X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.11.2023 р. № 4093/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ……………………надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Підприємець є платником єдиного податку та здійснює діяльність з продажу товарів у мережі Інтернет.

У зв’язку зі складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків звернувся до ДПС із питаннями щодо необхідності застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) у дистанцій торгівлі, а також особливостей формування та видачі фіскальних касових чеків при такому способі ведення господарської діяльності та у випадках повернення чи неотримання (відмови від отримання) товарів покупцями.

Перед наданням відповідей на поставлені податковому органу питання, звертаємо увагу Підприємця, що його запит хоч і відповідає вимогам статті 52 Кодексу, водночас, оформлений суто формально для отримання індивідуальної податкової консультації та не розкриває суті здійснюваних Підприємцем операцій з продажу товарів, розрахунків з покупцями, взаємодії з контрагентами, задіяними у здійсненні таких операцій, опису договірних відносин, тощо, що є ключовим для визначення кола обов’язків у сфері здійснення розрахункових операцій.

Також, виходячи із суті визначення індивідуальної податкової консультації, вимог до її оформлення та обсягу повноважень покладених на  податкові органи, вбачається, що саме платники податків, при оформленні  звернень на отримання індивідуальної податкової консультації повинні зазначати, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації та наводити фактичні обставини.

Крім того, звертаємо увагу Підприємця, що наведення платниками податків недостовірних фактичних обставин у зверненнях на надання індивідуальних податкових консультацій унеможливить застосування щодо них положень підпункту 112.8.10 пункту 112.8 статті 112 Кодексу.

З метою уникнення негативних наслідків та чіткого (однозначного) визначення кола обов’язків, звертаємо увагу Підприємця на необхідності ретельного вивчення вимог чинного законодавства України, які регламентують його діяльність, а також умов укладених ним договорів, що регламентують його взаємовідносини із фінансовими установами та сервісами доставки товарів.

Такий підхід Підприємця до оформлення запиту унеможливлює надання вичерпної індивідуальної податкової консультації щодо порушених ним питань.

Водночас, з урахуванням того, що запит відповідає формальним вимогам статті 52 Кодексу консультація надається із загальних норм законодавства.

Щодо питання 1, продаж товарів в мережі Інтернет із використанням послуг ТОВ «1» та ТОВ «2»

Слід зауважити, що відповідно до звернення Підприємцем зазначено, що «у його випадку  розрахунок за доставлений товар здійснюється покупцем у відділенні ТОВ «1» до моменту його отримання шляхом сплати готівкових коштів або банківською карткою з подальшим перерахуванням цих коштів через ТОВ «2» на банківський рахунок фізичної-особи підприємця. Продаж товарів в кредит, з розстроченням або відстроченням платежу не здійснюється».

Водночас, відповідно до наявної у ДПС інформації та умов Договору на переказ коштів для суб’єктів господарювання, розміщеного на сайті
ТОВ «2»,«Платежем 2 вважається платіж виключно у випадку, якщо Платнику видано Відправлення».

Наведені умови договору на відміну від тверджень Підприємця передбачають продаж товарів з відстроченням / розстроченням платежу та передбачають їх передачу покупцеві до моменту оплати.

Враховуючи наведені неточності у зверненніта ненадання Підприємцем  до запиту копій відповідних договорів відповідь на питання 1 надати неможливо.

Щодо питань 2 та 5, у який момент слід фіскалізувати розрахунки за товари продані дистанційним способом, атакож якщо такі оплати отримані у неробочий час чи день

Як відповідь на питання2 та 5 повідомляємо, що виходячи із обов’язку торговців надавати особі, яка отримує або повертає товарвключаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, саме при отриманні товарів (послуг) розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, тому фіскальний касовий чек має бути наданий покупцю не пізніше моменту отримання ним товару.

Водночас, враховуючи графік роботи (розпорядок дня) суб’єктів господарювання, отримані ними надходження торгівельної виручки із використанням еквайрингу у неробочі години чи дні слід фіскалізувати не пізніше наступного робочого дня такого суб’єктів господарювання, на підставі його виписок про рух коштів на рахунках, але не пізніше моменту отримання товару покупцем.

Щодо питання 3, повернення товарів та коштів

Як відповідь на питання 3 повідомляємо, що у описаних Підприємцем у звернені обставинах, та відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 липня 2016 року за № 918/29048, реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією.

Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, надається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації.

Таким чином, у випадку не отримання або відмови від товару покупцем, при відправці їх за допомогою служб доставки достатньо в режимі реєстрації провести операцію повернення товарів на підставі квитанції (інших підтвердних документів) від служби доставки про повернення відправлення та чеку РРО, в яких такі товари ідентифіковані.

Наголошуємо, що обов’язком саме продавця товарів є організація надання інформації щодо підтвердження повернення товарів без їх продажу від служби доставки.

Жодних актів на повернення коштів складати не потрібно, так як такі акти складаються лише у випадках повернення коштів покупцю,а сума повернення при цьому перевищує 100 гривень.

Щодо питання 4, застосування РРО у випадку отримання оплати за товар через сайт продавця (використання еквайрингу)

Дане питання уже досліджувалось, у постанові Верховного Суду.постанові Верховного Суду від 16.04.2021 по справі № 520/7835/19.

Відповідно до висновків Верховного Суду 3 і 4 є платіжними сервісами 5 і ТОВ ФК «6» відповідно, призначені для спрощення проведення розрахунків між фізичними особами, юридичними особами та/або фізичними особами - підприємцями в мережі Інтернет за допомогою персональних комп'ютерів та/або інших мобільних пристроїв та з використанням банківських платіжних карток. За своїм змістом вони є системами для надання послуг з еквайрингу у дистанційному режимі.

Також, за визначенням, наведеним у частині першій статті 1 Закону України «Про платіжні послуги» еквайринг платіжних інструментів – це платіжна послуга, що полягає у прийнятті платіжних інструментів, результатом якої є переказ коштів отримувачу та/або видача коштів у готівковій формі;еквайрингова установа – надавач платіжних послуг, який надає послугу еквайрингу платіжних інструментів та має ліцензію на надання такої послуги.

Тому, саме продавець, який отримав оплату за товар, а не надавач платіжних послуг, зобов’язаний видати відповідний розрахунковий документ, що підтверджує саме оплату товару, а не переказ коштів.

Також, додатково повідомляємо, що відповідно до загальнодоступної інформації, розміщеної на вебсайтахнадавачів платіжних послуг, а також в їх договорахпрямо вказано, що такі надавачі платіжних послуг надають своїм клієнтам послуги з еквайрингу.

Так, з урахуванням практики та висновків Верховного Суду, повідомляємо, що приймання Підприємцем оплати за товари із використанням еквайрингу потребує обов’язкового застосування РРО та видачу або надсилання розрахункового документу встановленої форми та змісту на загальних підставах.

Враховуючи викладене вище, та як відповідь на питання 4 повідомляємо, що у описаних Підприємцем обставинах, застосування РРО, формування та надсилання разом із товаром розрахункового документу встановленої форми та змістує обов’язковим, щодо усіх договорів купівлі-продажу укладених з покупцями.

Видавати або надсилати окремий чек надавачам платіжних послуг, які переказують кошти (через платіжну систему 3 чи 4 в контексті звернення), не потрібно.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.