Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із визначенням оподаткування туристичного збору (далі – збір).
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. З якого віку необхідно сплачувати збір?
2. Чи повинен іноземець, який на законних підставах проживає в (…) та працює, платити збір? Якщо ні, то які він має надати підтверджуючі документи?
3. Чи поширюється сплата збору на тих іноземців, хто має бронювання на проживання в готелі?
4. Чи повинен іноземець, який має у власності нерухоме майно (квартиру, будинок) в (…) та приїжджає (…) платити збір? Якщо ні, то які він має надати підтверджуючі документи?
5. Хто звільнений від сплати збору і які мають бути для цього підтверджуючі документи?
Порядок справляння збору визначено ст. 268 ПКУ, згідно з п. 268.1 якої збір – цемісцевийзбір, коштивідякогозараховуються до місцевого бюджету.
Відповідно до п.п. 268.2.1 п. 268.2 ст. 268 ПКУплатниками збору є громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці, на якій діє рішення сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, про встановлення збору, та тимчасово розміщуються у місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. 268.5.1 п. 268.5 ст. 268 ПКУ.
Підпунктом 268.2.2 п. 268.2 ст. 268 ПКУ встановлено, що платниками збору не можуть бути особи, які, зокрема:
а) постійно проживають, у тому числі на умовах договорів найму, у селі, селищі або місті, радами яких встановлено такий збір;
б) особи, визначені у п.п. «в» п.п. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, які прибули у відрядження або тимчасово розміщуються у місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. «б» п.п. 268.5.1 п. 268.5 ст. 268 ПКУ, що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;
е) діти віком до 18 років.
Відповідно до п.п. 268.5.1п. 268.5 ст. 268 ПКУзгідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, справляння збору може здійснюватися з тимчасового розміщення у таких місцях проживання (ночівлі):
а) готелі, кемпінги, мотелі, гуртожитки для приїжджих, хостели, будинки відпочинку, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, пансіонати та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади;
б) житловийбудинок, прибудова до житловогобудинку, квартира, котедж, кімната, садовийбудинок, дачнийбудинок, будь-якііншіоб'єкти, щовикористовуються для тимчасовогопроживання (ночівлі).
Відповідно до п.п. 268.5.2 п. 268.5 ст. 268 ПКУ згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, справляння збору може здійснюватися такими податковими агентами:
а) юридичними особами, філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами юридичних осіб згідно з п.п. 268.7.2 п. 268.7 ст. 268 ПКУ, фізичними особами – підприємцями, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. 268.5.1 п. 268.5ст. 268 ПКУ;
б) квартирно-посередницькими організаціями, які направляють неорганізованих осіб з метою їх тимчасового розміщення у місцях проживання (ночівлі), визначених п.п.«б»п.п. 268.5.1 п. 268.5 ст. 268 ПКУ, що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;
в) юридичними особами, які уповноважуються сільською, селищною, міською радою або радою об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.
Перелік податкових агентів та інформація про них розміщуються та оприлюднюються на офіційному веб-сайті сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Разом з тим п. 3.6 Правил користування готелями й аналогічними засобами розміщення та надання готельних послуг, затверджених наказом Державної туристичної адміністрації України від 16.03.2004 № 19, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 квітня 2004 за№ 413/9012 (далі – Правила № 19),передбачено, що договір про надання основних готельних послуг споживачу вважається укладеним після оформлення документів на проживання (заповнення анкети, реєстрації) та засвідчується розрахунковою квитанцією або іншим розрахунковим документом, що підтверджує укладення договору і містить у собі, інформацію, передбачену п.3.6 Правил.
Крім того, п. 3.2 Правил № 19 визначено, що при бронюванні номера (місця) готель може запросити передплату за надання готельних послуг. Передплата враховується в оплату готельних послуг при остаточному розрахунку, якщо інше не обумовлено укладеним із замовником договору.
Відповідно до п.п. 268.6.1 п. 268.6 ст. 268 ПКУ платники збору сплачують суму збору авансовим внеском перед тимчасовим розміщенням у місцях проживання (ночівлі) податковим агентам, які справляють збір за ставками, у місцях справляння збору та з дотриманням інших вимог, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
За один і той самий період перебування платника збору на території однієї адміністративно-територіальної одиниці, на якій встановлено збір, повторне справляння збору, вже сплаченого таким платником збору, не допускається.
Щодо першого питання
Зважаючи на положення п.п. «е» п.п. 268.2.2 п. 268.2 ст. 268 ПКУ сплата збору здійснюється громадянами України, іноземцями, а також особами без громадянства, які досягли 18-ти років.
Щодо другого та четвертого питань
Враховуючи викладене, у разі якщо іноземець постійно проживає, у тому числі на умовах договорів найму, у селі, селищі або місті, радами яких встановлено сплата збору, то такий іноземець не є платником збору.
При цьому підтверджуючими документами можуть бути право власності на житло, що належить іноземцю або право користування за договором найму.
Щодо третього питання
Оскільки податкові агенти справляють збір під час надання послуг проживання (ночівлі) та факт надання таких послуг підтверджується відповідними документами на проживання (заповнені анкети, реєстрація, тощо), то з коштів, отриманих у вигляді передоплати за проживання (бронювання місця для проживання), збір не справляється.
Щодо п'ятого питання
Перелік осіб, які не є платниками збору визначено п.п. 268.2.2 п. 268.2 ст. 268 ПКУ.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |