X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.10.2023 р. № 3837/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є резидентом Дія Сіті, у зв’язку з чим застосовує норми податкового законодавства, які встановлюють особливі правила оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходів спеціалістів резидента Дія Сіті (працівників і гіг-спеціалістів), запроваджені із набранням чинності Законом України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667).

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи застосовується ставка податку 5 відс., встановлена у п. 167.2 ст.167 Кодексу, до  доходів працівників резидента Дія Сіті у вигляді:

1.1. Збереженого за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення (далі – мобілізовані працівники) середнього заробітку, який резидент Дія Сіті продовжує виплачувати на користь мобілізованих працівників, у тому числі після набрання чинності Законом України від 01 липня 2022 року № 2352-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин», яким було скасовано обов’язок роботодавця зберігати за мобілізованими працівниками середній заробіток?

1.2. Компенсації у подвійному розмірі за роботу у святкові та неробочі дні, перелічені у ст. 73 Кодексу законів про працю України, які відповідно до внутрішніх положень резидента Дія Сіті є вихідними днями, у тому числі, під час дії режиму воєнного стану в Україні?

1.3. Компенсації у подвійному розмірі за роботу в надурочний час, з урахуванням того, що роботою в надурочний час відповідно до внутрішніх положень резидента Дія Сіті є робота понад 40 годин на тиждень або понад 8 годин на день, у тому числі, під час дії режиму воєнного стану в Україні?

1.4. Усіх виплат, які згідно з п. 2.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (далі – Інструкція), є складовими фонду додаткової заробітної плати?

1.5. Усіх виплат, які згідно з п. 2.3 Інструкції вважаються іншими заохочувальними та компенсаційними виплатами?

2. Чи застосовується ставка податку 5 відс., встановлена п. 167.2 ст.167 Кодексу, до доходів гіг-спеціалістів резидента Дія Сіті у вигляді передбачених гіг-контрактом:

2.1. Винагороди за час щорічної оплачуваної перерви у виконанні робіт  (наданні послуг), передбаченої частиною четвертою ст. 21 Закону № 1667?

2.2. Компенсації за невикористану частину щорічної оплачуваної перерви у виконанні робіт (наданні послуг), передбаченої частиною четвертою ст. 21 Закону № 1667, при розірванні гіг-контракту?

2.3. Допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, передбаченої ст. 22 Закону № 1667?

2.4. Матеріальних чи нематеріальних цінностей, послуг, додаткових благ, які не є обов’язковими відповідно до законодавства, та виплачуються (надаються) на користь гіг-спеціаліста на власний розсуд резидента Дія Сіті згідно з частиною сьомою ст. 22 Закону № 1667?

Організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму Дія Сіті, що запроваджується з метою стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні шляхом створення сприятливих умов для ведення інноваційного бізнесу, розбудови цифрової інфраструктури, залучення інвестицій, а також талановитих спеціалістів визначені Законом № 1667.

Відповідно до частини четвертої ст. 4 Закону № 1667 для провадження господарської діяльності резидент Дія Сіті має право залучати працівників на підставі трудових договорів (контрактів), гіг-спеціалістів – на підставі гіг-контрактів відповідно до Закону № 1667, а також підрядників та виконавців, у тому числі фізичних осіб – підприємців, – на підставі інших цивільно-правових чи господарсько-правових договорів у порядку, визначеному законодавством.

При цьому гіг-спеціаліст – це фізична особа, яка за гіг-контрактом є підрядником та/або виконавцем (п. 2 частини першої ст. 1 Закону № 1667).

Особливості оподаткування доходів спеціалістів резидента Дія Сіті встановлені п. 170.141 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.141.1 якого податковим агентом платника податку спеціаліста резидента Дія Сіті під час нарахування (виплати) на його користь доходів у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податку у зв’язку з трудовими відносинами чи у зв’язку з виконанням гіг-контракту, укладеного у порядку, передбаченому Законом № 1667, є резиденти Дія Сіті.

Згідно з п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу за ставкою 5 відс., визначеною п. 167.2 ст. 167 Кодексу, оподатковуються доходи платника податку – спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді:

а) заробітної плати;

б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;

в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.

У разі якщо податковий агент – резидент Дія Сіті у відповідний календарний місяць не відповідав вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, такий податковий агент зобов’язаний у межах податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску самостійно нарахувати податок за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 Кодексу (18 відс.), щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, передбачених у п.п. «а» – «б» п.п. 170.141.2 п. 170.141 ст. 170 Кодексу, що були виплачені протягом такого календарного місяця, та сплатити його до подання податкового розрахунку.

При цьому сума такого сплаченого податку податковим агентом не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу спеціалістів резидента Дія Сіті (п.п. 170.141.5 п. 170.141 ст. 170 Кодексу).

Таким чином, якщо юридична особа – резидент Дія Сіті відповідає вимогам, визначеним пп. 2, 3 частини першої ст. 5 Закону № 1667, та згідно з умовами укладених трудових угод нараховує виплати та компенсації, які входять до складу заробітної плати, чи за умовами гіг-контракту нараховує компенсації, що входять до складу винагороди, то така заробітна плата/винагорода оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотків.

Статтею 2 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, до якої включаються: основна заробітна плата, додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати.

Визначення видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, здійснюється з урахуванням Інструкції.

До інших виплат, що не належать до фонду оплати праці, відносяться:

допомога по тимчасовій непрацездатності, допомога по вагітності та пологах (п. 3.2 розділу 3 Інструкції);

оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації (п. 3.3 розділу 3 Інструкції).

Відповідно до п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім’ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII «Про соціальні послуги».

Винятки, передбачені п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги при виході на пенсію (у відставку) та виплату, пов’язану з тимчасовою втратою працездатності.

Оскільки дохід від допомоги по тимчасовій непрацездатності не включаються до складу заробітної плати, то оподаткування таких доходів здійснюється у загальному порядку за ставкою податку на доходи фізичних осіб, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу. Суми допомоги по вагітності та пологах, що виплачуються з фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, відповідно до п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.

Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459, Міністерство економіки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері праці, трудових відносин.

Крім того, відповідно до п. 1 Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року № 856, Міністерство цифрової трансформації України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері цифрового розвитку, цифрової економіки, у сфері розвитку та функціонування правового режиму Дія Сіті.

Таким чином, питання віднесення наведених у вашому зверненні видів виплат (компенсації, допомоги, премії тощо) до заробітної плати фахівців за трудовими угодами чи до винагороди за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому 3аконом № 1667, не належить до компетенції Державної податкової служби України.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.