Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення …. щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що є офіційним розповсюджувачем державних лотерей підприємства з 100% іноземними інвестиціями …. …. є оператором державних лотерей та діє на підставі ліцензії.
ТОВ …. здійснює свою діяльність з розповсюдження державних лотерей … відповідно до положень Закону України від 06 вересня 2012 року № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні» (далі – Закон № 5204).
ТОВ …. уклало із оператором державних лотерей договір доручення, отримало посвідчення розповсюдження білетів державних лотерей та здійснює всі операції пов’язані з розповсюдженням державних лотерей виключно через електронну систему прийняття ставок.
Відповідно до умов договору доручення, товариство, як розповсюджувач державних лотерей, від імені, в інтересах, за дорученням та за рахунок …. здійснює діяльність щодо прийняття сплати участі у державних лотереях (продажу лотерейних білетів), виплату виграшів (призів) гравцям у лотерею.
Таким чином, ТОВ ….. просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
Який порядок оподаткування виграшів у державні лотереї України, які виплачуються розповсюджувачем державних лотерей за договором доручення з оператором державних лотерей?
Чи являється розповсюджувач державних лотерей податковим агентом під час безготівкової виплати (перерахування) через банківські або не банківські фінансові платіжні установи виграшів у державні лотереї фізичним особам за дорученням оператора державних лотерей?
Чи зобов’язаний розповсюджувач державних лотерей, під час виплати виграшів державних лотерей, нараховувати податок з доходів фізичних осіб та військовий збір, подавати звітність із вказаного податку (збору)?
Чи зобов’язаний розповсюджувач, під час виплати виграшів у державні лотереї, одночасно сплачувати (перераховувати) до бюджету податок на доходи фізичних осіб і військовий збір?
Чи необхідно сплачувати до бюджету податок з доходів фізичних осіб та військовий збір під час виплати кожного окремого виграшу у державну лотерею?
Пунктом 3 ст. 1 Закону України від 06 вересня 2012 року № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні» (далі – Закон № 5204) визначено, що державна лотерея – це лотерея, що проводиться оператором лотерей відповідно Закону № 5204.
Оператор державних лотерей – юридична особа – суб'єкт підприємницької діяльності, що одержала право на проведення державних лотерей у порядку, визначеному Законом № 5204 (п.11 ст. 1 Закону № 5204).
Оператор державних лотерей укладає письмові договори з розповсюджувачами державної лотереї – юридичними чи фізичними особами (п. 2 ст. 9 Закону № 5204).
Розповсюджувач державної лотереї – це юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у учасників, виплату призів, а також інші операції, пов'язані з розповсюдженням державних лотерей (п. 12 ст. 1 Закону№ 5204).
Виплата призів здійснюється за рахунок коштів призового (виграшного) фонду, накопиченого оператором державних лотерей (частина перша ст. 12 Закону № 5204).
При цьому виплата призів здійснюється через каси операторів державних лотерей (їх відокремлених підрозділів чи уповноважених ними осіб), а у випадках, передбачених умовами проведення державноїлотереї, – через розповсюджувачів державних лотерей у готівковому вигляді або за бажанням переможця у безготівковому вигляді на його рахунок за рахунок суми призу (частина шостаст. 12 Закону № 5204).
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є фізичні особи – резиденти, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні.
Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються доходи у вигляді виграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Оподаткування виграшів та призів регулюється п. 170.6 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.6.1 якого податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату).
Згідно з п.п. 170.6.2 п. 170.6 ст. 170 Кодексу податковим агентом – оператором лотереї у строки, визначені Кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею.
Податкові агенти – оператори лотереї у податковому розрахунку, подання якого передбачено п.п.«б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу, відображають загальну суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді виграшів (призів) та загальну суму утриманого з них податку. При цьому у податковому розрахунку не зазначається інформація про суми окремого виграшу, суми нарахованого на нього податку, а також відомості про фізичну особу – платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу).
Також, вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Враховуючи зазначене,оскільки розповсюджувач державної лотереї на підставі агентського договору діє від імені і за рахунок оператора державної лотереї, то оператор, який нараховує платнику податку – фізичній особі доходи у формі виграшу в державну грошову лотерею, має виконати усі встановлені Кодексом функції податкового агента.
Тобто нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку/збору до бюджету та подання податкового розрахунку здійснюються виключно оператором державної лотереї.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |