Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства з обігу спиртуетилового та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України(далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, щоТовариство є виробником спирту етилового.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:
1. З урахуванням відсутності в Положенні про інвентаризацію активів та
зобов’язань, затвердженому наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі – Положення № 879), норм щодо особливостей проведения інвентаризації спирту етилового, зокрема, не визначено можливі методи та засоби її проведения, чи може Товариство відповідно до Вимог до обліку, зберігання, відпуску,
приймання і транспортування спирту етилового, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р.№ 77 (далі – Вимоги № 77),
прийняти рішення, оформлене власним наказом, щодо проведення інвентаризації спирту етилового, зокрема на 1 число кожного місяця у присутності представника контролюючого органу, шляхом пропуску через витратомір лічильник - вимірювальну систему, яка включатиме лічильник та інші прилади, для забезпечення відображення результатів а електронній формі даних про наявний обсяг спирту етилового в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20°С? Чи повинен такий витратомір-лічильник бути зареєстрованим в Реестрі та включеним до технологічної схеми встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового з відповідним наданням її центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику?
2. Якими методами та за допомогою яких засобів може проводитися інвентаризація спирту етилового та на підставі яких нормативно-правових актів можуть бути застосовані такі методи і засоби?
Щодо зазначених питань
Згідно із п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий повинні бути обладнані на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового неденатурованого, розташованому на акцизному складі, витратомірами-лічильниками спирту етилового, що призначені для безперервного вимірювання, запам’ятовування, фіксування та відображення в електронній формі даних про обсяг отримання або відпуску спирту етилового в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20° C (далі – витратомір-лічильник спирту етилового), зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового (далі – Реєстр).
Забороняється отримання та реалізація спирту етилового, у тому числі біоетанолу, без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів, без реєстрації акцизного складу, без технологічної схеми встановлення і витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів, надісланої центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а також через кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, у тому числі біоетанолу, на якому вийшов з ладу або відсутній витратомір-лічильник спирту етилового та/або масовий витратомір.
Відповідно до п. 230.14 ст 230 Кодексу у разі виявлення фактів неоприбуткування або неповного оприбуткування спирту етилового контролюючі органи вживають відповідних заходів згідно із законом.
Інвентаризація спирту етилового на акцизному складі, у тому числі інвентаризація, що проводиться на перше число кожного місяця, проводиться у присутності представника контролюючого органу на акцизному складі.
Якщо за результатами інвентаризації виявлено втрати спирту етилового, що перевищують норми втрат, встановлені згідно з пунктом 214.6 статті 214 Кодексу, або якщо ці втрати виникли не з причин, визначених пунктом 216.3 статті 216 Кодексу, платник сплачує акцизний податок виходячи з розміру таких втрат та ставки акцизного податку, що діє на дату складення акта інвентаризації.
У разі виявлення фактів надлишку спирту етилового контролюючий орган вживає відповідних заходів згідно із законом.
Згідно із п. 5 Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів - лічильників обсягу виробленого спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2013 № 806, до Реєстру вноситься інформація про витратоміри, які відповідають вимогам законодавства, що встановлює вимоги до законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведених відповідно до законодавства.
Пунктами 3 та 4 Вимог № 77 встановлено, що облік спирту етилового повинен вестися згідно з визначеними на підприємстві системою і формами внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України та цими вимогами.
Розпорядники акцизних складів забезпечують облік спирту на всіх етапах його руху на виробництві, під час зберігання, відпуску, приймання та транспортування, а також наявності та руху сировини відповідно до обраних на підприємстві форм бухгалтерського обліку шляхом формування первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, інших документів в паперовій або електронній формі.
Розпорядники акцизних складів зобов’язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого спирту етилового, у тому числі біоетанолу, у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20° C (п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Відповідно до п. 6 Структури Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 27.01.2021 № 43 «Про затвердження Структури та форми електронного документа для наповнення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового», довідка про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів (отримання/відпуску) та залишків спирту на акцизному складі виробника спирту та/або виробника окремих видів продукції яку щодоби наповнює розпорядник акцизного складу та/або виробник окремих видів продукції, містить інформацію щодо, зокрема:
дії з продукцією (отримання спирту / реалізація спирту / обсяги виробництва окремих видів продукції);
серійного (ідентифікаційного) номера лічильника спирту або окремих видів продукції;
обсягів отриманого або реалізованого спирту або виробленої продукції, декалітрів безводного спирту на початок та на кінець звітної доби за показами лічильника;
даних (кількості) про добові фактичні обсяги отриманого спирту, декалітрів безводного спирту;
даних (кількості) про добові фактичні обсяги реалізованого спирту, декалітрів безводного спирту;
даних (кількості) про добові фактичні обсяги виробленої продукції, декалітрів.
Відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»підприємство самостійно розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій.
Положення № 879, визначає порядок проведення інвентаризації активів і зобов’язань та оформлення її результатів, але не містить особливостей проведення інвентаризації спирту етилового.
Згідно з Положенням № 879 проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів, який створює необхідні умови для її проведення, визначає об’єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим.
Відповідно до пункту 11 Вимог № 77 з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку спирту етилового проводиться інвентаризація спирту етилового на акцизному складі, зокрема інвентаризація, що проводиться на 1 число кожного місяця у присутності представника контролюючого органу на акцизному складі, відповідно до Положення № 879.
Слід зазначити, що Вимоги № 77 не містять порядку та методів проведення інвентаризації спирту.
Отже, інвентаризація спирту проводиться з урахуванням пункту 11 Вимог № 77 наявними сертифікованими повіреними засобами вимірювальної техніки (наприклад, шляхом вимірювання рівня спирту в резервуарі рулеткою з лотом або метрштоком, або мірною лінійкою, або, зокрема, методом вимірювання об’єму спирту металевими технічними мірниками I класу),окрім витратомірів-лічильників, що включені до технологічної схеми встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового наданої центральному органу виконавчої влади, відповідно до показів яких формується довідка про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів (отримання/відпуску) та залишків спирту на акцизному складі яку щодоби наповнює розпорядник акцизного складу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |