X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.09.2023 р. № 3165/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ТОВ «»(далі – ТОВ) щодо деяких питань оподаткування  операцій по договору управління майном та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Згідно із запитом між ТОВ та державою Україна в особі Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі – АРМА) укладено договір управління майном (активами), до складу якого входять: об’єкти нерухомого майна, рухоме майно (обладнання), торгівельні марки, корпоративні права, за яким ТОВ виступає Управителем.

Установником управління виступає АРМА в інтересах Держави.

Прийняття Управителем активів в управління за цим договором, наявність активів на балансі Управителя не призводить до виникнення в Управителя права власності, а також права довірчої власності на активи. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.

Активи мають бути відокремлені від іншого майна Управителя та обліковуватися в  Управителя на окремому балансі, щодо таких активів ведеться окремий облік. Ведення бухгалтерського обліку Управителем здійснюється відповідно до вимог стандартів бухгалтерського обліку, які застосовуються Управителем у власній діяльності.

Взяття на облік договору управління майном здійснюється шляхом додаткового взяття на облік управителя майна як платника податків – відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору. Податковий облік з ПДВ щодо господарських операцій, пов’язаних з використанням майна, що отримане в управління за договором управління майном, така особа веде окремо.

ТОВ було зареєстровано в органах податкової служби як окремий суб’єкт, що діє як Управитель, має код ЄДРПОУ основного підприємства, окремий податковий номер та веде баланс, що є окремим від балансу ТОВ.

Відповідно до умов договору управління майном (активами) від 07.04.2023, ТОВ, що діє як Управитель щомісяця перераховується до Державного бюджету України дохід від управління активами , який згідно договору складає 75 відсотків від чистого фінансового прибутку, зазначеного у звіті про фінансові результати.

Відповідно до умов договору управління майном (активами) від 07.04.2023, розмір винагороди Управителя, у зв’язку з управління активами, визначається виключно у формі 25 відсотків від чистого фінансового результату, визначеного у звіті про фінансові результати.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. чи являється ТОВ, що діє як Управитель, платником податку на прибуток за договором управління майном (активами) від 07.04.2023 у викладеній у листі ситуації?

2. в липні фінансовий результат до оподаткування за договором управління майном (активами) від 07.04.2023 склав 10 млн. грн. Платник запитує стосовно дій Управителя, які він повинен вчинити у ситуаціях, викладених у листі?

3. чи повинно ТОВ, що діє як Управитель, подавати фінансову звітність до ДПС самостійно або повинно подавати її у складі основного підприємства у ситуації, викладеній у листі?

У випадку, якщо основне підприємство подає до ДПС фінансову звітність, яка відображає в балансі основного підприємства відносини з ТОВ, що діє як Управитель, як зі сторонньою особою, чи повинен Управитель подавати окрему фінансову звітність до ДПС?

4. яку звітність, крім декларації з податку на додану вартість, повинен подавати Управитель до ДПС?

Щодо питань 1- 3

Правові та організаційні засади функціонування Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів регулює Закон України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»(далі – Закон № 772).

Повноваження Національного агентства щодо укладання цивільно-правових угод з юридичними та фізичними особами з питань, пов'язаних з проведенням оцінки та управлінням активами, встановлено пунктом 4 частини першої ст. 10 Закону № 772.

Згідно зі ст. 21 Закону№ 772управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб’єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповіднодо глави 70 ЦКУ з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв’язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.

У цивільному законодавстві правові відносини, що виникають за договором управління майном, встановлено главою 70 ЦКУ.

Відповідно до частини третьої ст. 1030 ЦКУ майно, передане в управління, має бути відокремлене від іншого майна установника управління та від майна управителя.

Майно, передане в управління, має обліковуватися в управителя на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік.

Майно, набуте управителем у результаті управління майном, включається до складу отриманого в управління майна (частина четверта ст. 1030 Кодексу).

Відповідно до п.п. 64.6 ст. 64 Кодексу на обліку у контролюючих органах повинні перебувати угоди про розподіл продукції, договори управління майном (крім договорів щодо операцій, визначених у другому реченні абзацу другого підпункту 5 пункту 180.1 статті 180 цього Кодексу) та договори про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб, на які поширюються особливості податкового обліку та оподаткування діяльності за такими договорами (угодами), визначені цим Кодексом.

Договори управління майном, на які не поширюються особливості податкового обліку та оподаткування діяльності за такими договорами, визначені Кодексом, у контролюючих органах не обліковуються. Кожен учасник таких договорів перебуває на обліку у контролюючих органах та виконує обов'язки платника податків самостійно.

Взяття на облік договору управління майном здійснюється шляхом додаткового взяття на облік управителя майна як платника податків – відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору.

Кодекс не містить положень щодо окремого обліку результатів діяльності за договорами управління майном з метою оподаткування податком на прибуток підприємств.

Нормами Кодексу для договорів управління майном встановлені особливості оподаткування податком на додану вартість.

При цьому управитель майна не подає окремих податкових декларацій з податку на прибуток підприємств, фінансової звітності за кожним договором управління майном, а також не здійснює оформлення окремих додатків до податкової декларації з податку на прибуток відносно таких укладених договорів управління майном (крім договорів з управління активами пайових інвестиційних фондів).

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Розрахунок об’єкта оподаткування податком на прибуток здійснюється на підставі даних бухгалтерського обліку шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності з урахуванням операцій за договорами управління майном, на різниці, які збільшують або зменшують фінансовий результат до оподаткування, відповідно до положень Кодексу.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Питання бухгалтерського обліку операцій за договором управління майном належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо питання 4

Перелік загальнодержавних податків та зборів, місцевих податків визначено ст. 9 та 10 Кодексу.

Платник податків та зборів самостійно визначає податкове зобов’язання з податків і зборів, платником яких він є.

Звертаємо вашу увагу, що інформації, яка зазначена у Вашому зверненні, не достатньо для надання більш конкретної відповіді, оскільки необхідно конкретизувати операції, про які йдеться у вашому листі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).