Державна податкова служба України розглянула звернення щодо можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство планує здійснювати виробництво та реалізацію додаткового бронювання транспортних засобів військового призначення (далі–Товари). Покупцями Товариства будуть Товариства з обмеженою відповідальністю приватної форми власності (далі–Покупець), проте кінцевими споживачами будуть Збройні Сили України (далі–ЗСУ). Для виробництва Товарів Товариство здійснюватиме закупівлю сировини та матеріалів у резидентів та нерезидентів з ПДВ, а також укладатиме договір на удосконалення технології (послуги) та поставку дослідних зразків додаткового бронювання (поставки) з Інститутом НАН України.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи підлягають оподаткуванню ПДВ операції Товариства з постачання Покупцю Товарів, чи згідно з пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ такі операції підлягають звільненню від оподаткування ПДВ?;
2) у випадку звільнення вищезазначених операцій від оподаткування ПДВ, але при здійсненні операцій з закупівлі матеріалів та сировини з ПДВ чибуде відбуватись коригування податкового кредиту у бік зменшення на суму ПДВ від вартості таких матеріалів та сировини?;
3) чи підлягають оподаткуванню ПДВ операції з постачання Товарів від Інституту НАН України до Товариства, які надалі з доопрацюванням будуть поставлені Покупцю, який ці Товари встановить на транспортних засобах військового призначення та передасть по контракту ЗСУ, чи така операція підлягає звільненню від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ на період воєнного стану?
В той же час у зверненні не зазначено згідно з яким кодом УКТ ЗЕД класифікуються Товари, які Товариством планується виробляти та постачати ЗСУ як кінцевому споживачу.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею
1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:
виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;
державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
співвиконавці/субпідрядники - суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);
товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктами 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема, товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються у товарних позиціях 8702 - 8705 (тільки для автомобілів спеціального призначення, радіолокаційних станцій та причепів до них, що класифікуються у товарній позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД, мобільних ремонтних майстерень, які використовуються в оборонних цілях; пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з'ємною бронею);
товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель, зокрема, броньованих автомобілів, що класифікуються за кодами 8702 10 19 90, 8702 90 11 00, 8703, 8705 90 80 90, 8710 00 00 00 згідно з УКТ ЗЕД.
У разі здійснення Товариством операцій, звільнених від оподаткування податком на додану вартість відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.
Щодо питань 1 та 3
Операції з постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в підпункті 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (з урахуванням вказаних у таких абзацах обмежень), підлягають звільненню від оподаткування ПДВ за умови дотримання вимог, визначених у вказаному вище підпункті ПКУ та Законі № 808.
Так, враховуючи вимоги, визначені підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ та Законом № 808, вказані вище операції підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до зазначеного підпункту ПКУ якщо такі товари оборонного призначення постачаються державному замовнику у межах державного контракту (договору) суб’єктом господарювання (постачальником), який у розумінні норм Закону № 808 є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору).
Операції з постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, підлягають звільненню від оподаткування ПДВ за умови, що кінцевим отримувачем таких товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено осіб, зазначених у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Якщо кінцевим отримувачем Товарів, що є зазначені у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено суб’єкта, який зазначений у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то операції з постачання Товарів на митній території України підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно із вказаним вище підпунктом ПКУ.
Таким чином, якщо операції з постачання Товарів на митній території України здійснюються не у межах державного контракту (договору) та Товариство не є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм Закону № 808, або якщо кінцевим отримувачем Товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору не визначено суб’єкта, який зазначений у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.
Правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, у тому числі визначеного підпунктами 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.
Щодо питання 2
Якщо операції Товариства з постачання Товарівпідлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 або 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ та таке постачання Товарів здійснювалося за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, то за придбаними з ПДВ матеріалами, які використовувалися у виробництві Товарів, обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та статтею 199 розділу V ПКУ, у Товариства не виникатиме.
Якщо операції Товариства з постачання Товару підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктами 4 або 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, але при цьому таке постачання Товарів здійснюватиметься не за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, то за придбаними з ПДВ матеріалами, які використовувалися у виробництві Товарів, у Товариства виникатиме обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та статтею 199 розділу V ПКУ. Порядок визначення дати нарахування таких зобов’язань встановлений у пункті 198.5 статті 198 та статтею 199 розділу V ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |