X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.10.2023 р. № 3647/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку «_______» (далі – ОСББ) щодо окремих питань оподаткування об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі – об’єднання) у статусі неприбуткової організації , керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно зі зверненням ОСББ у статусі неприбуткової організації в період дії правового режиму воєнного стану на території України планує надати допомогу Збройним Силам України.            

Враховуючи вищевикладене, у зверненні ОСББ про надання індивідуальної  податкової консультації поставлено таке запитання:

1. Чи може ОСББ перерахувати кошти на підтримку Збройних Сил України з внесків співвласників багатоквартирного будинку (далі – співвласники) за умови прийняття такого рішення загальними зборами таких співвласників?

2. Чи може ОСББ перерахувати кошти на підтримку Збройних Сил України з внесків співвласників за умови прийняття такого рішення членами правління ОСББ?

3. Чи може  ОСББ придбати  з внесків співвласників і передати бійцю за актом прийому-передачі певні необхідні військовому засоби за умови прийняття такого рішення загальними зборами співвласників або членів правління ОСББ?

4. Чи буде закупівля засобів для Збройних Сил України або перерахування коштів на підтримку Збройних Сил України відповідно до рішення загальних зборів приводом для втрати  статусу неприбутковості?  

Щодо запитань 1 – 4

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації  у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені об’єднання.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об’єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захист їхніх прав та виконання обов’язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України від 29 листопада 2001 року № 2866-ІІІ «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» зі змінами (далі – Закон № 2866).

Об’єднання відповідно до ст. 1 Закону 2866 є юридичною особою, створеною власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Згідно зі ст. 4 Закону № 2866 об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається Законом № 2866 та іншими законами України.

Об’єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.  

На підставі ст. 12 Закону 2866 управління багатоквартирним будинком здійснює об’єднання через свої органи управління.

Відповідно до ст. 10 Закону № 2866 органами управління об’єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об’єднання.

Вищим органом управління об’єднання є загальні збори.

До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься, зокрема, затвердження кошторису, балансу об’єднання та річного звіту, а також питання про використання спільного майна.

Для керівництва поточною діяльністю об’єднання обирається правління. Правління має право приймати рішення з питань діяльності об’єднання, визначених статутом.

Як передбачено ст. 21 Закону № 2866, загальними зборами об’єднання відповідно до законодавства та статуту об’єднання встановлюються порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників.

Отже, якщо об’єднання у період дії правового режиму воєнного стану на території України здійснюватиме добровільне перерахування коштів та передання іншого майна на підтримку Збройних Сил України за рахунок внесків співвласників за умови прийняття відповідного рішення загальними зборами співвласників, то на підставі п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу такі операції не вважатимуться порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу для перебування такого об’єднання у Реєстрі.

Щодо добровільного перерахування об’єднанням коштів та передання іншого майна  на користь військовослужбовців, то, оскільки зазначені особи окремо не зазначено у п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, такі операції є порушенням вимог п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, оскільки не пов’язані з фінансуванням видатків на утримання такого об’єднання, реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такої неприбуткової організації.

У разі недотримання неприбутковою організацією  вимог, встановлених   п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).