Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо повернення помилково перерахованих коштівта керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
У своєму зверненні, Товариство повідомило, що було подано уточнюючі розрахунки податкових зобов’язань з податку на додану вартість (далі – ПДВ) у зв’язку із виправленням самостійно виявлених помилок (далі – уточнюючий розрахунок), в яких задекларовано податкові зобов’язання до зменшення, що призвело до виникнення переплати в інтегрованій картці платника (далі – ІКП).В зв’язку з чим було подано Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені, за результатами розгляду якої контролюючим органомнадано відповідь, що повернення переплати можливо лише за результатами контрольно-перевірочних заходів.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати роз’яснення щодо порядку проведення контролюючими органами контрольно-перевірочних заходів в наслідок подання Заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені (далі – Заява).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Порядок адміністрування податків, зборів, а також порядок контролю за дотриманням вимог податкового та іншого законодавства, коли здійснення такого контролю покладено на контролюючі органи визначено у розділі ІІ Кодексу.
Контролюючі органи мають право проводити, зокрема камеральні та документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) перевірки (стаття 75.1 розділу ІІ Кодексу).
Камеральні та документальні перевірки проводять контролюючи органи в межах їх повноважень виключно у випадку та у порядку, встановленому Кодексом та іншими Законами України, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних СЕА ПДВ (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у СЕА ПДВ, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (пункт 75.1.1 статті 75.1 розділу ІІ Кодексу).
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої, зокрема є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Кодексом податків та зборів, яка проводиться зокрема на підставі податкових декларацій (розрахунків) (пункт 75.1.2 статті 75.1 розділу ІІ Кодексу).
Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б з однієї з таких підстав, зокрема платником податку подано уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом (підпункт 78.1.3 пункту 78.1 статті 78 розділу ІІ Кодексу).
Порядок проведення камеральної перевірки визначено статтею 76 розділу ІІ Кодексу.
Відповідно з пунктом 76.1 статті 76 розділу ІІ Кодексу камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова.
Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання (пункт 76.3 статті 76 розділу ІІ Кодексу).
Строки проведення виїзних перевірок визначені статтею 82 розділу ІІ Кодексу.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
При цьому Законом України від 30.06.2023 № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», внесені зміни до пункту 69 підрозділ 10 розділу XX Кодексу,та доповнено підпунктом 69.21, яким визначено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану та території України документальні позапланові перевірки проводяться виключно на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (у частині документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги), 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14 - 78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Таким чином, з 01.08.2023 до припинення або скасування воєнного стану на території України документальні позапланові перевірки не проводяться, крім перевірок визначених підпунктом 69.21 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Подані Товариством уточнюючі розрахунки, виходячи з норм статті 76 розділу ІІ Кодексу, підлягають обов’язковій камеральній перевірці,а у випадках визначених Кодексом документальній (позаплановій) перевірці у порядку визначеному податковим законодавством.
Враховуючи вищезазначене, контролюючий орган має право провести контрольно-перевірочні заходи, в тому числі з питання правомірності зменшення сум податкових зобов’язань, задекларованих Товариством в поданій податковій звітності.
Порядок і умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань визначено статтею 43 розділу ІІ Кодексу.
Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до статті 43 розділу ІІ Кодексу, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (пункт 43.1 стаття 43 розділу ІІ Кодексу).
Згідно з підпунктами 43.3 та 43.4 статті 43 розділу ІІ Кодексу обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг.
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 розділу V Кодексу, пунктом 43.41 статті 43 розділу ІІ Кодексу такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.
Крім того повідомляємо, що відповідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу платники ПДВ тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року з показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ.
Слід зазначити, що на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 зупинявсяперебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |