X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ХМЕЛЬНИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.10.2023 р. № 3826/ІПК/22-01-07-05-10

Головне управління ДПС у Хмельницькій області за результатами розгляду запиту фізичної особи – підприємця (далі – Підприємець) на отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Підприємець повідомив, що він обслуговує міські та приміські маршрути, перебуває на спрощеній системі оподаткування, основний вид діяльності - _49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення. На кожний транспортний засіб суб’єктом господарювання зареєстровано книги обліку розрахункових операцій на господарську одиницю, для забезпечення перевезення пасажирів на маршрутах видаються квитки з серією та вартістю перевезення.

Підприємець просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо правових засад застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО), книг обліку розрахункових операцій (далі – КОРО) та розрахункових книжок (далі – РК) при перевезенні пасажирів автомобільним транспортом.

Правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання (далі – СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Статтею 2 Закону № 265 визначено, що розрахунковий документ – документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Обов’язок застосування РРО/ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції СГ, які чітко визначенні законодавством, у тому числі, нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.

Зокрема, порядок проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено статтею 3 Закону № 265.

Водночас, згідно з пунктом 4 статті 9 Закону № 265, РРО/ПРРО та РК не застосовуються, зокрема, при продажу проїзних і перевізних документів на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером та  номінальною вартістю.

Порядок реєстрації та ведення РК, КОРО затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 липня 2016 року за № 920/29050 (із змінами та поповненнями) (далі – Порядок № 547).

Відповідно до пункту 5 глави 4 розділу ІІ Порядку № 547, використання КОРО на господарську одиницю (зокрема транспортні засоби, об’єкти виїзної торгівлі та пересувної торговельної мережі тощо) передбачає щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків на підставі реквізитів розрахункових квитанцій РК, використаної у межах робочого дня чи зміни.

Тобто, відповідно до вимог чинного законодавства, ведення КОРО на господарську одиницю при проведенні розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг передбачає застосування РК (розрахункових квитанцій).

Безпосередньо Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО/ПРРО з використанням РК та КОРО, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 року № 1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (із змінами та доповненнями) (далі – Перелік № 1336).

Згідно з пунктом 10 Переліку № 1336, можливість проведення продажу талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю в кіосках та салонах транспортних засобів без застосування РРО/ПРРО, з використанням РК та КОРО передбачено виключно для проїзду в електротранспорті, на морських і річкових суднах.

Статтею 39 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (із змінами та поповненнями) передбачено, що документом для регулярних пасажирських перевезень перевезення для пасажира – квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду – посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Згідно з пунктом 41 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176 (із змінами та доповненнями) пасажир повинен мати квиток на проїзд в автобусі (для пільгового проїзду – посвідчення особи встановленого зразка чи довідку, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Типові форми квитків на проїзд пасажирів і перевезення багажу на маршрутах загального користування затверджені наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 травня 2006 року № 503, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 вересня 2006 року за № 1065/12939.

Враховуючи вищевикладене, Підприємець, здійснюючи перевезення пасажирів на автомобільному транспорті, та, у разі проведення розрахунків з використанням талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю, у відповідності до пункту 4 статті 9 Закону № 265, звільняється від обов’язку застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та відповідного ведення книг обліку розрахункових операцій, визначеного Порядком № 547.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.