X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.11.2023 р. № 3880/ІПК/99-00-04-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щододеяких питань пов’язаних із сплатою податку на додану вартість (далі – ПДВ) не на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ), ана бюджетний рахунок з ПДВ, та керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, комунальне підприємство мало податковий борг по сплаті ПДВ згідно узгоджених податковихзобов’язань, який був погашений за рахунок бюджетних коштів виділених сесією міської ради, на погашення податкового боргу. Для погашення такої заборгованості кошти перераховувались з бюджетного рахунку комунального підприємства на бюджетний рахунок з ПДВ.

Враховуючи вищевикладене, комунальне підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань чи не буде в зазначеному випадку подвоєння суми податкового боргу та чи передбачений механізм зарахування сплачених коштів на бюджетний рахунок для збільшення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – реєстраційна сума).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Погашення податкового боргу – зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом (п.п. 14.1.152 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 за № 321/35943 (далі – Порядок № 5).

Зокрема, п.п. 1 п. 1 розд. ІІ Порядку № 5 визначено, що з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються інтегровані картки платника (далі – ІКП) за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

Отже, інформація про нараховані або зменшені суми узгоджених податкових зобов’язань, суми платежів, а також дані щодо стану розрахунків з бюджетом, у тому числі про наявність/відсутність сум податкового боргу або переплати з ПДВ, відображається в ІКП платника.

Правові основи функціонування СЕАПДВ регулюються ст. 2001 Кодексу, пп. 33, 34 і 341підрозд. 2 розд. ХХ Кодексу та регламентуються Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (далі – Порядок № 569).

Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з рахунків відкритих у СЕА ПДВ, крім випадку, передбаченого абзацом другим п. 87.1 ст. 87 Кодексу (п. 2001.2 ст. 2001 Кодексу).

Рахунок у СЕА ПДВ – це рахунок, відкритий автоматично на безоплатній основі платнику ПДВ в Державній казначейській службі (далі – Казначейство), на який перераховуються кошти відповідно до п. 2001.4 ст. 2001 Кодексу (п. 4 Порядку № 569).

Згідно з пунктом 2001.4 ст. 2001 Кодексу на рахунок у СЕА ПДВ платника зараховуються кошти:

а) з рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до п. 2001.3 ст. 2001 Кодексу;

б) з рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань з цього податку;

в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України;

г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, повернутих платнику податків у порядку, встановленому п. 43.41 ст. 43 Кодексу;

ґ) вилучені контролюючим органом відповідно до ст. 95 Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 01.07.2015, визначених платником податків у податковій декларації з ПДВ або уточнюючому розрахунку.

Поповнення рахунка в СЕА ПДВ за рахунок інших джерел чинним законодавством не передбачено.

Формула, за якою здійснюється розрахунок реєстраційної суми, визначена п. 2001.3 ст. 2001Кодексу та п. 9 Порядку № 569. Обрахунок реєстраційної суми, а також складових формули, на підставі якої визначається така сума, здійснюється автоматично.

Однією із складових зазначеної формули є показник ∑ ПопРах – загальна сума поповнення з рахунку у банку / небанківському надавачу платіжних послуг платника податку рахунка в СЕА ПДВ.

Згідно з п. 2001.3 ст. 2001Кодексу під час розрахунку показника ∑ ПопРах враховується сума коштів:

а) вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у СЕА ПДВ відповідно до ст. 95 Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 01.07.2015, визначених платником податків у податковій декларації з ПДВ або уточнюючому розрахунку;

б) у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку. При цьому для поповнення рахунка в СЕА ПДВ враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов’язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.

Порядок та строки врахування таких сум у СЕА ПДВ встановлено Порядком № 569.

Так, відповідно до положень п. 9 Порядку № 569 інформація про проведення таких розрахунків з податку подається Казначейством до ДПС у розрізі платників податку не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дати проведення таких розрахунків відповідно до порядку взаємодії органів ДПС та органів Казначейства в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями.

На підставі отриманої від Казначейства інформації ДПС зменшує суми залишку узгоджених податкових зобов’язань з податку платника, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що виникли на підставі податкових декларацій з податку (поданих контролюючому органу починаючи з податкової звітності за липень 2015 р. – для платників податку, що застосовують місячний звітний період, за III квартал 2015 р. – для платників податку, що застосовують квартальний звітний період), які обліковуються в ДПС. ДПС не пізніше ніж через десять робочих днів з дати отримання такої інформації від Казначейства збільшує суму поповнення рахунка у СЕА ПДВ платника податку на суму зменшення зазначеного залишку, формує та надсилає Казначейству коригуючі реєстри на суму наявного залишку узгоджених податкових зобов’язань, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі. При цьому зазначені коригуючі реєстри формуються ДПС в межах суми такого збільшення у міру виникнення зазначеного залишку в розрізі окремих документів, за якими обліковується такий залишок.

У день отримання коригуючих реєстрів Казначейство на підставі таких реєстрів зменшує суму наявного залишку узгоджених податкових зобов’язань, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі, про що повідомляє ДПС.

Враховуючи наведені обставини, податковим законодавством не передбачено механізму врахування коштів, сплачених платником безпосередньо на бюджетний рахунок при обрахунку реєстраційної суми.

Крім цього, у разі недостатності коштів на рахунку в СЕА ПДВ платника податку для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань, Казначейство перераховує кошти в межах їх залишку на такому рахунку. При цьому залишок узгоджених податкових зобов’язань платника податку, не сплачений до бюджету, обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі шляхом перерахування до бюджету коштів, що перераховуються на рахунок в СЕА ПДВ (п.п. 2 п. 22 Порядку № 569).

Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 Кодексу, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (п. 43.1 ст. 43 Кодексу).

Пунктом 43.2 ст. 43 Кодексу передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов’язання на рахунок такого платника податків у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).

Згідно з п. 43.41ст. 43 Кодексу у разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному п. 2001.5 ст. 2001 Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів – шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.

Отже, з бюджетного рахунку на рахунок платника у банку можливе повернення сум ПДВ, що обліковуються як зайво сплачені, за виключенням сум податку зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА ПДВ, за умови відсутності податкового боргу.

Суми надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, повернутих платнику податків з бюджетного рахунку на його рахунок у СЕА ПДВ, не враховуються при обрахунку показника ∑ ПопРах, відповідно реєстраційна сума такого платника не збільшується.

Також зазначаємо, що на підставі п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу до 01.08.2023 зупинявсяперебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).