023 при розмитненні сплачено ПДВ.

Отже, внаслідок сплати ПДВ при ввезенні на митну територію України газопоршневої електростанції та використання наведеного обладнання у операціях, що звільнені від оподаткування ПДВ, у Товариства виникає від’ємне значення з зазначеної операції.

Інформуючи про зазначене, Товариствопросить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи підлягала звільненню від оподаткування ПДВ операція з постачання на митній території України за датою отримання авансового платежу(09.12.2022) товару «газопоршневої електростанції потужністю 2х800 кВт, 0,4 кВ, в контейнерному виконанні ГПЕС №1,ГПЕС №2 2 агрегати JENBACHERJGC 316 GS-N.L, що працюють на спільну шину навантаження», який класифікується за кодом згідно з УКТ ЗЕД 8502 20 80 90?;

2) чи мала бути застосована пільга за кодом 14060544 до вищезазначеної операції у разі невикористання обладнання у заходах, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2?;

3) чи мало право Товариствона податковий кредит у разі сплати ПДВ при ввезенні на митну територію України внаслідок відсутності преференції на митниці (режиму звільнення від оподаткування ПДВ та ввізного мита) за кодом «203»?;

4) чи має право Товариство заявити на бюджетне відшкодування суму від’ємного значення ПДВ, яке виникає за наслідками здійснення операції з ввезення обладнання на митну територію України, що було оподатковане ПДВ, та постачання цього обладнання на митній території України (на 90 % - звільнена від оподаткування)?;

5) чи потребують коригування податкові зобов’язання з ПДВ у випадку:

а) незастосування податкової пільги з ПДВ відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу на митниці;

б) постачання обладнання на митній території України за актом передачі обладнання замовнику, що відбулося після 30.06.2023 року (після завершення дії карантину)?;

6) на яку суму необхідно скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну при передачі обладнання замовнику на митній території України після 30.06.2023 року (після завершення дії карантину)?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Бюджетне відшкодування – відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника(підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).

Пунктом 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІКодексу.

Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу (з урахуванням внесених змін) тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершиться дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України, з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)від оподаткування ПДВ звільнялися операції з:

ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню,локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;

постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, положення пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу та положення статті 199 розділу V Кодексу не застосовувалися щодо таких операцій.

Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільнялися від оподаткування податком на додану вартість та які звільнялися від сплати ввізного мита було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224 зі змінами та доповненнями(далі – Перелік № 224).

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН встановлено статтями 187, 198 і 201 розділу V Кодексу.

Пунктом 198.1 статті 198 розділу V Кодексу встановлено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення, зокрема операцій з:

придбання або виготовлення товарів та послуг;

ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов’язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 розділу V Кодексу (пункт 198.2 статті 198 розділу V Кодексу).

У разі ввезення товарів на митну територію України документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту, вважається митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку (пункт 201.12 статті 201 розділу V Кодексу).

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентовано статтею 200 розділу V Кодексу.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 розділу V Кодексу сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200розділу V Кодексу така сума (відповідно до пункту 200.4 статті 200 розділу V Кодексу):

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу –

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (пункт 200.7 статті 200 розділу V Кодексу).

Отже, платник податків до бюджетного відшкодування має право віднести від’ємне значення, сформоване за рахунок сум податку, нарахованих та фактично сплачених отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України (при ввезенні на митну територію України товарів та/або необоротних активів), в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 розділу V Кодексу та подали відповідному контролюючому органу декларацію та заяву на повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 розділу V Кодексу, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до Кодексу (абзац другий пункту 200.10  статті 200 розділу V Кодексу).

Враховуючи викладене та з урахуванням опису питань, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1, 2

Для операцій з постачання товарів, включених до Переліку № 224, режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, діяв до 30.06.2023 включно, тобто до закінчення останнього календарного дня місяця, в якому завершилась дія карантину, встановленого Урядом з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

До операцій з постачання товарів визначених Переліком № 224 як таких, що необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, передбачався режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.

Застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного нормами пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу до операцій з постачання на митній території України товарів, включених до Переліку № 224, не залежало від статусу покупця.

З питання класифікації товарів та встановлення відповідності товарів, зазначених у зверненні, назвам товарів, включених до Переліку № 224, ДПС рекомендує звернутися до Торгово-промислової палати України.

Щодо питання 3

Загальне правило формування податкового кредиту передбачає включення до складу податкового кредиту усіх сум ПДВ, сплачених (нарахованих) при придбанні товарів/послуг, незалежно від того, для використання в яких операціях придбані такі товари/послуги (зокрема, призначених для використання в операціях, звільнених від оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).

До складу податкового кредиту можна включити суми ПДВ сплачені при здійсненні операцій з ввезення Товариством на митну територію України, за умови, що такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ та до таких операцій не застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, в тому числі визначений  пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.

Щодо питання 4

У разі якщо за результатами звітного (податкового) періоду податковий кредит платника перевищує його податкові зобов’язання, у платника формується від’ємне значення ПДВ звітного (податкового) періоду, яке відповідно до пункту 200.4 статті 200 розділу V Кодексу може бути, зокрема заявлене до бюджетного відшкодування на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або зараховане до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду або враховано у зменшення суми податкового боргу.

Щодо питання 5

Відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, операції з постачання на митній території України товарів, включених до Переліку № 224, які відповідали назвам та вимогам, встановленим Переліком № 224 повинні були звільнятися від оподаткування ПДВ, незалежно від того, із застосуванням якого режиму оподаткування ПДВ такі товари були придбані/ввезені на митну територію України (з ПДВ чи звільнені від оподаткування ПДВ).

Платникам податку, які здійснювали постачання товарів, включених до Переліку № 224 та які відповідали вимогам, визначеним для відповідних товарів у такому переліку, з нарахуванням ПДВ, слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з ПДВ щодо операцій, які були здійснені (відбулася «перша подія») з дати запровадження пільги з оподаткування.

При проведенні такого коригуванняплатник податку – постачальник повинен скласти та зареєструвати в ЄРПН:

- розрахунок коригування до податкової накладної, яка була складена з нарахуванням ПДВ, в якому вказати зі знаком «мінус» показники щодо поставлених товарів із Переліку № 224;

- податкову накладну на операцію з постачання товарів з Переліку № 224, яка звільнялася від оподаткування, без нарахування ПДВ.

Щодо питання 6

Якщо платником податку – постачальником у періоді дії режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ було отримано аванс за частину вартості товарів, а фактичне постачання таких товарів / доплата залишку їх вартості здійснюється в період після його завершення, то:

на дату отримання від покупця часткової попередньої оплати за товари (перша подія) постачальник повинен був скласти податкову накладну на отримувача без нарахування податку на додану вартість;

на дату фактичного відвантаження товарів понад обсяг отриманої часткової попередньої оплати / доплати коштів податкова накладна на неоплачену частину відвантажених товарів / суму доплати складається з ПДВ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію(пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).