ГУ ДФС у Харківській області розглянуто лист ЖБК щодо вимог внесення до нового Реєстру неприбуткових організацій, правомірності застосування пільги по сплаті земельного податку та правильності обчислення земельного податку.
Функції та правові основи діяльності контролюючих органів визначені Податковим кодексом України від 02.12.10р. № 2755-VІ (далі - Податковий кодекс).
Підпунктом 52.2 статті 52 Податкового кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу визначено вимоги, яким повинні відповідати житлово-будівельні кооперативи. Однією із таких вимог є те, що житлово-будівельні кооперативи набувають статусу неприбутковості з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку, і такий житловий будинок споруджувався або придбався житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (далі - об'єкти) визначає Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року N 461 "Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів" (далі - Порядок).
Датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката (п. 11 Порядку).
Відповідно до пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
— утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
— установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункт;
— установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
— внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу).
Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу).
Отже, ЖБК відповідно до пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу має право на отримання статусу неприбутковості після закінчення будівництва (або придбання) і здачі об'єкта в експлуатацію у разі його подальшого обслуговування та управління таким ЖБК. При цьому такий кооператив позбавляється права в статусі неприбуткової організації здійснювати будівництво інших об'єктів.
Згідно п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території встановлюють органи місцевого самоврядування.
Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (п. 30.2 ст. 30 Податкового кодексу).
На даний час для житлово-будівельних кооперативів, житлових кооперативів та об’єднань (асоціації, товариства) співвласників багатоквартирних будинків рішенням 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» (далі рішення ХМР № 542/17) встановлені пільги по сплаті земельного податку. Це рішення набрало чинності з 01.03.2017 року.
Враховуючи вищенаведене, житлово-будівельні кооперативи, житлові кооперативи та об’єднання (асоціації, товариства) співвласників багатоквартирних будинків, у тому числі ЖБК мають право скористатись пільгою по сплаті земельного податку за наявності умов на право користування такою пільгою, передбачених рішенням ХМР № 542/17.
Що стосується правильності обчислення земельного податку повідомляємо, що рішенням ХМР № 542/17 встановлені також ставки плати за землю для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено та/або не проведено.
Відповідно до п.1.1 додатку 2 до рішення ХМР № 542/17 ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1 відсоток від їх нормативної грошової оцінки.
При цьому, п. 1.3 додатку 2 до рішення ХМР № 542/17 для окремих земельних ділянок при обчисленні земельного податку встановлено податкову знижку, зокрема для земельних ділянок, зайнятих житловим фондом податок справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1 цього додатку (тобто 0,03%).
Як вбачається із наданої інформації ЖБК у відомостях по наявні земельні ділянки (додаток 1 до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, ЖБК на підставі Свідоцтво про власність на нерухоме майно від хх.хх.хххх р. має в постійному користуванні земельну ділянку загальною площею х,хх га з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови для будівництва житлового комплексу та для подальшої експлуатації об’єкту.
Враховуючи вищенаведене, ЖБК при обчисленні земельного податку повинно розраховувати земельний податок за ставкою у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1.1 додатку 2 до рішення ХМР № 542/17.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |