Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, товариство може укласти з директором (одноосібним виконавчим органом) або членами дирекції (як колегіального виконавчого органу) не трудові, а саме цивільно-правові договори. У такому випадку між таким товариством та директором/членами дирекції будуть існувати не трудові, а цивільно-правові відносини.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи виступає товариство з обмеженою відповідальністю податковим агентом щодо фізичної особи, що виконує функції одноосібного виконавчого органу / члена колегіального виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю на підставі цивільно-правового договору з таким товариством?
2. Які податки та/або збори повинно утримувати (сплачувати) товариство з обмеженою відповідальністю з винагороди, яку воно періодично виплачує фізичній особі, що виконує функції одноосібного виконавчого органу / члена колегіального виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю на підставі цивільно-правового договору з таким товариством?
3. Чи може вважатися «незалежною професійною діяльністю» (у розумінні п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу виконання функцій одноосібного виконавчого органу/члена колегіального виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю на підставі цивільно-правового договору з таким товариством?
4. Чи повинно товариство з обмеженою відповідальністю утримувати(сплачувати) будь-які податки, якщоцивільно-правовий договір такого
товариства з фізичною особою, що виконує функції одноосібного виконавчого органу / члена колегіального виконавчого органу цього товариства, є безвідплатним?
Правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов’язки їх учасників визначено Законом України від 06 лютого 2018 року № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275).
Відповідно до ст. 5 Закону № 2275 учасники товариства мають права, зокрема, брати участь в управлінні товариством у порядку, передбаченому Законом № 2275 та статутом товариства.
Органами товариства є загальні збори учасників, наглядова рада (у разі утворення) та виконавчий орган (частина перша ст. 28 Закону № 2275).
Згідно з частиною четвертою ст. 39 Закону № 2275 виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є «директор», якщо статутом не передбачена інша назва.
Договір (контракт), що укладається з одноосібним виконавчим органом та членом колегіального виконавчого органу, від імені товариства підписує особа, уповноважена на таке підписання загальними зборами учасників (частина дванадцята ст. 39 Кодексу).
Крім того, ст. 42 Закону № 2275 передбачено, що члени виконавчого органу є посадовими особами товариства.
Винагорода за виконання посадовою особою своїх обов’язків та надання їй інших благ можуть здійснюватися виключно на умовах та підставах, зазначених у договорі між нею і товариством.
Отже, учасник товариства може здійснювати управління як виконавчий орган (директор), з яким має бути укладений відповідний договір з виплатою доходу.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються, зокрема,суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору (п.п. 164.2.2 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2–167.5 ст. 167 Кодексу).
Крім того, вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
Так, згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену п.п. 1.3
п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Враховуючи викладене, дохід у вигляді винагороди, який виплачуєтьсяфізичній особі, що виконує функції одноосібного виконавчого органу / члена колегіального виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю на підставі укладеного цивільно-правового договоруоподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.
При цьому товариство у разі виникнення доходу у фізичної особи зобов’язане виконати усі визначені Кодексом функції податкового агента.
Зауважуємо, що відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 року № 124), Міністерство економіки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері праці, трудових відносин, у сфері розвитку підприємництва.
Отже, з питання трудових відносин доцільно звернутися до Міністерства економіки України.
Зауважуємо, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснювалося з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |