X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У РІВНЕНЬСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.10.2023 р. № 3405/ІПК/17-00-04-02-06

 Головне управління ДПС у Рівненській області за результатами розгляду  звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з надання в оренду державного майна та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

       Як зазначено у зверненні, між регіональним відділенням Фонду державного майна (далі – орендодавець), балансоутримувачем та орендарем укладено договір оренди державного нерухомого майна. Орендодавець є одночасно організатором електронного аукціону про передачу в оренду майна.

        Згідно з умовами договору оренди переможець електронного аукціону перераховує авансовий внесок з орендної плати в розмірі однієї місячної орендної плати (далі – авансовий внесок) на поточний рахунок орендодавця.

        Відповідно до протоколу про результати електронного аукціону авансовий внесок з орендної плати перераховується переможцем на спеціальний рахунок організатора аукціону. Переможець сплатив визначену протоколом суму  27.07.2023.

        Відповідно до пункту 3.6 договору оренди нерухомого майна договір заключається після або в день отримання орендодавцем авансового платежу за перший місяць. Вказана сума була перерахована на розрахунковий рахунок орендодавця 02.08.2023.

        В день зарахування орендодавець перерахував частку, визначену Законом України від 03 жовтня 2019 року № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон № 157), авансового платежу балансоутримувачу відповідно до договору,  50% від орендної плати.

       Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання, що є першою подією, зарахування авансового внеску орендодавцю як організатору аукціону 27.07.2023, підписання акту прийому передачі 01.08.2023 чи зарахування коштів Фонду державного майна як орендодавцю 02.08.2023?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу І ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які визначені ПКУ.

Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ.

Правові, економічні та організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, передачею права на експлуатацію такого майна, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, регулюються Законом № 157.

Порядок передачі в оренду державного та комунального майна затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 2020 року № 483.

Особливості оренди державного і комунального майна у період воєнного стану регулює постанова Кабінету Міністрів України від 27 травня 2022 року   № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» (далі – Постанова № 634).   

  Відповідно до пункту 2 Постанови № 634 для договорів оренди, що укладаються в період воєнного стану, авансовий внесок та забезпечувальний депозит:

  орендарями, визначеними абзацами другим та четвертим частини першої статті 15 Закону № 157, - не сплачуються;

  орендарями, крім визначених абзацами другим та четвертим частини першої статті 15 Закону № 157, - сплачуються в розмірі однієї місячної орендної плати відповідно.

  Підпунктом 4 пункту 1 Постанови № 634 на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування за договорами оренди державного майна, чинними станом на 24 лютого 2022 року або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 року або раніше, визначено, зокрема, що орендарям, крім визначених підпунктами 1-3 пункту 1 Постанови № 634, орендна плата нараховується у розмірі 50 відсотків розміру орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з оплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди чи концесії цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету (підпункт 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ).

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, – дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку – дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів – дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг – дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) особою, яка здійснює постачання товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг, та лише за умови, що така господарська операція мала місце або було здійснено перерахування авансу в рахунок оплати вартості товарів/послуг, постачання яких буде здійснено у майбутніх звітних періодах.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 201.10 статті 201 розділу V ПКУ).

Отже, операція з надання послуг з оренди нерухомого майна, яке знаходиться на митній території України, у тому числі що належить до державної власності, відповідно до пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ є операцією з постачання послуг, яка є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за ставкою 20 відсотків незалежно від того, в якому співвідношенні буде здійснюватися розподіл орендної плати (крім операцій, визначених підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ).

За операцією з постачання послуг з оренди державного майна податкові зобов'язання з ПДВ визначає платник ПДВ – балансоутримувач такого майна на дату «першої події» (на дату зарахування коштів від орендаря або на дату оформлення належним чином документа, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення). На дату виникнення податкових зобов’язань балансоутримувачем державного майна на орендаря складається податкова накладна та реєструється в ЄРПН.

Кошти (у тому числі суми авансового внеску), що перераховує орендар в рахунок оплати вартості послуг з оренди державного нерухомого майна, операції з постачання якого є об'єктом оподаткування, фактично є оплатою вартості таких послуг.

Отже, суми авансового внеску, які надійшли від переможця електронного аукціону (орендаря) на поточний рахунок орендодавця та підлягають розподілу між балансоутримувачем та державним бюджетом, включаються балансоутримувачем до бази оподаткування ПДВ. Тому на дату зарахування таких коштів на відповідний рахунок орендодавця, а саме 02.08.2023, балансоутримувач зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з вартості таких послуг при умові, що отримання таких коштів є першою подією за операцією з надання майна в оренду.

Водночас перерахування частини суми авансового внеску орендодавцем державного майна балансоутримувачу такого майна, не зумовлює податкових зобов’язань з ПДВ у обох сторін.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).

 

______________________________________________________________________________

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.