X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.10.2023 р. № 3551/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань термінів подання повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі – повідомлення) та зупинення перебігу строків подання повідомлення у період дії воєнного стану і карантинних обмежень на території України, в межах компетенції повідомляємо.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що з квітня 2022 року являється одним із засновників та членів правління іноземної (…) компанії.

Також він зазначив, що обов’язок подачі повідомлення про контрольовані іноземні компанії (далі –КІК) контролером передбачено нормами п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу І ПКУ. Строк для подачі повідомлення – протягом 60 днів з дня такого набуття частки (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження. Разом з тим відколи на території України ввели воєнний стан перебіг строків, визначених у податковому законодавстві був зупинений, і таке зупинення стосувалося й 60-денного періоду для інформування про КІК. Відповідно, на період карантину, який діяв до 01.07.2023, та воєнного стану штрафи не застосовувалися та діє положення про зупинення строків щодо повідомлення про КІК.

Платник податків, посилаючись на норми законодавства України, просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1.3 якого моменту (дата) контролери іноземних компаній мають подавати повідомлення?

2.Чи дійсно на даний момент, у зв’язку з карантином та воєнним станом на території України зупиненні строки подання повідомлення?

3.В який строк контролери іноземних компаній мають подавати повідомлення, з урахуванням введеного воєнного стану та карантинних обмежень на території України, та з якого моменту останній необхідно обраховувати?

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (п.п. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392 розділу I ПКУ).

Підпунктом 392.1.2 п. 392.1 ст. 392 розділу I ПКУ передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резидент України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше
ніж 50 відсотків;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Додатково зазначаємо, що відповідно до п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ п.п. «б» п.п. 392.1.2 п. 392.1 ст. 392 ПКУ для 2022–2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:

«б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або».

При цьому п.п. 392.1.6 п. 392.1 ст. 392 ПКУ визначено, що особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.

Для цілей цієї статті фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з таких обставин:

а) надання особою зобов’язуючих вказівок органам управління юридичної особи;

б) ведення особою перемовин щодо укладення правочинів юридичною особою та узгодження суттєвих умов таких правочинів, які в подальшому лише формально затверджуються органами управління юридичної особи або виконуються органами управління юридичної особи без подальшого додаткового затвердження;

в) наявність у особи довіреності на здійснення суттєвих правочинів від імені юридичної особи, що видана на термін більш ніж один рік, та не передбачає попереднього погодження таких правочинів органами управління юридичної особи;

г) здійснення особою операцій за банківськими рахунками юридичної особи або наявність можливості блокувати операції за такими рахунками;

ґ) зазначення особи в якості засновника (бенефіціара, фактичного вигодонабувача) юридичної особи під час відкриття рахунків такою юридичною особою, крім випадків, якщо активи такої юридичної особи є частиною активів трасту, фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, засновником (бенефіціаром, фактичним вигодонабувачем) якого є така особа.

Таким чином, якщо розмір частки володіння в іноземній компанії відповідає критеріям, які визначені п. 392.1 ст. 392 ПКУ, така фізична особа – резидент України є контролюючою особою.

Відповідно до п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу І ПКУ фізична (юридична) особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:

кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;

кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Форма та порядок надсилання до контролюючого органу повідомлення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2021 за № 1525/37147.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної (юридичної) особи – резидента протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) засобами електронного зв’язку в електронній формі.

При цьому у разі набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі, майнових прав на частку в активах, доходу чи прибутку утворення без статусу юридичної особи; початку/закінчення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою стосовно частки в активах, доходах чи прибутку декількох осіб повідомлення надсилається щодо кожної особи окремо.

Таким чином, фізична особа – резидент України, що є прямим або опосередкованим власником КІК, зобов'язана повідомляти контролюючий орган, зокрема, про набуття частки в іноземній юридичній особі, що призводить до визнання такої фізичної особи контролюючою особою, у строки визначені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу І ПКУ.

Пунктом 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ передбачено, що неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу I ПКУ, тягне за собою накладення штрафу у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

З огляду на зазначене, чинна редакція п. 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ не передбачає застосування штрафу за несвоєчасне (з недотриманням строків, передбачених п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 ПКУ) повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою.

Додатково повідомляємо, що законопроєктом № 8137 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування контрольованих іноземних компаній» передбачено зміни до п. 120.7 ст. 120 ПКУ в частині доповнення штрафом за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 розділу I ПКУ.

Зупинення перебігу строків подання повідомлення законодавчими актами України, спрямованими на запобігання виникненню і поширенню на території України короновірусної хвороби (СOVID-19), не передбачено.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків i зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених
у цьому пункті.

З урахуванням змін, внесених Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» (набрав чинності з 24.11.2022), п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 i 392, п. 46.2
ст. 46 розділу I ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових aбo акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального aбo спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення aбo скасування воєнного стану в Україні.

Таким чином, дія п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не звільняє контролюючу особу від виконання обов’язку подання повідомлення набуття частки в іноземній юридичній особі в період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022.

Відтак, у разі відсутності підтвердження неможливості своєчасного виконання контролюючою особою обов’язку щодо подання повідомлення у період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022, до контролюючої особи буде застосована відповідальність, передбачена п. 120.7 ст. 120 розділу ІІ ПКУ.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.