X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.09.2023 р. № 3052/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення (   ) щодо практичного використання норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається у відповідності до норм Кодексу, які діяли до 01 серпня 2023 року.

Платник податків у своєму зверненні зазначив, що перебуває на спрощеній системі оподаткування другої групи.

При цьому в період з 01.04.2022та до закінчення воєнного стану, відповідно до п.п. 9.1 п. 9підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зазначено, що фізичні особи – підприємці платники єдиного податку другої групи користуються правом не сплачувати єдиний податок. При цьому такими особами декларація платника єдиного податку –фізичної особи – підприємця не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого цього підпункту єдиний податок не сплачується.

Але станом на дату звернення, в електронній картці платника податків нараховується податковий борг/заборгованість за несплату єдиного податку.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи дійсно фізичні особи – підприємці платники єдиного податку другої групи мають право не сплачувати єдиний податок на період дії воєнногостану у разі отримання доходу в даному періоді?

2. Чи підлягає декларуванню дохід, отриманий у період дії воєнного стану, за періоди, в яких фізична особа – підприємець платник єдиного податку другої групи скористався правом не сплачувати єдиний податок?

3. Чи розповсюджуються вимоги п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX«Перехідних положень»Кодексу на право не сплачувати єдиний податок на період дії воєнного стану тільки за умови відсутності можливості виконувати податкові обов’язки?Та обов’язкового підтвердження платником відсутності такої можливості у нього?

4. Якщо я, як фізична особа – підприємець платник єдиного податку другої групи, користуюсь правом не сплачувати єдиний податок на період дії воєнного стану, чи не зобов’яжуть мене доплатити єдиний податок за цей період у наступних періодах?

5. Чи є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку наявність податкового боргу у період дії воєнного стану?

6. Які повинні бути мої дії, якщо за підсумками 2022 року я прийму рішення задекларувати доходи за періоди, в яких не було сплати єдиного податку? Які можливі наслідки?

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються у главі 1 розділу XIV Кодексу, статтею 295 якої врегульовані порядок нарахування та строки сплати єдиного податку.

Згідно з п. 295.1 ст. 295 Кодексу платники єдиного податку першої та другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.

Пунктом 295.2 ст. 295 Кодексу встановлено, що нарахування авансових внесків для платників єдиного податку другої групи здійснюється контролюючими органами на підставі заяви такого платника єдиного податку щодо розміру обраної ставки єдиного податку, заяви щодо періоду щорічної відпустки та/або заяви щодо терміну тимчасової втрати працездатності.

Разом з тим Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Кодексу, зокрема доповнено новим п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з яким тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням визначених Кодексом особливостей.

Так, тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, згідно з абзацом першим п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп мають право не сплачувати єдиний податок.

При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця не заповнюється за період, у якому відповідно до абзацу першого п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався (абзац другий п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи має право з 01 квітня 2022 року прийняти самостійне рішення щодо несплати єдиного податку до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу, але за можливості, платник може сплатити єдиний податок у відповідних періодах та відобразити таку сплату у податковій декларації. При цьому обов’язку щодо сплати єдиногоподатку після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території Україниу вказаного платника єдиного податку не виникає.

Одночасно зауважуємо, що сплата єдиного податку до 01 квітня 2022 року здійснювалася фізичними особа – підприємцями – платниками єдиного податку другої групи у порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Кодексу.

Крім того, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи, який не прийняв рішення щодо несплати єдиного податку з 01 квітня 2022 року і сплачував його протягом 2022 року, то положеннями глави 1 розділу XIV Кодексу та п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, а також зважаючи на закінчення звітного податкового періоду, не передбачено проведення контролюючим органом коригувань сум нарахованого єдиного податку в інтегрованій картці платника за 2022 рік.

При цьому у податковій декларації платника єдиного податку відображається увесь обсяг доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності протягом звітного податкового календарного року та сума сплачених щомісячних авансових внесків.

Водночас, якщо фізична особа – підприємець – платник єдиного податку на другій групі прийме самостійне рішення щодо несплати єдиного податку в 2023 році до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, то таким платником єдиного податку податкова декларація платника єдиного податку не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п.п. 9.1 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався.

Відповідно до п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім п. 59.1 ст. 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів – в останній день другого із двох послідовних кварталів.

Податковий борг – це сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Поряд з цим відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до абзацу третього п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», за умови дотримання вимог цього абзацу.

Крім того, відповідно до абзацу четвертого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зокрема платники податків у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Водночас Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Таким чином, у зв'язку з дією на території України воєнного стану та з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства, кожен конкретний випадок щодо анулювання реєстрації платника єдиного податку у зв'язку з виникненням боргу слід розглядати з урахуванням документів.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючим органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.