X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.10.2023 р. № 3284/ІПК/99-00-21-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань правильності адміністрування податкових зобов’язань з податку на прибуток в рамках дії статті 39 розділу І Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що користується інформаційно-аналітичним продуктом «Дайджест цін товарів на світових ринках» ДП «Укрпромзовнішекспертиза», яке включено Кабінетом Міністрів України до переліку фахових комерційних видань та джерел інформації про ринкові ціни для цілей трансфертного ціноутворення для здійснення аналізу ціни відповідно до котирувальних цін, що наведено у дайджесті.

«Дайджест цін товарів на світових ринках» випускається двічі на місяць, де зазначаються ціни у вигляді діапазонів 1-15 число місяця та 16-30/31 число, а не дати. У зв’язку з цим, платник податків просить надати роз’яснення з наступних питань:

- у разі подання платником податків повідомлення про укладання контракту із сировинними товарами з датою, наприклад, 20 числа місяця, то платник повинен зрівнювати ціну контракту з котирувальними цінами за період з 1-15 число місяця чи з котирувальними цінами за період 16-30/31 число місяця?

- у разі подання повідомлення про укладання контракту із сировинними товарами з датою, наприклад, 2 числа місяця, то платник повинен зрівнювати ціну контракту з котирувальними цінами за період з 1-15 число місяця чи з котирувальними цінами за період 16-30/31 число попереднього місяця?

- у разі відсутності повідомлення про укладання контракту із сировинними товарами, проте по факту дата переходу права власності й відвантаження була в одну дату, наприклад, 17 числа місяця, то при доведені відповідності ціни контрольованої операції принципу «витягнутої руки» платник податків повинен зрівнювати ціну контракту з котирувальними цінами за період, який є перед датою переходу права власності й відвантаження, тобто за період з 1-15 число місяця чи з котирувальними цінами за період 16-30/31 число місяця?

Відповідно до абзацусім підпункту 39.3.3.4 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, може визначати відповідно до вимог та методів, передбачених статтею 39 Кодексу, окремі порядки встановлення відповідності умов контрольованих операцій щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки». У разі затвердження таких порядків, встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» для контрольованої операції з сировинними товарами здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядку.

З 01.01.2023 набрав чинності Порядок встановлення відповідності умов контрольованоїопераціїщодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки»,  якийзатверджений наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2022№ 19, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2022 за № 662/37998(далі – Порядок). 

Застосування даного Порядку поширюється на контрольовані операції з сировинними товарами, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1221 «Про затвердження переліку сировинних товарів та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 № 616».

Згідно з пунктом 2 статті 5 Розділу ІІ Порядку платник податків, що здійснює контрольовані операції із сировинними товарами, повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими підпунктом 39.3.3.3 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу.

 

Визначення дати для здійснення аналізу трансфертного ціноутворення здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених пунктом 6 статті 5 Розділу ІІ Порядку, а саме:

1) якщо інформація, зазначена у повідомленні, узгоджується із фактичною поведінкою сторін або з іншими фактами контрольованої операції, порівняння ціни контрольованої операції з ціною зіставних неконтрольованих операцій, які фактично здійснені платником податків або іншими особами з непов’язаними особами, та/або з котирувальними цінами проводиться на найближчу дату до дати ціноутворення, узгодженої сторонами контрольованої операції;

2) найближчою датою до дати ціноутворення, яка використовується для порівняння ціни контрольованої операції з ціною зіставних неконтрольованих операцій / котирувальними цінами, є дата такого узгодження, підтверджена повідомленням про укладання договору (контракту) із сировинними товарами, а у разі відсутності зіставних неконтрольованих операцій/котирувальних цін за цей день – найближча дата перед датою договору (контракту), вказаною в такому повідомленні;

3) якщо методики цінового агентства передбачають певні особливості публікації котирувальних цін (у тому числі премій та надбавок), то порівняння таких котирувальних цін (у тому премій та надбавок) з ціною контрольованої операції здійснюється з урахуванням цих особливостей (наприклад, премія за український залізорудний концентрат може публікуватись як диференціал до середньої ціни на залізну руду за другий місяць після дати публікації);

4) контролюючий орган та платник податків проводять порівняння ціни контрольованої операції із зіставними неконтрольованими операціями / котирувальними цінами на дату переходу права власності предмета контрольованої операції або дату відвантаження товару згідно з товарно-транспортним документом (коносамент або інший документ залежно від транспортного засобу) відповідно до умов та фактичних обставин здійснення такої контрольованої операції, якщо:

платник податків не направив повідомлення про укладання договору (контракту), або

інформація, зазначена в повідомленні, не відповідає договірним умовам, або

сторонами операції після направлення повідомлення будуть внесені зміни до умов договору (контракту) щодо характеристик, ціни, загальної вартості, кількості та обсягу товарів, умов постачання та оплати, відповідальності сторін, або

умови такого договору (контракту) не узгоджуються з фактичною поведінкою сторін операції та фактичними умовами її проведення.

У разі відсутності внутрішніх зіставних неконтрольованих операцій / котирувальних цін на дату переходу права власності / дату відвантаження товару проводиться порівняння цін на найближчу дату перед датою переходу права власності/відвантаження. Як виняток, порівняння може проводитись на дату після дати переходу права власності / відвантаження, якщо вона найближча.

Отже, враховуючи зазначене вище, дата для здійснення аналізу трансфертного ціноутворення визначається наступним чином.

Щодо питання 1

У разі подання платником податків повідомлення про укладання контракту із сировинними товарами з датою 20 числа місяця та за відсутності у «Дайджесті цін товарів на світових ринках» котирувальних цін на дату повідомлення про укладання договору (контракту) із сировинними товарами, порівняння цін слід проводити за найближчу дату перед датою договору (контракту), тобто у діапазоні 1 - 15 число місяця.

Щодо питання 2

У разі подання повідомлення про укладання контракту із сировинними товарами з датою 2 числа місяця та за відсутності у «Дайджесті цін товарів на світових ринках» котирувальних цін на дату повідомлення про укладання договору (контракту) із сировинними товарами, порівняння цін слід проводити за найближчу дату перед датою договору (контракту), тобто у діапазоні 16 - 30/31 число попереднього місяця.

Щодо питання 3

У разі не направлення платником податківповідомлення про укладання контракту із сировинними товарами тафактичноюдатою переходу права власності й відвантаження в одну дату 17 числа місяця, для порівняння цін слід керуватися цінами у діапазоні 16 – 30/31 число місяця, оскільки дата переходу права власності та відвантаження товару припадає саме на цей проміжок часу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).