X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.10.2023 р. № 3466/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула запити (     ), щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своїх зверненнях повідомив, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням та правильним виконанням вимог ст. 392 Кодексу, зокрема щодо визначення фізичної особи–резидента України контролюючою особою іноземної компанії, порядку заповнення та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії, застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звітності, умов звільнення від оподаткування прибутку контрольованої іноземної компанії (далі – КІК) та вимог завіряння копій фінансової звітності.

Відповідно до інформації, зазначеної у запитах, троє фізичних осіб – резидентів України сумісно володіють двома юридичними особами – нерезидентами, зареєстрованими в Республіці Польща (далі – Компанії).

Розмір безпосереднього володіння по кожній Компанії складає: для платника податків – 70 відс.; для двох інших фізичних осіб – по 15 відсотків. 

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи є співвласники КІК, які мають частки безпосереднього володіння у кожній вказаній КІК по 15 відс., з урахуванням абзаців третього та четвертого п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, у звітних 2022 та 2023 роках контролюючими особами по відношенню до КІК та чи зобов’язані подавати Звітпро контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК) у 2023 або 2024 роках за 2022 та 2023 звітні періоди?

2. Чи правильно розуміти, що під переліком операцій з нерезидентами у графах 31-33 Звітупро КІК маються на увазі операції з нерезидентами по відношенню до КІК?

3. Якщо КІК зареєстрована у Польщі, чи потрібно зазначати всі операції з нерезидентами по відношенню до компанії – резидента Польщі?

4. Чи потрібно при складанні Звіту про КІК, у графах 31-33 зазначати операції з резидентами Польщі, які мають організаційно-правову форму внесену до постанови Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року№ 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи» (далі – Постанова № 480)?

5. Чи потрібно виокремлювати операції у графах 31-33 Звіту про КІК за датою, сумою тощо, та в якому вигляді необхідно заповнювати інформацію у графах 31-33 Звіту про КІК (чи потрібно зазначати дату, номер документу, зміст операції, найменування товару, кількість, ціну тощо)?

6. Відповідно до якого порядку потрібно завіряти копії фінансової звітності та чи необхідно при цьому здійснювати апостилювання, нотаріальне засвідчення підпису особи, яка відповідає за складання фінансового звіту, переклад фінансової звітності на українську мову та нотаріальне засвідчення підпису перекладача?

7. Чи будуть застосовані штрафні санкції, якщо Звіт про КІК за 2022 рік подати одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік у 2024 році з урахуванням абзацу другого п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

8. Якщо Звіт про КІК не подано у 2023 році за звітний 2022 рік, то необхідно подати 2 звіти до 01.05.2024: окремо за 2022 звітний рік та окремо за 2023 звітний рік? 

9. Якщо частка пасивних доходів КІК становить менше 50 відс. загальної суми доходів КІК із всіх джерел, але країна реєстрації КІК включена до переліку Постанови № 480 або є податковим резидентом юрисдикції, яка відповідає критеріям установленим п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, та визнання таким, що втратили чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року № 977-р та від 27 грудня 2017 року № 1045, чи поширюються у такому випадку положення Кодексу щодо звільнення від оподаткування?

10. Чи необхідно заповнювати та подавати Додаток КІК до податкової  декларації про майновий стан і доходи, якщо скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу контролюючої особи?

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (п.п. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392Кодексу).

Підпунктом 392.1.2 п. 392.1 ст. 392Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резидентиУкраїни, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж 50 відс.;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відс., за умови, що декілька фізичних осіб – резидентівУкраїни та/або юридичних осіб – резидентівУкраїни володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Додатково зазначаємо, що відповідно до п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу п.п. «б» п.п. 392.1.2 п. 392.1 ст. 392 Кодексу для 2022–2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:«володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентівУкраїни та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або».

Таким чином, фізична особа – резидент України, яка володіє часткою в іноземній юридичній особі 15відс., відповідно до п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та абзацу першого п.п. 392.5.2 п.392.5 ст. 392Кодексу у 2022–2023 звітних (податкових) роках не є контролюючою особою та не зобов’язана подавати Звіт про КІК.

Пунктом 392.5 ст. 392 Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК.

Зокрема, п.п. 392.5.2п. 392.5 ст. 392 Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.

У разі подання фінансової звітності англійською мовою переклад українською мовою не вимагається.

Проте документи, складені іншими, ніж англійська, мовами, потребують перекладу на українську мову та належного засвідчення такого перекладу відповідно до вимог ст.ст. 78 та 79 Закону України від 01 вересня 1993 року № 3425-ХІІ «Про нотаріат».

Разом з цим п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлені такі особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду: першим звітним (податковим) роком для Звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати Звіт КІК за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку КІК, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Отже, платник податку має право подати Звіт про КІК за 2022 та 2023 роки до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік у 2024 році.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу.

У Звіті про КІК і в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту про КІК, в яких є показники для декларування, підлягають заповненню.

У графі 31 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, з повним переліком операцій (може містити українські літери і цифри), проведених з такими нерезидентами, повним найменуванням нерезидента (може містити літери як українські так і латинські, цифри та символи), назви держави (території) (може містити літери як українські так і латинські), коду країни (зазначається код країни, відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08.01.2020 № 32 – міститьцифри (три цифри)), коду платника податку (може містити цифри та латинські літери).

Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

У графі 32 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, повним найменуванням нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку, заповнюється аналогічно графі 31.

Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

У графі 33 зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. «г» п.п. 39.2.1.1 п.п.39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, з повним переліком операцій, повним найменуванням нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку, заповнюється аналогічно графі 31. Інформація зазначається по кожній операції окремо. У разі наявності більше однієї операції, перелік операцій зазначається в наступних рядках таблиці у довільному порядку по кожній юридичній особі.

Пунктом 392.2 ст. 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК.

Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

При цьому норми ст. 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання якихскоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Так, п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст.392 Кодексу визначено, що скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов, зокрема:

- частка пасивних доходів КІК становить не більше 50 відс. загальної суми доходів КІК із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів КІКї становить більше 50 відс. загальної суми доходів КІК із всіх джерел, для цілей застосування ст. 392 Кодексу такі доходи визнаються активними, за умови що КІК:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

При цьомунезалежно від виконання умов, передбачених п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (п.п. 392.4.2.1. п. 392.4 ст. 392 Кодексу).

КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України. (п.п. 392.4.2.2. п. 392.4 ст. 392 Кодексу).

Отже, звільнення від оподаткування прибутку КІК можливе при дотриманні вимог, визначених п. 392.4 ст. 392Кодексу.

Водночас при звільненні від оподаткування в обов’язковому порядку подається Звіт про КІК (повний) з відображенням умов такого звільнення.

Щодо заповнення та подання Податкової декларації про майновий стан і доходиу разі звільнення від оподаткування прибутку КІК слід зазначити наступне.

Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17.05.2022 № 143) затверджені форма податкової декларації та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція).

Відповідно до п. 2 розділу ІІ Інструкції додатки є складовою частиною податкової декларації про майновий стан і доходи і без декларації не є дійсними. Додатки заповнюються та подаються виключно за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься у цих додатках.

У додатку КІК до декларації «Розрахунок податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, визначених з частини прибутку КІК» зазначаються дані платниками податку – резидентамиУкраїни, що визнаються контролюючою особою щодо КІК.

Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень ст. 392 Кодексу та пп. 170.13 та 170.131 ст.170 Кодексу (п. 9 розділу IV Інструкції).

Отже, у разі виконання умов, передбачених п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу платника податку–контролюючої особи, то додаток КІК до податкової декларації про майновий стан і доходи не заповнюється.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно із п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу, тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органівзупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.