X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.09.2023 р. № 3252/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням штрафних санкцій відповідно п. 120.7 ст. 120 розділу II ПКУ до фізичних осіб – резидентів України за несвоєчасне повідомлення контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі у відповідності до вимог ст. 392ПКУ та необхідності подання контролюючому органу звітності про контрольовану іноземну компанію(далі – КІК).

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати інформацію з таких питань:

1. Чи необхідно надавати контролюючому органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі – Повідомлення) зараз, не зважаючи на великий час протермінування в його поданні? Та чи дійсно, у разі подання Повідомлення зараз, буде звільнено від відповідальності за неподання Повідомлення і штраф, передбачений п. 120.7 ст. 120 ПКУ, не буде застосований?

2. Чи необхідно надавати контролюючому органу щорічну звітність щодо КІК згідно з чинним законодавством України, якщо по домовленості між мною та чоловіком, оформлений у вигляді угоди, вирішальний вплив на рішення іноземної компанії буде мати мій чоловік?

Щодо питання 1

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (п.п. 392.1.1 п. 392.1ст. 392 розділу I ПКУ).

Підпунктом 392.1.2. п. 392.1 ст. 392 розділу I ПКУ передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж
50 відсотків;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж
10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Додатково зазначаємо, що відповідно до п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ п.п.«б»п.п. 392.1.2 п. 392.1 ст. 392ПКУ для 2022–2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:

«б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або».

Відповідно до п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу І ПКУ фізична (юридична) особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:

кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;

кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2021 року за № 1525/37147.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної (юридичної) особи – резидента протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) засобами електронного зв’язку в електронній формі.

При цьому у разі набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі, майнових прав на частку в активах, доходу чи прибутку утворення без статусу юридичної особи; початку/закінчення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою стосовно частки в активах, доходах чи прибутку декількох осіб Повідомлення надсилається щодо кожної особи окремо.

Таким чином, фізична особа – резидент України, що є прямим або опосередкованим власником КІК, зобов'язана повідомляти контролюючий орган, зокрема, про набуття частки в іноземній юридичній особі, що призводить до визнання такої фізичної особи контролюючою особою, у строки визначені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу І ПКУ.

Пунктом 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ передбачено, що неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу I ПКУ, тягне за собою накладення штрафу у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

З огляду на зазначене, чинна редакція п. 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ не передбачає застосування штрафу за несвоєчасне (з недотриманням строків, передбачених п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392ПКУ) повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою.

Додатково повідомляємо, що законопроєктом № 8137 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування контрольованих іноземних компаній» передбачено зміни до п. 120.7 ст. 120 ПКУ в частині доповнення штрафом за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I ПКУ.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків i зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

З урахуванням змін, внесених Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» (набрав чинності з 24.11.2022), п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 i 392, п. 46.2 ст. 46 цього розділу I ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових aбo акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального aбo спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення aбo скасування воєнного стану в Україні.

Таким чином, дія п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не звільняє контролюючу особу від виконання обов’язку подання Повідомлення набуття частки в іноземній юридичній особі в період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022.

Відтак, у разі відсутності підтвердження неможливості своєчасного виконання контролюючою особою обов’язку щодо подання Повідомлення у період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022, до контролюючої особи буде застосовано відповідальність передбачена п. 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ.

Щодо питання 2

Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року (п.п. 392.5.1 п. 392.5 ст. 392 ПКУ).

Водночас п. 392.5 ст. 392 розділу I ПКУ встановлено вимоги щодо складання та подання звіту про КІК. Зокрема, п.п. 392.5.2 п. 392.5 ст. 392 розділу I ПКУ передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

До звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.

Звертаємо увагу, що звіт про КІК, скорочений Звіт про КІК подаються щодо кожної КІК окремо.

Враховуючи вищезазначене, фізична особа – резидент, у якої розмір частки володіння в іноземній компанії відповідає критеріям, які визначені п. 392.1 ст. 392ПКУ, є контролюючою особою, у зв’язку з чим, у такої особи виникає обов’язок подати до контролюючого органу звіт про КІК одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.