X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.09.2023 р. № 3140/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товаристващодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства стосовно реєстрації акцизного складу і необхідності реєструватися платником акцизного податку та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство зазначає, що згідно з КВЕДу 46.90 займається постачанням товарів на міжнародні судна, що заходять до портів України. Товариство отримало ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі, і планує почати постачати і пальне на судна.

Товариство повідомляє, що в процесі діяльності укладає типовий договір на постачання пального з компанією. Товариство працюватиме коли покупець доручає постачальнику (компанія у якої Товариство закуповує пальне) здійснити поставку партії товару іншому вантажоодержувачу (третій особі покупцю Товариства) своїм транспортом. Товариство закуповує пальне у постачальника, і він везе зазначене пальне своєю машиною на судно (покупцю Товариства).

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

  1. Чи буде Товариство розпорядником акцизного складу?
  2. Чи треба Товариству реєструватися платником акцизного податку?
  3. У випадку реєстрації платником акцизного податку як зареєструвати акцизну накладну?

 

До запитання 1.

Відповідно до п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад – це, зокрема,приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом,зокрема:

б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб’єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) – власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб’єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу.

в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб’єкт господарювання –платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;

Розпорядником акцизного складу є, зокрема, суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення),  змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання,

реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (п.п. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Згідно з п. б п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу платники податку – розпорядники акцизних складів зобов’язані зареєструвати усі акцизні склади у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Відповідно до п.п. 14.1.61  п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад пересувний – транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Згідно з п.п. 14.1.61 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не є акцизним складом пересувним:

транспортний засіб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;

паливний бак транспортного засобу.

Підпунктом 14.1.2241 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що розпорядник акцизного складу пересувного– суб'єкт господарювання – платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:

реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий;

ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 Кодексу.

Не є розпорядником акцизного складу пересувного суб'єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового.

Відповідно до п. 14 постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня    2019 року № 408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового» транспортні засоби реєструються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового як акцизні склади пересувні автоматично в разі, коли такі транспортні засоби зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, під час здійснення яких переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, зокрема згідно з даними акцизної накладної, складеної в одному примірнику на підставі даних відповідної митної декларації платником акцизного податку, який ввозить пальне або спирт етиловий на митну територію України.

Отже, якщо у Товариства відсутні приміщення або територія, на яких воно здійснює зберігання пального та які відповідають критеріям віднесення до акцизного складу, визначеним п.п. 14.1. 6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, то Товариство не є розпорядником акцизного складу.

Разом з цим, у разі якщо інший суб’єкт господарювання здійснює перевезення митною територією України пального, яке є власністю Товариства,то Товариство є розпорядником акцизного складу пересувного, в якому здійснюється перевезення зазначеного пального, і саме у Товариства виникає обов’язок здійснювати реєстрацію такогоакцизного складу пересувного у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

До запитання 2.

Відповідно до п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.

Згідно з п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу особи, які здійснюватимуть реалізацію, зокрема пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального.

Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Отже, якщо Товариство плануєздійснюватифізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального з акцизного складу пересувного, тобто операції з реалізації пального у розумінні п.п. 14.1.212 п.14.1. ст. 14 Кодексу, то у Товариствавиникає обов’язок, зокрема, реєструватися платником акцизного податку з реалізації пального відповідно до п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст.212 Кодексу, складати та реєструвати акцизні накладні згідно із ст. 231 Кодексу.

Звертаємо увагу, що відповідно до п.п.49.21 ст. 49 Кодексуплатники, визначені підпунктом 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу, а також платники, які мають діючі (у тому числі призупинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов'язані за кожний встановлений цим Кодексом звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.

До запитання 3.

Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН) з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.

Пунктом231.3 ст. 231 Кодексу визначено, при здійсненні яких операцій з реалізації пального акцизна накладна складається абов двох примірниках (зокрема, з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного), або у одному примірнику (зокрема, з акцизного складу пересувногоу паливний бак транспортного засобу, обладнання або пристрою).

Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового (далі – Порядок № 729) затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового»(із змінами).

В акцизній накладній, складеній на операції з реалізації пального з акцизного складу пересувного, розпорядником якого є Товариство, зазначаються реквізити Товариства як особи, що реалізує пальне, та реквізити акцизного складу пересувного, з якого здійснюється відвантаження (відпуск) пального.

Складання та реєстрація акцизних накладних здійснюється відповідно до ст. 231 Кодексу, Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 114 (із змінами), та Порядку № 729.

Додатково з цим інформуємо, що кожен конкретний випадок податкових та господарських взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться мова у зверненні, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.