X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.11.2023 р. № 3983/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України на виконання рішення …..та в порядку пункту 53.2статті 53 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс)розглянула запит фізичної особи-підприємця … (далі – Підприємець) від … (вх. ДПС № …від …) про надання індивідуальної податкової консультації, таповідомляє.

Відповідно до запиту, Підприємець здійснює діяльність у сфері роздрібної торгівлі товарами, крім підакцизних товарів.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства Підприємець звернулася до податкового органу із наступним питанням:

Чи має право контролюючий орган після припинення або скасування воєнного стану в Україні перевірити період починаючи з 24 лютого по день закінчення воєнного стану в частині дотримання суб’єктом господарювання(далі – СГ) норм Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та застосовувати фінансові санкції за його порушення, які відбулися (були вчинені) в період з моменту набрання чинності Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» по дату припинення або скасування воєнного стану в Україні?

Відповідно до положень чинного законодавства України, починаючи із 01.01.2022, вичерпали свою дію пільги щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) або програмних РРО, встановлені пунктом 61 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, тому,СГ (крім платників єдиного податку першої групи) при здійснені розрахунків зобов’язані застосовувати РРО або програмні РРО на загальних підставах.

Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Кодексута інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» розділ II «Прикінцеві положення» Закону № 265 доповнено пунктом 12 відповідно до якого тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону № 265 не застосовуються.

Водночас, розуміючи специфіку та ризиковість деяких видів діяльності, законодавцем прийнято Закон України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким відновлено процедуру застосування штрафних (фінансових) санкцій до не сумлінних СГ безпосередньо під час дії правового режиму воєнного стану, за порушення порядку здійснення розрахунків, при продажу підакцизних товарів.

Враховуючи вищевикладене, синтаксична конструкція «тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України», використана законотворцем у пункті 12 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 265, встановлювала тимчасову (у певний проміжок часу) заборону на застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог Закону № 265, а не звільнялаСГ від відповідальності в цілому, тому, СГ, які допустили порушення вимог Закону № 265 (незалежно від того чи вчинені ці порушення «до», «під час» чи «після» воєнного стану) нестимуть відповідальність згідно із законом.

У зв’язку із прийняттям Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219) відновлено відповідальність за порушення порядку здійснення розрахунків за товари (послуги).

Водночас, Законом № 3219 СГзвільняються від відповідальності за порушення вимог Закону № 265, вчинені ними у період з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Починаючи з 1 жовтня 2023 року СГ звільняються від відповідальності за вчинені ними порушення вимог Закону № 265 (крім порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів), при продажу товарів, наданні послуг на:

тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, - по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;

територіях активних бойових дій, - по дату завершення бойових дій на відповідних територіях;

територіях можливих бойових дій, - по дату припинення можливості бойових дій на відповідних територіях.

Дати завершення бойових дій, дати завершення тимчасової окупації, дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Право контролюючого органу застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) закріплене підпунктом 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 Кодексу, не обмежувалось жодним нормативно-правовим актом та буде реалізоване ДПС у спосіб та порядку, що передбачені законодавством, з урахуванням відтермінувань відповідальності пов’язаних із введенням воєнного стану.

Враховуючи вищезазначене, як відповідь на питання повідомляємо, що контролюючий орган не позбавлений права перевірити період господарської діяльності Підприємця з 24 лютого 2022 року по день скасування воєнного стану, в частині дотримання норм Закону № 265.

Водночас, у разі встановлення порушень Закону № 265, вчинених Підприємцем у періодз 01 січня 2022 року до 01 жовтня 2023 року,за умови відсутності продажу підакцизних товарів, фінансові (штрафні) санкції застосовуватися не будуть.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.