Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства від __.__.____ № ___/__-__/__ про надання індивідуальної податкової консультації щодо структури електронного документу (інформації) великого платника податків (далі – ВПП) стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив про необхідність роз’яснення норм податкового законодавства щодо структури формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA).
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Які саме первинні документи великого платника податків повинні надаватись в електронній формі за запитом контролюючого органу в порядку пункту 85.2 статті 85 Кодексу?
2. Чи повинні надаватись в електронній формі первинні документи великого платника податків, які створюються і зберігаються в паперовій формі у випадку надходження відповідного запиту контролюючого органу в порядку пункту 85.2 статті 85 Кодексу?
3. Надати детальне роз’яснення щодо того, яким чином формуються та подаються (а саме в якому форматі та яким способом) первинні документи великим платником податків, які подаються на запит контролюючого органу в порядку пункту 85.2 статті 85 Кодексу.
Стосовно питань 1 та 2, порушених Товариством у листі про надання індивідуальної податкової консультації, щодо обов’язку надання ВПП первинних документів в електронній формі, в тому числі оформлених на паперових носіях за запитом контролюючого органу в порядку пункту 85.2 статті 85 Кодексу, повідомляємо наступне.
Обов’язки платників податків встановлені статтею 16 Кодексу, серед яких обов’язковим є ведення в установленому порядку обліку доходів і витрат, складення звітності, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, а також подання до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларацій, звітності та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до підпункту 191.1.1 пункту 191.1 статті 191 Кодексу контролюючі органи здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
Контролюючі органи для здійснення функцій, визначених законом відповідно до підпункту 20.1.2 пункту 20.1 статті 20 Кодексу, мають право отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.
Також, відповідно до підпункту 20.1.6 пункту 20.1 статті 20 Кодексу контролюючі органи мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов'язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується, зокрема, інформація, що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів (підпункт 72.1.1.2 підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Кодексу).
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 Кодексу.
Разом з тим, відповідно до частини другої статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України» первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Пунктом 85.2 статті 85 Кодексу визначено, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов’язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов’язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов’язку подання її в електронній формі.
На виконання абзацу третього пункту 85.2 статті 85 Кодексу щодо загального формату та порядку подачі інформації в електронній формі наказом Міністерства фінансів України від 07 листопада 2011 року № 1393, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 січня 2012 року за № 44/20357, затверджено Порядок надання документів ВПП в електронній формі (далі – Порядок), який набрав чинності 27 серпня 2021 року.
Стосовно питання 3, порушеного Товариством у листі про надання індивідуальної податкової консультації, щодо формування та надання первинних документів ВПП (формату та способу), які надаються на запит контролюючого органу в порядку зазначеного пунктом 85.2 статті 85 Кодексу.
Загальний формат та порядок надання електронних документів (інформації) ВПП сформований на вимогу запиту контролюючого органу про надання інформації та її документального підтвердження, відповідно до пункту 85.2 статті 85 Кодексу, визначений розділом ІІІ Порядку.
Пунктом 3.2 розділу III Порядку передбачено, що електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період.
Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до Порядку.
Відповідно до пункту 3.3 розділу ІІІ Порядку, формування електронного документа (інформації) ВПП завершується накладанням кваліфікованого електронного підпису та кваліфікованої електронної печатки (за наявності) посадових осіб ВПП у такому порядку: першим - кваліфікований електронний підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікований електронний підпис керівника; другою - кваліфікована електронна печатка ВПП (за наявності).
Електронний документ (інформація) ВПП підписується з дотриманням вимог Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
Після накладання кваліфікованого електронного підпису ВПП здійснює зашифрування електронного документа (інформації) ВПП (пункт 3.4 розділу ІІІ Порядку).
Електронні документи (інформація) ВПП надсилаються до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв’язку (пункт 3.5 розділу ІІІ Порядку).
Відповідно до пункту 3.6 розділу ІІІ Порядку при прийманні електронних документів (інформації) ВПП від платника податків контролюючим органом здійснюється їх розшифрування, перевіряється кваліфікований електронний підпис, визначається відповідність електронного документа (інформації) ВПП, надісланого засобами телекомунікаційного зв’язку, затвердженому формату.
Підтвердженням прийняття та реєстрації або відхилення контролюючим органом електронних документів (інформації) ВПП є повідомлення, яке направляється платнику податків у вигляді електронного документа засобами телекомунікаційного зв’язку. У разі неодержання від контролюючого органу протягом двох робочих днів повідомлення про прийняття і реєстрацію або про відхилення електронного документа (інформації) ВПП відправник вживає додаткових заходів з використанням інших засобів зв’язку для одержання від адресата відповідного повідомлення (пункт 3.7 розділу ІІІ Порядку).
Разом з цим повідомляємо, що з метою підвищення обізнаності платників податків з питань формування та надання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) ДПС на постійній основі здійснює інформування платників податків шляхом оприлюднення відповідної інформації на веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |