Державна податкова служба України, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо повернення утриманих податку на доходи фізичних осіб та військового збору та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що здійснив добровільне виконання постанови Великої Палати Верховного Суду (далі – Постанова) шляхом відшкодування недоплачених сум на користь працівника (заробітна плата, відпускні, допомога до відпустки, матеріальна допомога, компенсація за невикористану відпустку, вихідна допомога, надбавка за вислугу років, щомісячне довічне грошове утримання без стягнення податку на доходи фізичних осіб) і з нарахованого доходу утримано податок на доходи фізичних осіб і військовий збір, та відображено у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок). Проте у січні 2022 року надійшла додаткова Постанова, якою було визначено, що стягнення з ( ) на користь працівника недоплаченої суми вихідної допомоги здійснюється без утримання податку на доходи фізичних осіб.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Яким чином має бути здійснено повернення утриманих із суми вихідної допомоги працівника податку на доходи фізичних осіб та військового збору, які на дату отримання додаткової Постанови було перераховано до бюджету? Зокрема, з урахуванням пп. 43.3, 43.4 ст. 43 Кодексу, хто має звернутися до Державної податкової служби України щодо повернення надлишково сплаченогоподатку з доходів фізичних осіб та військового збору –( ) як податковий агент із заявою про таке повернення чи працівник як фізична особа, яка з урахуванням додаткової Постанови має право на повернення утриманих податковим агентом податку з нарахованого доходу та військового збору шляхом подання податковоїдекларації за звітний календарний рік для проведення перерахунку зазагальним річним оподатковуваним доходом платника податку?
2. Чи підлягає коригуванню звіт Розрахунку в частині нарахованого, виплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, які з урахуванням додаткової Постанови вважаються надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями? Також платник зазначив, що з нарахованої вихідної допомоги на користь працівника в розмірі ( ) грн утримано: податок на доходи фізичних осіб у сумі ( ) грн та військовий збір – ( ) грн, які підлягають поверненню з державного бюджету, як надміру сплачені грошові зобов'язання.
Відповідно до п.п. 169.4.3 п. 169.4 ст. 169 Кодексуроботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені визначено ст. 43 Кодексу.
Згідно з п. 43.3 ст. 43 Кодексу обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).
Пунктом 1 розділу III Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60, із змінами та доповненнями, передбачено, що заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
Відповідно до п. 43.5 ст. 43 Кодексу контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з п. 43.6 ст. 43 Кодексуповернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.
Враховуючи викладене, оскільки обов’язок щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору виникав у податкового агента, то такий податковий агент має право здійснити перерахунок сум нарахованих доходів та утриманого податку на доходи фізичних осіб і військового збору тана підставі поданої заяви повернути з бюджету суму надміру сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
Крім того, якщо за результатами проведеного податковим агентом перерахунку виникає від’ємне значення нарахованого (виплаченого) доходу та нарахованого (утриманого) податку на доходи фізичних осіб, то додаток 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до Розрахунку заповнюється наступним чином:
у графах 3а «Сума нарахованого доходу» та 3 «Сума виплаченого доходу» проставляється сума надміру нарахованого (виплаченого) доходу зі знаком «мінус»;
у графах 4а «Сума нарахованого податку» та 4 «Сума перерахованого податку» проставляється сума надміру нарахованого (утриманого) податку зі знаком «мінус»;
у графах 5а «Сума нарахованого військового збору» та 5 «Сума перерахованого військового збору» відображається сума надміру нарахованого (утриманого) збору також зі знаком «мінус».
Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |