X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.10.2023 р. № 3382/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України розглянула звернення комунального підприємства виконавчого органу        (далі – Підприємство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації із земельного податку, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Підприємством поінформувало, що є балансоутримувачем комунального майна (господарські будівлі та споруди, далі – Об’єкти) на праві господарського відання, частина яких надається в оренду іншим суб’єктам господарської діяльності (орендарі). На земельні ділянки, на яких розташовані Об’єкти, Підприємство оформляє право постійного користування (далі – Ділянки) та сплачує земельний податок.

Підприємство, посилаючись на наявність Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 15.11.2022 (далі – Оцінка) за новою Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року за № 1147 (далі – Методика), просить надати роз’яснення щодо порядку розрахунку податкових зобов’язань із земельного податку за Ділянки (їх частини), витрати на сплату яких відшкодовуються орендарями Об’єктів.

Сплата земельного податку здійснюється власниками земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійними землекористувачами (п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Кодексу) суб’єктами господарювання, які згідно з рішеннями органів місцевого самоврядування набули право власності або право постійного користування на сформовані Ділянки у значенні ст. 79 1 Земельного кодексу України.

Для визначення розміру земельного податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (абзац перший п. 289.1 ст. 289 Кодексу).

Затверджена з урахуванням вимог п. 271.2 ст. 271 Кодексу Методика, що встановлює методологічні засади проведення Оцінки Ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом України «Про оцінку земель», має використовуватися з 2023 року.

У поточному році суб’єкти господарювання при декларуванні своїх податкових зобов’язань з плати за землю, на виконання норм п. 286.2 ст. 286 Кодексу отримують Витяги з технічної документації про Оцінку Ділянок, в яких мають бути відображені показники чинної Оцінки Ділянок, що була затверджена відповідним рішенням органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 796 Цивільного кодексу України одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування Ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування Ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму. У договорі найму сторони можуть визначити розмір Ділянки, яка передається наймачеві. Якщо розмір Ділянки у договорі не визначений, наймачеві надається право користування усією Ділянкою, якою володіє наймодавець.

Таким чином, при наданні в найм (оренду) Об’єктів об’єктом оподаткування земельним податком є та площа Ділянок, що зазначена у договорі найму (оренди) Об’єктів та/або ділянок (їх частин). Крім цього, у договорі має бути закріплений й розмір сплати земельного податку, стягнутий з орендарів нерухомого майна відповідно до ст. 797 Цивільного кодексу України.

Зауважимо, що питання відшкодування сум земельного податку орендарями Об’єктів стосується цивільно-правових відносин, регулюються нормами цивільного законодавства та не належать до компетенції контролюючих органів.

Звертаємо увагу, що у період дії воєнного стану в України згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово,      до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема в частині строків розгляду звернень платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій, передбачених п. 52.1 ст.52 Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).