Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення та керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
У своєму зверненні, Товариство повідомило, щоза рахунок декларування в податковій декларації з ПДВ за січень 2014 року суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодіву ньоговиниклапереплата в інтегрованій картці платника податків(далі – ІКП) з податку на додану вартість (далі – ПДВ) у розмірі …… гривень.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. яким чином зміниться сума, на яку платник має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податкові накладні/ розрахунки коригування, обчислена за формулою згідно пункту 2001.3статті 2001розділу V Кодексу (далі – реєстраційна сума) у разі повернення частини або повної суми переплати на рахунок Товариства в Системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ)?;
2. чи має право Товариство повернути кошти з рахунку платника податку в СЕА ПДВ (далі – електронний рахунок),у випадку повернення коштів з бюджетного рахунку на електронний рахунок та чи зменшиться при цьому реєстраційна сума?;
3. яким чином задекларована за січень 2014 року сума ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодів, врахована в СЕА ПДВ?;
4. чи має право Товариство подати заяву в порядку, визначеному пунктом 33 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, та обрати варіант використання суми бюджетного відшкодування, а саме: або збільшити реєстраційну суму, або повернути таку суму?;
5. яким чином Товариство має право використати суму переплати, що обліковується в ІКП та як таке використання впливатиме на реєстраційну суму?
Щодо питань 1, 2 та 3
Надміру сплачені грошові зобов’язання, відповідно до підпункту14.1.115 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Помилково сплачені грошові зобов’язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету та/або на єдиний рахунок від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб’єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов’язань, та у випадках, передбачених статтею 351 Кодексу (підпункт14.1.182 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань передбачені статтею 43 розділу ІІ Кодексу.
Пунктом 43.3 статті 43 Кодексу встановлено, що обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку (пункт 43.4 статті 43 Кодексу).
Пунктом 43.41 статті 43 розділу ІІ Кодексу встановлено, що у разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 розділу V Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.
Поряд з цим, відповідно до пункту 102.5 статті 102 розділу ІІ Кодексу заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов’язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Правові основи функціонування СЕА ПДВ регулюються статтею 200¹ розділуVта пунктами 33, 34 і 341 підрозділу 2 розділу XX Кодексу Кодексу та регламентуються Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі – Порядок № 569).
Електронний рахунок – рахунок, відкритий платнику податку в Державній казначейській службі України, на який таким платникам перераховуються кошти відповідно до пункту 2001.4 статті 2001розділу V Кодексу (пункт 4 Порядку № 569).
Формула, за якою здійснюється розрахунок реєстраційної суми, визначена пунктами 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу та 9 Порядку № 569.
Складовою такої формули є ∑ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунка платника його електронного рахунка.
На рахунок у СЕА ПДВ платника зараховуються кошти, відповідно до пункту 2001.4 статті 2001розділу V Кодексу:
а) з рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 2001.3 статті 2001розділу V Кодексу;
б) з рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань з цього податку;
в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України;
г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов’язань з податку на додану вартість, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.41 статті 43 розділу ІІ Кодексу;
ґ) вилучені контролюючим органом відповідно до статті 95 розділу ІІ Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.
За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, станом на 02.10.2023, в ІКП з ПДВ Товариства обліковується сума переплати у розмірі …… гривень.
Враховуючи, що зазначена вище сума за своєю суттю не є помилково та/або надміру сплаченим грошовим зобов’язанням, у розумінні статті 14 розділу І Кодексу тому, відповідно до норм статті 43розділу ІІ Кодексунаведена в ІКП з ПДВ сума переплати не підлягає поверненню та відповідно в СЕА ПДВ реєстраційна сума залишиться без змін.
Щодо питань 4 та 5
Відповідно до абзаців третього – четвертого пункту 1 Порядку № 569 СЕА ПДВ запроваджувалася поетапно:
з 1 січня до 1 липня 2015 року – у тестовому режимі;
з 1 липня 2015 року – на постійній основі.
Згідно з пунктом 33 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу непогашені залишки сум ПДВ, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, задекларовані до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодів, від’ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, та залишок від’ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані платниками податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, за вибором платника податку, який він відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації:
а) або без проведення перевірок, передбачених статтею 200 розділу VКодексу, збільшують розмір реєстраційної суми, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення.
Суми такого від’ємного значення та/або бюджетного відшкодування можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку;
б) або підлягають поверненню платнику у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла станом на 31 грудня 2014 року.
Тобто, у період роботи СЕА ПДВ у тестовому режимі платникам податку відповідно до пункту 33 підрозділу 2 розділу XX Кодексу за їх вибором була надана можливість зараховувати суму залишків від’ємного значення податку, які виникли (були задекларовані) в звітних (податкових) періодах до 01.02.2015 та не були погашені, у збільшення розміру реєстраційної суми з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення або повернути суму вказаних залишків у порядку, визначеному статтею 200 розділу VКодексу у редакції, що діяла у 2014 році.
Платники ПДВ, які прийняли рішення скористатися правом щодо зарахування сум залишку від’ємного значення податку, які виникли (були задекларовані) в звітних (податкових) періодах до 01.02.2015 року та які не були погашені, до реєстраційної суми – повинні були задекларувати таку суму у відповідних полях додатку 2 до податкової декларації з ПДВ.
Згідно з інформаційно-комунікаційною системою ДПС, Товариством не заповнено передбачені зазначеною формою додатку 2 податкової декларації з ПДВ відповідні поля, тому збільшення реєстраційної суми не відбулось.
Таким чином, Товариство втратило разове право на збільшення реєстраційної суми.
Отже, сумапереплати в ІКП з ПДВ, що виникла за рахунок декларування в податковій декларації з ПДВ суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодів,має право використовуватись виключно у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ.
Слід зазначити, що на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |