X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.10.2023 р. № 3687/ІПК/99-00-05-01-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення та на виконання рішення Окружного адміністративного судум. Києва, що набрало законної сили, яким скасовано індивідуальну податкову консультацію Державної податкової служби України, та враховуючи положення статті 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), надає нову індивідуальну податкову консультацію щодо застосування до платників податків штрафної санкції за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов’язання  за податковим повідомлення – рішенням у 2019 році про сплату штрафних санкційза пунктом 1201 Кодексу у випадку несплати штрафних санкцій, передбачених вищенаведеним податковим повідомленням - рішенням, якщо строк сплати припадає на період з 01 березня по 31 травня 2020 року та у зв’язку з прийняттям пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, яка може застосовуватись у періоді, який розглядався у запиті платника податків і повідомляє.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Кодекс.

Відповідно до підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Кодексу податкове зобов’язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податокабозбір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначенаплатникомподатків у податковомувекселі та не сплачена в установлений законом строк).

При цьому, грошове зобов’язання платника податків - сума коштів, яку платникподатків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов’язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, щосправляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності ( підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Згідно з пунктом 126.1 статті 126 Кодексу у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 статті 126 Кодексу) протягом строків, визначених Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

У разі порушення платником податків строку сплати до бюджету узгодженого грошового зобов’язання, передбаченого абзацом другим підпункту 222.1.2 пункту 222.1 статті 222 Кодексу, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 20 відсотків суми такого грошового зобов’язання (пункт 126.2 статті 126 Кодексу).

Законом України від 17.03.2020 № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-2019)» підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу доповнено пунктом 52 такого змісту:

За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Разом з тим, 02.04.20220 набрав чинності Закон України від 30.03.2020 № 540-ІХ«Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (далі – Закон № 540), який, зокрема, уточнює пункт 52 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу та визначає виключний перелік порушень, щодо яких не зупиняється застосування штрафних санкцій у період дії карантину.

Зокрема, податковіоргани за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року, мають право застосовувати штрафні санкції:

- за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

- за відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- за порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку;

- за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

При цьому, пунктом 521 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу визначено, що за інші порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються.

Тобто, у  разі погашення податкового зобов’язання протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року у зв’язкуіз порушенням строків сплати податкових зобов’язань, визначених статтею 57 Кодексу, штрафні санкції згідно вимог статті 126 Кодексу не застосовуються.

Тож, що якщо термін сплати узгодженої суми грошового зобов’язання припадає на зазначений період, і цей термін порушено, то сплата такої суми зобов’язань платником податку відбувається без застосування штрафних санкцій.

Таке звільнення не поширюється на випадки порушення термінів сплати узгодженої суми грошового зобов’язання з податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Разом з тим, тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.