X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.11.2023 р. № 4056/ІПК/99-00-04-03-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду запиту Товариства про надання індивідуальної податкової консультаціїщодо оподаткування фінансової допомоги отриманої платником єдиного податку третьої групи та, керуючись статтею52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму запиті Товариство повідомило, що є платником єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 відсотків. Товариство отримало у 2021 році фінансову допомогу з-за кордону в іноземній валюті. За інформацією зазначеною у запиті, умовами договору про надання фінансової допомоги передбачено строк повернення допомоги – календарний рік.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультаціюз наступних питань:

1) Чи призупинений Законом України №2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» строк, що встановлений пунктом 3 пункту292.11 статті 292 Кодексу?

2)Чи зобов’язане Товариство включити суму неповернутої (у зв’язку з настанням для Товариства надзвичайних, невідворотних та об’єктивних обставин, що унеможливили виконання ним обов’язку з повернення – тобто настанням «форс-мажору») допомоги за Договором про надання фінансової допомоги до складу доходів Товариства.

 

Щодо першого – другого питань

Відповідно до підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 Кодексу поворотна фінансова допомога – сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Безповоротна фінансова допомога – сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;

сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;

сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;

основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).

Особливості застосування спрощеної системи оподаткування визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Згідно з пунктом 292.1 статті 292 Кодексу доходом платника єдиного податку – юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.

Пунктом 292.11 статті 292 Кодексу встановлено, що до складу доходу, визначеного статтею 292 Кодексу, не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Таким чином, до складу доходу юридичної особи – платника єдиного податку включається сума поворотної допомоги, яка залишиться неповернутою протягом 12 календарних місяців з дня її отримання.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 69 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 розділу ХХ Кодексу.

Підпунктом 69.1 пункту 69 розділу ХХ Кодексу визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, відповідно до пункту 36.1 статті 36 Кодексу визначено, що податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи.

Таким чином, норми пункту 69 розділу ХХ Кодексу регулюють порядок звільнення платника від виконання податкового обов’язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Поняття форс-мажорних обставин, регулюється Законом України від 02грудня1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (зі змінами та доповненнями) (далі – Закон № 671). Згідно з частиноюдругою статті 141Закону № 671, форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Засвідчення форс-мажорних обставин та видача Сертифіката про настання таких обставин, відноситься до компетенції Торгово-промислової палати України (далі – ТПП) та уповноважені регіональні органи ТПП.

Додатково повідомляємо, що відповідно до пункту 528 та підпункту 69.9 пункту 69підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року зупинявся перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).