Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства щодо реєстрації акцизних накладних та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариство зазначає, що хоче отримати консультацію щодо дій Товариства в частині неможливості реєстрації акцизних накладних при продажу паливно-мастильних матеріалів, які були отримані від інших двох Товариств (далі – Товариство 1, Товариство 2) за договорами поставки, і які в результаті такої поставки не здійснили реєстрацію акцизних накладних, що призвело до того, що Товариство не отримало ліміту для подальшої реєстрації акцизних накладних для своїх покупців.
Товариство повідомляє, що відсутність такого ліміту призводить до фінансової завантаженості з боку Товариства в частині пошуку додаткових фінансових резервів по спрямуванню їх для реєстрації таких акцизних накладних.
Товариство за період з 11.03.2022 по 22.04.2022 здійснило купівлю паливно-мастильних матеріалів у Товариства 1.
Товариство зазначає, що 03.11.2022 Товариство 1 надіслало на адресу Товариства лист та рішення територіального органу ДПС від 28.10.2022 щодо неможливості Товариства 1 своєчасно виконати свої податкові зобов’язання щодо реєстрації податкових та акцизних накладних.
Також за період з 22.03.2022 по 23.04.2022 Товариство отримало паливно-мастильні від Товариства 2, яке також не здійснило реєстрацію акцизних накладних з причин закупівлі товару у Товариства 1, яке не здійснило реєстрацію акцизних накладних на операції з реалізацію пального Товариству 2.
Як зазначено у зверненні Товариство 2 не надало Товариству рішення територіального органу ДПС щодо неможливості своєчасно виконувати свої податкові зобов’язання, посилаючись при цьому на рішення територіального органу ДПС від 28.10.2022, яке також отримало від Товариства 1.
Враховуючи зазначене Товариство просить повідомити:
До зазначених запитань.
Згідно із п.п. 14.1.212 п.14.1 ст. 14 Кодексу, реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.
Законом України від 09.08.2023 № 3303-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» (далі – Закон № 3303) внесено зміни, зокрема, до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з якими у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків щодо, зокрема, реєстрації в ЄРАН платниками акцизного податку акцизних накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон № 3303, або зведених акцизних накладних/розрахунків коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками), за умови забезпечення їх реєстрації протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом № 3303.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки після припинення або скасування воєнного стану в Україні, зобов'язані протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, зокрема, зареєструвати в ЄРАН акцизні накладні/розрахунки коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому припинено або скасовано воєнний стан в Україні, або зведені акцизні накладні/розрахунки коригування на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованого за цей період (за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками).
Отже, до платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов'язки, штрафні (фінансові санкції) за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон № 3303, не застосовуються за умови реєстрації таких накладних до настання граничного терміну, визначеного Законом № 3303.
До платників податків, у яких відновилась можливість виконувати свої податкові обов'язки, штрафні (фінансові) санкції за несвоєчасне виконання податкових обов'язків, граничний термін яких припадає на період з 24 лютого 2022 року до дня відновлення таких можливостей, зокрема, щодо реєстрації акцизних накладних, не застосовуються за умови виконання ними таких податкових обов'язків протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Штрафні (фінансові) санкції за порушення граничних термінів, зокрема, реєстрації акцизних накладних в ЄРАН, вчинені під час дії воєнного стану, не застосовуються до платників, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування. Обов’язки щодо реєстрації акцизних накладних в ЄРАН та подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового,
мають бути виконані таким платником податків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (далі – Порядок № 225) затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Наказ № 225).
Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку № 225 його дія поширюється на платників податків – фізичних осіб – резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або проводять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування, та на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов’язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 встановлено перелік підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов'язків (у тому числі обов'язків податкових агентів).
Наказом № 225 затверджено перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок.
Відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок визначається відповідно до Порядку № 225 окремо по кожному платнику за наявності відповідних підстав та за процедурою, які встановлені вказаним порядком.
Додатково з цим інформуємо, що кожен конкретний випадок податкових та господарських взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться мова у зверненні, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |