X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.11.2023 р. № 4017/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодес), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із необхідністю визначення правильності застосування положень статті 392Кодексу в частині сплати податку на дивіденди в Україні.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи повинен платник податків відповідно до вищезазначених обставин сплачувати податок на дивіденди в Україні? Якщо так, то за якою податковою ставкою?

2. Який покроковий механізм розрахунку податку відповідно до вищезазначених обставин, який підлягає сплаті в Україні для фізичної особи, як для контролюючої особи–резидента України?

3. Які податкові обов’язки виникають в Україні для фізичної особи, резидента України, з огляду на вищезазначені обставини? А саме:

Які види податків підлягають сплаті?

Яка податкова ставка, що підлягає засновуванню до кожного з видів податку?

Який механізм розрахунку таких податкових зобов’язань?

Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) розділ І Кодексу доповнено статтею 392 «Контрольовані іноземні компанії», яка набрала чинності з 01 січня 2022 року.

Контрольованою іноземною компанією (далі – КІК) визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (пункт 392.1.1 статті 392 Кодексу).

Слід зазначити, що відповідно до 392.5.2 пункту 392.5 статті 392Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходиабоподаткової декларації з податку на прибуток підприємствза відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.

До звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річноїдекларації про майновий стан і доходиабоподаткової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Підпунктом 392.3 статті 392 Кодексу встановлено порядок обчислення скоригованого прибутку КІК, що оподатковується в Україні.

Підпунктом 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 Кодексу зазначено, що об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею. Зазначена частина прибутку КІК:

включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу, або

за результатами звітного податкового року збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом ІІІ Кодексу.

Підпунктом 392.2.3 пункту 392.2 статті 392 Кодексу скоригований прибуток КІК, який було включено до об’єкта оподаткування однієї контролюючої особи в порядку, передбаченому цим Кодексом, не може бути повторно включено до об’єкта оподаткування іншої контролюючої особи або контролюючих осіб.

Звільнення від оподаткування прибутку КІК:

Відповідно до підпункту 392.3.2.5 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 Кодексу у разі якщо КІК володіє часткою в іншій іноземній юридичній особі, яка визнається КІК для тієї самої контролюючої особи, скоригований прибуток першої КІК зменшується на суму нарахованих доходів від участі в капіталі в іншій КІК та на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що виплачуються або підлягають виплаті на користь першої компанії від другої компанії, часткою у якій вона володіє.

Для цілей цієї статті термін «дивіденди» використовується у значенні, визначеному стандартами фінансової звітності, які застосовуються при складанні фінансової звітності КІК, прибуток якої підлягає зменшенню за правилами цього підпункту.

При цьому, норми статті 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Відповідно до 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 Кодексу що, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов:

КІК фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену пунктом 136.1 статті 136 Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п’ять відсоткових пунктів, або

частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів КІК становить більше
50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови що КІК:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

Відповідно до 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Кодексу, що незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 цієї статті, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується
будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (підпункт 392.4.2.1 підпункт 392.4.2 пункт 392.4 стаття 392 Кодексу);

КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Таке звільнення поширюється на всі КІК, включені до консолідованої фінансової звітності такої публічної КІК, а також на інші іноземні компанії, пов’язані з публічною КІК в частині дивідендів, які походять від такої публічної КІК.

У разі якщо КІК, на яку поширюється таке звільнення, виплачує дивіденди на користь КІК, яка не є публічною компанією, такі дивіденди враховуються при розрахунку скоригованого прибутку такої КІК на загальних підставах(підпункт 392.4.2.2 підпункт 392.4.2 пункт 392.4 стаття 392 Кодексу).

Згідно з підпунктом 162.1.1 пунктом 162.1 статті 162 Кодексу якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Дохід, отриманий з джерел за межами України, – це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України, включаючи, зокрема, дивіденди та дохід від відчуження інвестиційних активів, у тому числі корпоративних прав, цінних паперів тощо; інші доходи від будь-яких видів діяльності за межами митної території України або територій, непідконтрольних контролюючим органам (підпунктом 14.1.55 пунктом 14.1 статті 14 Кодексу).

Пунктом 163.1 статті 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Оподаткування іноземних доходів встановлено пунктом 170.11 статті 170 Кодексу.

Дохід у вигляді дивідендів, отриманих фізичною особою – резидентом з джерел за межами України, оподатковується з урахуванням норм пункту 170.11 статті 170 Кодексу як іноземний дохід та відображається у рядку 10.7 розділу II декларації «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу».

Згідно з підпунктом 167.5.4 пунктом 167.5 статті 167 Кодексу ставка податку на доходи у вигляді дивідендів по акціях та/або інвестиційних сертифікатах, корпоративних правах, нарахованих нерезидентами, інститутами спільного інвестування та суб'єктами господарювання, які не є платниками податку на прибуток, встановлюється у половинному розмірі ставки, визначеної у пункту 167.1 статті. 167 Кодексу, тобто 9 відсотків.

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відсотка об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу (підпункт 1.3 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу.

При цьому платник податку, що отримує іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з таких доходів (підпункт 168.2.1 пункт 168.2 стаття 168 Кодексу).

Враховуючи викладене, у разі отримання платником податку – фізичною особою – резидентом за межами митної території України доходу у вигляді дивідендів, такий дохід оподатковується за ставкою податку на доходи фізичних осіб у розмірі 9 відсотків та військовим збором – 1,5 відсотка.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_____________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.