Державна податкова служба України розглянула звернення щодо окремих питань, пов’язаних із постачанням товарів, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є вітчизняним виробником товарів (далі – Товар-1 і Товар-2), що класифікуються за відповідними кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД, та здійснює їх постачання.
Зокрема, 01.06.2022 між Товариством (виконавцем) та Установою (замовником) було укладено державний контракт на постачання Товару-1 (далі – Державний контракт від 01.06.2022), згідно з умовами якого договірна вартість (ціна) Товару-1 визначена з ПДВ.
12.04.2023 між Товариством (виконавцем) та Установою (замовником) було укладено державний контракт на постачання Товару-2 (далі – Державний контракт від 12.04.2023), згідно з умовами якого договірна вартість (ціна) Товару-2 визначена з ПДВ.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію:
1) щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, до операцій з постачання на митній території України Товару-1 та Товару-2, що здійснюються у межах Державного контракту від 01.06.2022 та, відповідно, Державного контракту від 12.04.2023;
2) щодо складання податкової накладної в описаній у зверненні ситуації (у випадку, якщо зазначені у питанні 1 операції підлягають звільненню від оподаткування ПДВ);
3) щодо коригування податкових накладних в описаній у зверненні ситуації (у випадку, якщо зазначені у питанні 1 операції підлягають звільненню від оподаткування ПДВ);
4) щодо коригування вартості (ціни) Товару-2 за Державним контрактом від 12.04.2023 (у випадку, якщо зазначені у питанні 1 операції підлягають звільненню від оподаткування ПДВ);
5) щодо відображення відповідної інформації у Державному контракті від 01.06.2022 (у випадку, якщо зазначені у питанні 1 операції підлягають звільненню від оподаткування ПДВ).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:
виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;
державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
співвиконавці/субпідрядники - суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);
товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ та їх коригування, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187 і 192, 198 і 201 розділу V ПКУ. Порядок заповнення податкової накладної затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267 із змінами і доповненнями (далі – Порядок № 1307).
Відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Згідно з пунктами 201.1, 201.3, 201.5, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні.
У разі звільнення від оподаткування у податковій накладній робиться запис «Без ПДВ» з посиланням на відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору, якими передбачено звільнення від оподаткування податком.
Податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Згідно з пунктом 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.
Відповідно до підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов'язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв'язку з отриманням таких товарів/послуг.
Постачальник має право зменшити суму податкових зобов'язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.
Законом України від 10 квітня 2023 року № 3019-IX «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану», який набрав чинності з 03.05.2023, пункт 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ було викладено у новій редакції.
Так, абзацом «ґ» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються, зокрема, за кодом товарної підкатегорії 8543 20 00 00 згідно з УКТ ЗЕД (тільки для засобів радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби, що використовуються в оборонних цілях).
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Якщо Товар-1 та Товар-2 за своєю фактичною сутністю належать до товарів оборонного призначення, а саме до засобів радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби, що використовуються в оборонних цілях, які класифікуються за кодом товарної підкатегорії 8543 20 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, і при цьому Товариство є виконавцем державного контракту (договору), у межах якого постачає Установі, як державному замовнику, на митній території України Товар-1 та Товар-2, то починаючи з 03.05.2023 операція Товариства з постачання Установі на митній території України Товару-1 та/або Товару-2 підлягає звільненню від оподаткування ПДВ. У разі недотримання вказаних вище умов, така операція підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
При цьому, якщо оплата вартості Товару-1 здійснювалася за рахунок бюджетних коштів до 03.05.2023, тобто до дати запровадження режиму звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються, зокрема, за кодом товарної підкатегорії 8543 20 00 00 згідно з УКТ ЗЕД (тільки для засобів радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби, що використовуються в оборонних цілях), то за операцією Товариства з постачання Установі на митній території України Товару-1 виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 187.7 статті 187 розділу V ПКУ.
Щодо питання 2
Якщо оплата вартості Товару-1 здійснювалася за рахунок бюджетних коштів 05.05.2023, то Товариство зобов’язано було 05.05.2023 скласти податкову накладну без нарахування ПДВ (з позначкою «Без ПДВ») та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни, незалежно від того, що фактичне відвантаження Товару-1 відбулося 25.04.2023.
Щодо питання 3
Якщо операція Товариства з постачання Установі на митній території України Товару-1 та/або Товару-2 підлягала звільненню від оподаткування ПДВ, але при цьому за такою операцією Товариство визначило податкові зобов’язання з ПДВ та склало податкову накладну з нарахуванням ПДВ, то Товариству необхідно забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з ПДВ щодо такої операції, яка була здійснена з дати запровадження режиму звільнення від оподаткування ПДВ, та повернення Установі сплаченого нею ПДВ під час придбання Товару-1 та/або Товару-2.
При проведенні такого коригування, Товариство повинно:
скласти розрахунок коригування до податкової накладної, яка була складена з нарахуванням ПДВ, в якому вказати зі знаком «мінус» показники щодо поставлених Товару-1 та/або Товару-2, в якому, зокрема, зазначити код причини коригування 103 «повернення товару або авансових платежів»;
скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на операцію з постачання на митній території України Товару-1 та/або Товару-2, яка підлягає звільненню від оподаткування ПДВ, без нарахування ПДВ (з позначкою «Без ПДВ»).
Щодо питань 4 і 5
Роз’яснення щодо питань коригування договірної ціни у державних контрактах та відображення тих чи інших операцій у таких державних контрактах не належить до компетенції ДПС.
Додатково ДПС інформує, що достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ і їх коригування та/або правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |