Державна податкова служба України, керуючись статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення ( ) щодо практичного застосування норм податкового законодавства, та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана зі складністю заповнення граф 10.1 та 14.1 Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі – Повідомлення), затвердженого наказом Міністерства фінансів України 22.09.2021 № 512. Застосування штрафних санкцій відповідно пункту 120.7 статті 120 розділу II Кодексу, до фізичних осіб – резидентів України за несвоєчасне повідомлення контролюючого органу про початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої юридичної особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 392 Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. З урахування вищевикладених фактів обставин, при заповненні Повідомлення, який із номерів потрібно вказувати в графі 10.1 – номер реєстрації в державному реєстрі компанії Республіки Кіпр (Registrar of Companies Cyprus) чи номер платника податку Республіки Кіпр (tax identification number)?
2. При заповненні Повідомлення, який із номерів потрібно вказувати в графі 14.1 – номер реєстрації в державному реєстрі компаній Республіки Кіпр (Registrar of Companies Cyprus) чи номер платника податку Республіки Кіпр (tax identification number)?
3. Чи буде вважатись помилкою, якщо у графі 10.1 та 14.1 Повідомлення суб’єктом подання Повідомлення зазначено саме номер платника податку Республіки Кіпр (tax identification number)?
4. Чи буде вважатись Повідомлення неповним, якщо у графах 10.1 та 14.1 Повідомлення суб’єктом подання Повідомлення зазначено саме номер платника податку Республіки Кіпр (tax identification number), та на яких підставах (вказати пункт, частину та статтю відповідального нормативно-правового акта)?
Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» Кодекс доповнено статтею 392 «Контрольовані іноземні компанії», яка відповідно до Закону України від 17 грудня 2020 року № 1117-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» набрала чинності з 01 січня 2022 року.
Контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 392.1.1 пункт 392.1 статті 392 розділу І Кодексу).
З урахуванням положень підпункту 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексу, контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії.
Відповідно до підпункту 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу фізична особа (юридична особа) – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи (юридичної особи) – резидента України протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу, Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» та Закону України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електроні документи та електронний документообіг».
При цьому у разі набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі, майнових прав на частку в активах, доходу чи прибутку утворення без статусу юридичної особи; початку/закінчення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою стосовно частки в активах, доходах чи прибутку декількох осіб Повідомлення надсилається щодо кожної особи окремо.
Після надходження до контролюючого органу Повідомлення в електронній формі здійснюється його обробка відповідно до вимог абзацу десятого пункту 42.6 статті 42 розділу I Кодексу.
Підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 Кодексу визначено, що форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512, який набув чинності 01 січня 2022 року.
Повідомлення складається з п’яти розділів.
У розділі I «Дані щодо фізичної особи – резидента або юридичної особи – резидента (контролюючої особи), що надсилає Повідомлення» зазначається:
повне найменування юридичної особи згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім’я по батькові (за наявності) фізичної особи – платника податків;
податковий номер (код за ЄДРПОУ/податковий номер, який виданий контролюючим органом/реєстраційний номер облікової карти платника податків/серія (за наявності) та номер паспорта (зазначають фізичні особи, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової карти платника податків та офіційного повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
податкову адресу;
найменування контролюючого органу, в якому особа перебуває на обліку;
причину повідомлення.
У розділі II «Дані щодо іноземної юридичної особи або утворення без статусу юридичної особи» зазначається:
статус особи (юридична або утворення без статусу юридичної особи);
повне найменування іноземної юридичної особи або утворення без статусу юридичної особи (українською та англійською мовами);
назва держави (території) та код країни;
код платника податку у країні реєстрації;
код країни, в якій видано код платника податку;
адреса (українською та англійською мовами).
У розділі ІІІ «Інформація щодо набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі» зазначається:
розмір частки (загальна з розбиттям на частку безпосереднього володіння або опосередкованого володіння або опосередкованого володіння);
дата набуття частки;
інформація щодо осіб – резидентів, спільно з якими здійснюється володіння частками в іноземній юридичній особі;
дата відчуження частки та розмір частки, що відчужена.
У розділі IV «Інформація щодо початку/припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою» зазначається:
дата початку здійснення фактичного контролю;
дата припинення здійснення фактичного контролю.
У розділі V «Інформація щодо майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи» зазначається:
дата заснування, створення або набуття майнових прав;
опис майнових прав (назва, вартість у валюті контракту тощо);
дата ліквідації або відчуження майнових прав;
додаткова інформація (пояснення) до Повідомлення.
Отже, формою Повідомлення та порядком його заповнення передбачено чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення.
В Республіці Кіпр Registrar of Companies Cyprus присвоює новій компанії реєстраційний номер, в державному реєстрі компанії, а Кіпрська податкова служба (Cyprus Tax Department) присвоює номер платника податку «Tax Identification Number».
Registrar of Companies Cyprus відповідає за процедуру реєстрації нових компаній, присвоює унікальний реєстраційний номер та офіційний документ про статус компанії. Він використовується в офіційних документах, комерційних угодах для стеження за статутом фінансової активності компанії.
Tax Identification Number (далі – TIN) використовується для сплати податків та взаємодії з податковими органами. Цей номер дозволяє уряду та банкам ідентифікувати компанію та слідкувати за її податковими зобов’язаннями.
Таким чином, при заповненні Повідомлення з урахуванням зазначеного, у графі 10.1 «Код платника податку у країні реєстрації» розділу ІІ «Дані щодо іноземної юридичної особи або утворення без статусу юридичної особи» вказується TIN у країні реєстрації. У графі 14.1 «Інформація щодо осіб, через яких здійснюється опосередковане володіння» розділу ІІІ «Інформація щодо набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі» вказується TIN у країні реєстрації.
Пунктом 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу передбачено, що неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, тягне за собою накладення штрафу у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.
З огляду на зазначене, чинна редакція пункту 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу не передбачає застосування штрафу за несвоєчасне (з недотриманням строків, передбачених підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 Кодексу) повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою.
Таким чином, до контролюючої особи, яка подає Повідомлення, зокрема, про набуття/відчуження частки в іноземній юридичній особі та/або про початок/припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою після спливу 60-ти денного строку на його подання, штрафні санкції, передбачені пунктом 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу, не застосовуються.
Водночас, у разі пропуску 60-ти денного строку на подання Повідомлення, платник податків, у якого виникає обов’язок щодо подання такого Повідомлення, не звільняється від обов’язку його подання після спливу такого строку.
Отже, платнику податків необхідно подати Повідомлення навіть у разі пропуску 60-ти денного строку на його подання.
Додатково повідомляємо, що законопроєктом № 8137 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування контрольованих іноземних компаній» передбачено зміни до пункту 120.7 статті 120 Кодексу в частині доповнення штрафом за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |